تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

سیستم ایمنی بدن خود را با این هفت راه بیمه کنید!

سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی در مقابله با بیماری‌ها دارد. وقتی‌که میکروب‌های بیماری‌زا وارد بدن شود، این سیستم ایمنیِ بدن ماست که جلوی بیمار شدنمان را خواهد گرفت. حال به جای اینکه خودتان را به مصرف مکمل‌های ویتامین C عادت دهید، بهتر است بدانید که ویتامین C فقط تا حدی جلوی ابتلای شما به بیماری‌ها را می‌گیرد و چندان نقش معجزه‌آسایی برایتان نخواهد داشت.

اگر می‌خواهید چهار فصل سال سالم و سلامت باشید، راهکار اصلی، تقویت سیستم ایمنی بدنتان است. در ادامه این مطلب مفید از فیتامین، با بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا خواهیم شد.

۱ استرس متر

کاهش استرس، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت مغزتان انجام دهید؛ زمانی که مغز به‌درستی کار کند، قطعاً بدن نیز عملکرد مطلوب‌تری خواهد داشت. از طرف دیگر، استرس باعث سرکوب‌شدنِ سیستم ایمنی بدن می‌شود و هرگاه که به سراغتان بیاید، به‌صورت ناخودآگاه، سیستم ایمنی بدن نیز از کار خواهد افتاد.

پشت سرهم مریض‌شدن و تب‌کردن‌های هر روزه را به یاد بیاورید، همه این‌ها ناشی از استرس کنترل نشده است؛ با ادامه‌دارشدنِ استرس، باید منتظر عواقب بلندمدت بدتری نیز باشید.

۲ بیشتر به لالا لند بروید

اگر خواب کافی نداشته باشید، بدنتان نمی‌تواند از تمامی پتانسیل و ظرفیت‌های درونی‌اش استفاده کند؛ در نتیجه عکس‌العمل‌های سیستم ایمنی بدنتان نیز ضعیف‌تر از قبل خواهد شد. تصور کنید که ویروس سرماخوردگی وارد بدن شما می‌شود و متأسفانه به‌خاطر خستگی، سیستم ایمنی بدنتان روز بعد متوجه حضور ویروس‌ها می‌شود که شاید دیگر خیلی دیر شده باشد!

۳ نه‌ به‌ شامپاین

یکی از نوشیدنی‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن را به چالش بکشد، نوشیدنی‌های الکلی است. شاید چند لحظه‌ای احساس سرخوشی به شما دست دهد، اما بدون شک سیستم ایمنی بدنتان هم سراغ سرخوشی‌های خودش خواهد رفت و هیچ توقعی نمی‌توانید از او داشته باشید. البته ناگفته نماند که بر اثر مصرف مکرر نوشیدنی‌های الکلی، سلول‌های سفید خونتان دیگر کارایی خود را از دست داده و به جنگ باکتری‌های مضر نخواهند رفت. در نتیجه با مصرف نوشیدنی‌های الکلی نه‌تنها احتمال مریض‌شدنتان در مواجهه با میکروب ۱۰۰ درصد خواهد بود، بلکه باید آماده بروز عفونت نیز باشید.

۴ تهیه برنامه ورزشی

اینکه به‌صورت منظم ورزش کنید و عرق بریزید، با کاهش التهابات به بهبود سیستم ایمنی بدنتان نیز کمک خواهید کرد. اگر می‌خواهید خیالتان بابت سیستم ایمنی، عملکرد بدن و حتی روابط زناشویی‌تان راحت باشد و کاملاً بیمه بدنه شده باشید، تنها کافی است که یک برنامه ورزشیشخصی و اصولی انتخاب کنید؛ با این کار، نه‌تنها احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌ها کمتر می‌شود، بلکه در طولانی‌مدت نیز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، سرطان و آلزایمر به سراغتان نخواهد آمد.

۵ دود زندگی‌تان را کمتر کنید

اگر برطبق عادت همیشگی یا به‌صورت تفریحی، اهل استعمال دخانیات هستید، لازم است بدانید که شما بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان شش و بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی هستید. با مصرف سیگار و وارد کردن دود به زندگیِ خود، دیگر سیستم ایمنی بدن پاسخگوی ابتلای شما به بیماری‌ها نخواهد بود، زیرا دود سیستم ایمنی بدن را روز به‌روز ضعیف‌تر می‌کند و شما با این کار، گزینه خودکشیِ تدریجیِ سیستم ایمنی بدن را انتخاب کرده‌اید.

۶ میوه‌خور شوید

مصرف بیش‌ازحدِ شکر، سیستم ایمنی بدن را برای دور کردنِ باکتری‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد. بهتر است میوه‌ها و سبزیجات تازه را جایگزینِ‌ شکر کنید، با این کار، انواع ویتامین‌های مفید، روی، بتا کاروتن و هر آنچه که بدنتان برای تقویت سیستم ایمنی به آن نیاز دارد را دریافت خواهد کرد.(چرا ورزشکاران باید سبزی یخ‌زده بخورند؟)

۷ خیاطی کنید

در طب چینی، زمانی‌که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد، می‌گویند که لابد انرژی حیات (QI) شما کم شده و باید سراغ طب سوزنی بروید تا برایتان این عدم تعادل‌ها را رفع کنند. علم پزشکی مدرن نیز این قضیه را رد نمی‌کند و طبق تحقیقاتِ صورت گرفته، انجام طب سوزنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم عصبی و قلبی و همچنین سیستم گوارشی خواهد شد.(بمب‌های طبیعی، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن)

سخن آخر

سیستم ایمنی بدن مجموعه فوق‌العاده‌ای است؛ باید با مصرف مواد غذایی مناسب، آن را تقویت کنید تا به‌راحتی بیمار نشوید. در صورت بروز بیماری، برخی مواد غذایی می‌توانند به روند سریع‌تر بهبودیِ بدن کمک کنند. در حقیقت، آنچه امروز مصرف می‌کنید، می‌تواند تعیین کند که آیا فردا بیمار می‌شوید یا خیر؛ پس انتخاب با شماست.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *