تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزننکات سلامتینکته های تغذیه ایورزش

ورزش و دیابت نوع 1

ورزش یکی از بخش های حیاتی درمان دیابت نوع یک است. حفظ تناسب و فعال بودن در زندگی مزایای زیادی دارد، اما بیشترین مزیت آن برای کسانی که دیابت دارند این است: کمک می کند دیابت را کنترل کنید و مانع از عوارض دراز مدت می شود.

ورزش کنترل سطح گلوکز خون (قند خون) را آسانتر می کند. ورزش برای کسانی که دیابت نوع یک دارند مفید است چون حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، بعد از ورزش بدنتان به انسولین زیادی برای پردازش کربوهیدرات نیاز ندارد.

اگر کودکتان دیابت نوع یک دارد، اطمینان یافتن از ورزش کافی او نه تنها راه خوبی برای کمک به مدیریت دیابتش است، بلکه می تواند عادت خوب را در وجودش نهادینه کند.

هم چنین ورزش می تواند به کسانی که دیابت نوع یک دارند کمک کند که دچار عوارض دراز مدت نشوند، مخصوصا مشکلات قلبی. افرادی که دیابت نوع یک دارند، مستعد بیماری انسداد عروق (تصلب شراین) هستند که می تواند منجر به حمله قلبی شود. ورزش قلب را قوی و سالم نگه میدارد. به علاوه، باعث حفظ سطح کلسترول خوبی می شود – که مانع از تصلب شراین می شود.

به علاوه، مزایای سنتی ورزش نیز هم چنان وجود دارند که شامل:

فشار خون پایینتر

کنترل بهتر وزن

عضلات محکم و لاغرتر

استخوان های قوی تر

انرژی بیشتریکی از کسانی که قطعا مزایای ورزش را در مدیریت دیابت نوع یک درک کرده است جی کولر، مهاجم تیم شیکاگو بیر، است. در سال ۲۰۰۸، دیابت نوع یک او تشخیص داده شد، اما بیماری او تداخلی با ورزش فوتبالش نداشت.

قبل از شروع ورزش به چند نکته توجه کنید

اگر در حال حاضر ورزش نمی کنید (و یا کودکتان آن چنان که باید فعال نیست)، قبل از شروع با دکتر خود مشورت کنید. مخصوصا اگر فرد بالغی هستید که مبتلا به دیابت نوع یک است، باید چکاب کامل داشته باشید تا متوجه شوید آیا آماده گی فعالیت بیشتر را دارید یا خیر؟

دکترتان می تواند سلامت قلبتان را کنترل کند، مخصوصا اگر تصلب شراین یا فشار خون بالا دارید بسیار مهم است. هم چنین لازم است عوارض دیگری که در ارتباط با دیابت هستند را مد نظر قرار دهید- برای مثال رتینوپاتی یا نوروپاتی. با شروع ورزش، پزشکتان می تواند بهترین ورزشی که به فرم دهیتان کمک می کند را به شما معرفی کند، اما چندان به بدن خود فشار نیاورید.

قبل از اینکه ورزش را شروع کنید، باید اهداف واقع گرایانه را برای خود تنظیم کنید. اگر جدیدا ورزش نکرده اید، نمی توانید توقع دوی ماراتون را داشته باشید. در حقیقت، حتی نباید ۵ کیلومتر بدوید.

به خود زمان بدهید تا بتوانید برنامه ورزشی چالش زا و پیوسته ای داشته باشید. بهتر است به آرامی فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید، در طولانی مدت برای بدنتان بهتر است.

در نهایت با پزشک خود درباره تنظیم انسولین قبل از ورزش صحبت کنید. نمی خواهید که در حال تمرین قند خونتان بالا برود، بنابراین لازم است برنامه ریزی داشته باشید.

چندین پیشنهاد تمرینی

سه نوع اصلی تمرین وجود دارد – تمرینات هوازی یا ایروبیک، قدرتی، و کششی. باید سعی کنید تعادل هر سه را حفظ کنید.

تمرینات ایروبیک

۰۸۲۵۹۵_۰۹۴۱_۲٫jpg

تمرینات ایروبیک شامل:

پیاده روی

پریدن/ دویدن

تنیس

بسکتبال

شنا

دوچرخه سواریباید سعی کنید در اکثر روزهای هفته ۳۰ دقیقه تمرین هوازی داشته باشید. در حقیقت، انجمن دیابت آمریکا ۱۵۰ دقیقه تمرین ملایم هوازی را در هفته پیشنهاد می کند، که یعنی ۵ روز هفته به مدت ۳۰ دقیقه. اگر فکر میکنید نمی توانید ۳۰ دقیقه وقت لازم را داشته باشید، می توانید تمرین را به سه بخش ده دقیقه ای تقسیم کنید.

هم چنین، برای اینکه بتوانید تمرینات را انجام دهید، می توانید در فعالیت های خود انعطاف پذیری ایجاد کنید. برای نهار پیاده روی کنید، یا بعد از شام برای یک بازی بسکتبال بیرون بروید.

تمرینات قدرتی

۰۸۲۵۹۵_۰۹۴۱_۳٫jpg

تمرینات قدرتی عضلات کارآمد و قدرتمندی به شما می دهند و هم چنین باعث حفظ قدرت و سلامتی استخوان ها می شوند.

تمرینات با وزن بدن یکی از پرکاربرد ترین تکنیک در تمرینات قدرتی است، برای مثال شنا یا بارفیکس.

هنگامیکه تمرینات با وزنه را شروع می کنید، مطمئن باشید که نحوه استفاده از تمام تجهیزات را می دانید. از مربی باشگاه نحوه صحیح کار با وزنه را بپرسید، و یا برای پی بردن به بهترین تمرینات مناسب برای خودتان از یک مربی شخصی کمک بگیرید.

۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین با وزنه برای دو تا سه روز در هفته برای سود بردن از فواید تمرینات قدرتی کافی است.

اگر نمی توانید در باشگاه ورزش کنید، گزینه هایی وجود دارند که می توانید در خانه به عنوان وزنه از آنها استفاده کنید. کنسروها یا حتی کیسه ۲٫۵ کیلوی آرد می تواند خوب باشند.

تمرینات کششی

kesheshi

تمرینات کششی حرکت مفاصل و عضلات را ارتقا می دهند. تمرینات کششی قبل یا بعد از تمرین (مخصوصا بعد از تمرین) سوزش عضلات را کاهش می دهند و واقعا عضلات را ارام می کنند.

به برنامه ورزشی خود وفادار باشید

نسبت به ورزش متعهد باشد و آن را اولویت قرار دهید. سلامت طولانی مدتتان به این بستگی دارد، بنابراین هر چقدر هم زمانتان کم باشد و انگیزه کافی نداشته باشید، سعی کنید به فعالیت خود ادامه دهید.

یکی از راههایی که می توانید مطمئن شوید یک برنامه ورزشی را پیگیری می کنید ترکیب کردن آن است- و انجام کارهایی که واقعا دوست دارید. اگر ورزشی وجود دارد که واقعا دوست دارید، سعی کنید به لیگ آن بپیوندید. اگر دویدن را دوست دارید، در مسابقاتی شرکت کنید که برایتان چالش و هدف ایجاد می کنند. با دوستان تمرین کنید؛ اینکه فرد دیگری در کنارتان است ورزش کردن را راحتتر می کند.

اگر دیابت نوع یک دارید، تمرین و فعالیت های فیزیکی بخش ضروری زندگی هستند – هم چنین نظارت بر تغذیه و مصرف انسولین. ورزش می تواند مانع از عوارض بلند مدت دیابت شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *