تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزنورزش

6 نکته انگیزشی برای ورزش کردن

همیشه به خودمان می گوییم از همین “فردا” ورزش کردن را شروع می کنم! اما اینکه واقعا بتوانیم خودمان را به ورزش کردن ترغیب کنیم داستان جداگانه ای است. در اینجا ۶ روش به شما یاد می دهیم که با آن به خودتان انگیزه دهید و خیلی سریع ورزش کردن را آغاز کنید.

حتما این توصیه قدیمی را شنیده اید که می گویند برای شروع ورزش اول از همه یک همراه برای خودت پیدا کن تا مجبور شوی همراه او ورزش کنی ؛ یا اینکه یک هدف برای خودت تعیین کن مثلا اینکه ۵ کیلومتر باید بدوی. البته این توصیه ها خوب هستند اما در اینجا توصیه هایی برای شما داریم که قبلا نشنیده اید:

توصیه اول: یکی از تجربیات ورزشی خوب خود را به یاد آورید

یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که شما می توانید از خاطرات خود برای انگیزه داده به خود استفاده کنید. در این تحقیق افرادی که خاطرات خوش ورزشی را برای خود یادآوری کرده اند نه تنها انگیزه بیشتری برای ورزش کردن پیدا کرده اند بلکه واقعا هم یک هفته بعد ازانجام این کار بیشتر از کسانی که این خاطرات را برای خود مرور نکرده اند، ورزش کرده اند.

بنابراین اگر مدال ورزشی کسب می کنید آنرا نگه دارید، لباس های ورزشی خود را نگه دارید، بر روی ام پی تری خود آهنگ های شاد عروسی بریزید و موقع قدم زدن از آن استفاده کنید و خاطرات مهمانی ها و عروسی ها و رقص های شبانه را به یاد آورید؛ عکسی از قله ای که فتح کرده اید یا برنامه کوهنوردی که به شما خوش گذشته در کنار کفش های کوهنوردی خود نگه دارید. همه این خاطرات خوب می توانند به شما انگیزه ورزش کردن بدهند.

توصیه ۲: هدف شما فقط انجام تمرینات ورزشی نباشد بلکه در یک رشته ورزشی فعالیت کنید

۰۹۳۰۹۵_۰۵۴۱_۲٫jpg

یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ انجام شده نشان داده است که وقتی از شرکت کنندگان خواسته شد که دلایل خود را برای انتخاب یک رشته ورزشی خاص بیان کنند، اغلب افراد انگیزه های درونی داشتند، انگیزه هایی مثل حس رقابت و لذت و تفریح. اما افرادی که فقط تمرینات ورزشی را انجام می دادند بیشتر انگیزه های بیرونی داشتند مثلا اینکه خوش تیپ تر و خوش اندام تر به نظر برسند، کاهش وزن پیدا کنند و یا اینکه استرس خود را کنترل کنند.

طبق نظریات روان شناسی، انگیزه های درونی شما را بیشتر برای شروع یک کار و ادامه دادن آن ترغیب می کنند تا انگیزه های بیرونی. بنابراین بهتر است در یک تیم ورزشی مثل فوتبال، شنا، و یا دوچرخه سواری ثبت نام کنید و در یک رشته ورزشی به صورت حرفه ای کار کنید.

توصیه ۳: وقتی به باشگاه می روید در کنار فردی که تناسب اندامش عالی است تمرین نکنید

تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان داد که چطور افرادی که در باشگاه ورزش می کنند بر روحیه شما تاثیر می گذارند. محققان در کنار دستگاه سیم کشی در یک باشگاه دانشگاهی ایستادند. وقتی که خانمی قصد داشت کار با دستگاه را شروع کند، فردی که از تناسب اندام بالایی برخوردار بود شروع به ورزش کردن با دستگاه کناری او می کرد. در نیمی از موارد این فرد یک تاپ و شلوارک می پوشید و در نیم دیگر یک شلوار ورزشی نسبتا گشاد و سوییشرت. چه اتفاقی افتاد؟

وقتی که این فرد تاپ و شلوارک می پوشید خانمی که روی دستگاه بغلی بود کار خود را سریعتر تمام می کرد و کمتر با دستگاه کار می کرد. وقتی محققان بعدا لیستی از سوالات به این افراد دادند متوجه شدند که این افراد از اندام خود راضی نیستند. در عوض افرادی که هنگام ورزش در کنار فردی بودند که شلوار و سوییشرت پوشیده بود، مدت زمان طولانی تری با دستگاه ورزشی کار می کردند چون ذهنشان به سمت اندام نامناسب خودشان نمی رفت.

شما هم اگر در کنار یک دختر خوش اندام ۱۹ ساله شروع به ترد میل زدن بکنید، تصور بدی نسبت به اندام خود پیدا می کنید. پس بهتر است از تردمیلی استفاده کنید که در کنار شما یک فرد معمولی در حال تمرین کردن است نه یک فرد خیلی خوش اندام.

توصیه ۴: سعی نکنید به عضلات شل سینه و شکم خود فکر کنید تا با این روش به خودتان انگیزه ورزش کردن بدهید

۰۹۳۰۹۵_۰۵۴۱_۳٫jpg

بله، درست شنیدید. هم خانم ها و هم آقایان سعی می کنند برای اینکه انگیزه ورزش کردن پیدا کنند روی ظاهر و اندام خود متمرکز شوند و اینکه باید اندام خود را زیباتر کنند. اما مشخص شده است که این طرز فکر روش خوبی برای انگیزه دادن به شما نیست.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد که استمرار ورزش بیشتر به ۳ عامل بستگی دارد: رضایت و تحسین کردن اندام فعلی خود، تمرکز بر احساسی که هنگام ورزش کردن پیدا می کنید و رضایت از چیزی که بعد از ورزش کردن به آن خواهید رسید. اما به یاد داشته باشید که اگر از همان ابتدا بخواهید بر روی ظاهر و اندام خود تمرکز کنید، این سه عامل تضعیف می شوند. بنابراین سعی کنید هنگام ورزش کردن بر چیزی به جز عضلات ران یا شکم خود تمرکز کنید.

توصیه ۵: سعی کنید با تغییرات جزیی حرکات ورزشی را برای خود شخصی سازی کنید

تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد که افرادی که یک سری از تمرینات را به انتخاب خود انجام می دادند تمرینات را بیشتر تکرار می کردند و طولانی تر ورزش می کردند تا افراد که از قبل به آنها یک برنامه ورزشی خاص داده شده بود که باید طبق آن حرکات را تکرار می کردند.

پس مثل برده ها فقط به دستورالعملی که روی دستگاه ها نوشته شده است عمل نکنید. به این فکر کنید که چه حرکتی را دوست دارید انجام دهید، وقتی خودتان حرکات را انتخاب کنید آن را بیشتر و طولانی تر انجام میدهید.

توصیه ۶: هیچ وقت به این فکر نکنید که شما آدم تنبلی هستید

همیشه به این فکر کنید که شما آدمی هستید که اهل ورزش کردن است، آدمی که سالم و ورزش دوست است. روان انسان گاهی به صورت ناخودآگاه به سوی خیلی چیزها می رود و افکار انسان کم کم تبدیل به رفتار و شخصیت او می شود.

بنابراین حتی اگر فردی هستید که دویدن شبانه را نوعی ورزش حساب می کنید باز هم به این توصیه ها توجه کنید تا باز هم به ورزش کردن بیشتر تشویق شوید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *