چگونه به اشتباهات خود در پیاده روی پی ببریم؟ - مجله سلامتی عطارباشی

چگونه به اشتباهات خود در پیاده روی پی ببریم؟

پیاده‌روی در عین سادگی، یکی از بهترین ورزش‌های روزانه برای رسیدن به تناسب اندام به‌شمار می‌رود. از همه مهم‌تر اینکه در ساعات فراغت و یا حتی هنگامی‌که در حال حرکت به سمت محل کار هستید نیز می‌توانید به این ورزش مفید بپردازید. از جمله مزایای فراوان آن می‌توان به سوزاندن کالری بدن، تقویت عضلات و استخوان‌ها، بهبود خلق‌وخو، جلوگیری از بیماری‌های داخلی همچون بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

به قدری دویدن و پیاده‌روی مفید است که تحقیقات نشان داده کسانی‌که روزی ۵ دقیقه از وقت خود را به این ورزش مفید اختصاص می‌دهند، در مقایسه با افراد دیگر، عمر طولانی‌تر و سالم‌تری خواهند داشت. البته اگر پیاده‌روی اشتباه انجام گیرد، بهترین راه برای آسیب‌زدن به خودتان نیز خواهد بود.

تا جایی که اگر بهترین کفش‌های ورزشی دنیا را هم به پا کنید، اما به اصول اولیه پیاده‌روی و دویدن توجه نداشته باشید، بدون شک دچارآسیب‌دیدگی خواهید شد. در این مطلب از گروه فیتامین، هشت علامتی که نشان می‌دهد شما به اشتباه پیاده‌روی می‌کنید و می‌دوید را خواهیم گفت. مطمئن باشید که با آگاهی و برطرف‌کردن این موارد، دیگر تمرینات ورزشی‌تان را به بهترین نحو تا رسیدن به تناسب اندام در پیش می‌گیرید.

۱ احساس درد طولانی

اگر به‌تازگی ورزش و پیاده‌روی را شروع کرده‌اید، احساس گرفتگیِ عضلانی طبیعی بوده و به معنی آسیب‌دیدگی نیست؛ اما اگر حداقل چند روز از آغاز تمرینات شما گذشته و هنوز هم درد دارید، همین درد می‌تواند یک زنگ خطر باشد. البته دقت داشته باشید که درد در ساق پا، گودی پا و گرفتگی هسمترینگ و لگن نشانگر آسیب‌دیدگی شما نیست. این دردها، بیانگر دو نکته است:

۱ کفش نامناسب

۲ تمرین بیش‌ازحد

کارشناسان ورزشی بر این باورند که: «کفش‌های ورزشی نباید تولد یک سالگی‌شان را ببینند!» یعنی پیش از یک ساله‌شدن، باید کفش‌های ورزشیِ جدیدی بخرید؛ اما این معیار دقیقی نیست و باید به میزان استفاده از کفش ورزشی‌تان نیز دقت کنید.

به طور متوسط، عمر مفید یک جفت کفش ورزشی ۷۰۰ کیلومتر است. نکته دیگری که باید به آن دقت داشته باشید، بحث پرونیشن پا است، که با خرید کفش مناسب قابل درمان خواهد بود.

نکته دیگری که ممکن است باعث آسیب‌دیدگی شود، تمرین بیش‌ازحد است که معمولاً برای تازه‌کاران و دوندگان فصلی اتفاق می‌افتد (افرادی‌که برای پیاده‌روی، فقط منتظر فصل بهار می‌شوند!). بهتر است برای خودتان برنامه و استراتژی تمرینی داشته باشید و حتماً برای این کار با کارشناسان ورزشی مشورت داشته باشید یا برنامه ورزشی آنلاین متناسب با شرایط جسمی خودتان را دریافت کنید.

۲ گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات می‌تواند نشانگر این باشد که قبل از شروع پیاده‌روی و دویدن، بدنتان را به‌خوبی گرم نمی‌کنید؛ یا اینکه بعد از ورزش، تمرینات سردکردنِ بدن را انجام نمی‌دهید. اگر می‌خواهید دچار آسیب‌دیدگی نشوید، حتماً قبل و بعد از پیاده‌روی این کار را انجام دهید. بهترین پیشنهاد، انجام حرکات کششی و جنبشی است تا ضربان قلبتان بالا برود و هم عضلات‌تان آماده دویدن شود. برای سرد کردنِ بدن نیز می‌توانید کمی درجا بزنید و سرعت دویدنتان را کم کنید. بلافاصله بعد از اتمام تمرین، به یک‌باره نایستید، بهتر است کمی حرکات کششی انجام دهید. (با توپ تنیس تمام عضلات خود را ریست کنید!)

۳ گوش‌دادن به آهنگ‌های تکراری

انتخاب آهنگ مناسب باعث می‌شود تا تمریناتِ برنامه ورزشی‌تان را با قدرت و انرژی بیشتری در پیش بگیرید. گوش‌دادن به آهنگ‌های تکراری که هزار بار قبلاً گوش کرده‌اید،  بدون شک سرعت نرمال برای ورزش‌کردن را کمتر خواهد کرد. بهتر است هر هفته آهنگ‌هایتان را تغییر دهید و آلبوم‌های جدید و میکس‌های جذاب را دانلود کنید.

منبع: فیتامین

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.