تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

جلوگیری از افزایش وزن در ماه مبارک رمضان

افزایش وزن در ماه رمضان یکی از مسائلی است که بسیاری از روزه‌داران از آن شکایت دارند، اگر شما هم یکی از این افراد هستید، لازم است که بدانید کنترل میزان غذایی که در وعده افطار میل می‌کنید تا حد زیادی از افزایش وزن جلوگیری خواهد کرد. یعنی اگر در وعده افطار کمتر غذا بخورید در نتیجه میزان کالری دریافتی‌تان کمتر شده و وزنتان ثابت خواهد ماند؛ در صورتی‌که ورزش کنید قطعاً شاهد کاهش وزن خواهید بود. بنابراین نه‌تنها می‌توانید وزنتان را ثابت نگه‌دارید، بلکه کاهش وزن در ماه رمضان چندان رؤیای دور از دسترسی نخواهد بود.

چرا در ماه رمضان وزنمان بالا می‌رود؟

  • بی‌تحرکی و بی‌حالی بعد از افطار؛
  • خوردنِ غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی، خصوصاً در وعده افطار؛
  • غذاخوردن بدون وقفه آن هم در فاصله بین افطار تا سحر، یکی از علل اصلی افزایش وزن در این ماه است؛
  • شرکت در مراسم‌های افطاری، باعث می‌شود که کالری دریافتی‌ِ شما از حد تصورتان  نیز بیشتر شود؛ زیرا زمانی‌که به افطاری دعوت می‌شوید، با دیدنِ تنوع غذایی و تمایل به چشیدن همه آن‌ها، میزان کالری دریافتی‌تان بیش‌ازحد تصور خواهد شد.

راهکارهایی برای کنترل اضافه وزن و مصرف غذای سالم

مصرف غذای کمتر، به نوبه خود مصرف کالری را کاهش خواهد داد و به شما این امکان را می‌دهد تا در طول این ماه مبارک، وزنتان را حفظ یا کم کنید. در ادامه، راهکارهایی برای کنترل وزن به شما آموزش خواهیم داد.

۱ از پُرخوری خودداری کنید. همیشه وعده افطار را سبک درنظر بگیرید و از میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز در فاصله سحر تا افطار استفاده کنید.

۲ غذا را آرام‌تر بخورید و بیشتر بجوید تا دچار مشکلات سوءهاضمه و دل‌درد نشوید.

۳ بهتر است ابتدا وعده افطار را بالا سالاد یا سوپ شروع کنید؛ زیرا این غذاها دارای کالری کمتری بوده و باعث می‌شود تا زودتر احساس سیری کنید؛

۴ در فاصله بین افطار تا سحر حتماً هشت لیوان آب بنوشید؛

۵ از خوردن آب‌میوه‌های مصنوعی و حاوی شکر خودداری کرده و سعی کنید خودتان در منزل آب‌میوه سالم و بدون شکر تهیه کنید؛

۶ بهتر است از لبنیات کم‌چرب و گوشت بدونِ چربی استفاده کنید؛

۷ به جای زولبیا و بامیه، به سراغ سالاد سبزیجات و میوه‌های تازه بروید؛

۸ ورزش یکی از فاکتورهای کلیدی برای چربی‌سوزی به حساب می‌آید. بهترین راه‌حل برای کنترل و کاهش وزن، انتخاب یک برنامه ورزشیِ‌ شخصی است. می‌توانید در کنار تمرینات آن، بعد از افطار به پیاده‌روی بروید تا چربی‌سوزی‌تان به بیشترین حالت خود برسد و تمامیِ کالری‌های اضافه را بسوزانید.

نقش پخت‌وپز غذاهای سالم

روش‌های صحیح پخت نقش موثری در ارتقاء سلامت افراد دارد. اگر به دنبال زندگی طولانی و سالم هستید باید از همین امروز توجه بیشتری در نحوه غذا پختن داشته باشید. وقتی‌که می‌خواهید شروع به پخت غذا برای وعده غذاییِ افطار یا سحر کنید، بهتر است غذاهایتان را بخار پز و آب‌پز کنید و یا با روغن‌های گیاهی بپزید.

شاید در ابتدا این موارد چندان با ذائقه‌تان سازگاری نداشته باشد، اما به شما قول می‌دهیم که بعد از مدتی عاشق غذاهایی با طبخ سالم خواهید شد. حال تصور کنید در کنار غذای بخارپز شده خود در وعده افطار، سبزیجات را نیز بگنجانید؛ قطعاً با این کار سلامتی‌تان را تضمین کرده‌اید و احتمال افزایش وزنتان به‌خاطر غذاهای ناسالم به حداقل ممکن خواهد رسید.

سخن آخر

ورزشکاران نباید به بهانه روزه‌گرفتن از ورزش فاصله بگیرند، زیرا ورزش برای سلامتیِ بدن و تناسب اندام لازم است. بهترین ورزش‌ها در ماه رمضان، شنا و پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی پس از صرف افطار است؛ چراکه از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند. ورزش‌های ملایم و بانشاط و به‌ویژه هوازی موجب تسریع گردش خون می‌شود. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق‌تر می‌کند.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *