تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

9 منبع غذایی که پروتئین کامل هستند

اگر مصرف گوشت را در برنامه غذایی خود کاهش داده اید و یا به کلی آن را از برنامه تان حذف کرده اید، منابع پروتئین کاملی را به شما معرفی می کنیم که با قرار دادنشان در برنامه غذایی روزانه، می توانید تمام مواد مغذی مورد نیازتان از پروتئین ها را دریافت کنید.

پروتئین کامل چیست؟

پروتئین کامل چیست؟

همه می دانند که پروتئین برای داشتن سلامت بهتر ضروری است . به پروتئین برای داشتن احساس سیری، انرژی، ساخت و بازسازی عضلات، پردازش مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی بدن در کنار دیگر نقش های حیاتی نیاز داریم. مقدار توصیه شده برنامه غذایی که حداقل میزان مورد نیاز برای سالم بودن است، 0.8 گرم پروتئین در ازای هر کیلو وزن بدن است که برای یک خانم معمولی به زحمت 46 گرم پروتئین در روز می شود. اما همه منابع پروتئین یکسان نیستند. فقط بعضی که پروتئین کامل نام دارند، تمام آمینو اسیدهای ضروری را دارا می باشند. دکتر کریستوفر گاردنر استاد پزشکی و مدیر مطالعات تغذیه در مرکز تحقیقات پیشگیری استنفورد می گوید: باید به پروتئین مانند یک بازی جورچین لغات نگاه کرد. به برخی از آمینواسیدها بارها و بارها نیاز پیدا می کنید، مانند حرف E و برخی را نیز زیاد به کار نمی برید مانند Z. محصولات حیوانی مانند مرغ و گوشت گاو از غذاهایی هستند که بیشترین قطعات جورچین پروتئین کامل را دارند. گیاهان نیز می توانند تمام حروف این جورچین را داشته باشند اما کمی متفاوت تر از محصولات حیوانی.

پروتئین های کامل: تخم مرغ رسمی

پروتئین های کامل: تخم مرغ رسمی

وقتی گوشت کنار می رود مسلما تخم مرغ اولین انتخاب است. اما خیلی از ما در این میان یکی از جزئیات مهم را فراموش می کنیم و آن هم نوع تخم مرغ است. هر دانه تخم مرغ رسمی دارای 6 گرم پروتئین است. این نوع تخم مرغ همچنین دو برابر بیشتر از تخم مرغ های معمولی اسید چرب امگا 3 و 25 درصد کمتر از آنها، چربی اشباع دارد.

ماست یونانی

ماست یونانی

این پروتئین کامل خوشمزه برای کسانی که سالم غذا می خورند و از هر روز صبحانه تخم مرغ خوردن خسته شده اند مناسب است. 225 گرم ماست یونانی حاوی 18 گرم پروتئین است. اما فکر نکنید همه ماست های یونانی سالم هستند، زیرا انواع طعم دار آنها دارای قند اضافه شده اند. ماست یویانی یا ماست چکیده معمولی میل کنید و اگر می خواهید طعم دار شود خودتان در کنارش قطعات میوه میل کنید یا به آن عسل اضافه نمایید.

تخم کدو

تخم کدو

تخم کدو وقتی بو داده شده و روی سالاد ریخته می شود بسیار خوش طعم است، همچنین می توانید از آنها به عنوان یک میان وعده سبک که در حال حرکت هم می توان خورد استفاده کنید. تخم کدو یکی از پروتئین های کامل به حساب می آید که 9 آمینو اسید ضروری مورد نیاز بدن را دارا می باشد. هر فنجان تخم کدو حاوی 12 گرم پروتئین است و تنها با خوردن یک چهارم فنجان از آن می توانید نیمی از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برآورده کنید. منیزیم می تواند تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش دهد و تاثیر افسردگی را نیز پایین بیاورد. تخم کدو همچنین سرشار از تریپتوفان است، آمینو اسیدی که بدن برای بهبود خوابی بهتر از آن استفاده می کند.

جو و عدس

جو و عدس

این پروتئین های گیاهی وقتی به تنهایی خورده می شوند کامل نیستند، اما وقتی با یکدیگر خورده می شوند پروتئین های مکمل نام می گیرند چون هر کدام، آمینو اسیدهای ضروری ای را دارد که دیگری دارا نیست. هر فنجان جو دارای 23 گرم پروتئین و برای کنترل قند خون مفید است. عدس علاوه بر پروتئین بالایی که دارد حاوی مقدار زیادی فیبر و فولات نیز هست. دیگر مکمل های پروتئینی عبارتند از حبوبات و غلات، دانه ها و لبنیات، غلات و لبنیات، لبنیات و آجیل، لبنیات و دانه ها و حبوبات. این را هم به خاطر داشته باشید تا وقتی در طول روز پروتئین دریافت می کنید مجبور نیستید حتما در یک وعده پروتئین کامل بگیرید.

برنج و لوبیا

برنج و لوبیا

یکی دیگر از جفت های مکمل پروتئین، برنج و لوبیا است. لوبیا حاوی آمینو اسید لیزین است؛ یکی از 9 آمینو اسیدی که برنج ندارد. دیگر ترکیباتی که پروتئین کامل را به دست می دهند عبارتند از ساندویچ کره بادام زمینی است، ماکارونی و پنیر، ساندویچ پنیر گریل شده، غلات صبحانه کامل و شیر.

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه با 23 گرم پروتئین، غذایی است که نمی توانید آن را نادیده بگیرید و از برنامه غذایی خود خارج کنید. گندم سیاه را می توان برای پخت و پز مورد استفاده قرار داد و یا با آن انواع شیرینی و کیک را درست کرد.

دانه سویا

دانه سویا

دانه سویا جایگزین پروتئینی مناسبی برای گوشت است. تنها یک فنجان دانه سویا پخته شده حاوی 29 گرم پروتئین کامل است. استفاده از محصولات حاوی سویا به عنوان منبعی از پروتئین کمک می کند میزان مصرف گوشت خود را کاهش دهید.

منبع: دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *