داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

رایحه درمانی با گل های معجزه آسا

یکی از مهم ترین حواس پنج گانه ی انسان،حس بویایی است که به گفته ی بسیاری از متخصصان طب سنتی، انسان را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و اختلالات روحی و جسمی محافظت می کند. انواع رایحه ها می توانند با تحریک سیستم عصبی و به دنبال آن مغز در حفظ سلامت و تسکین بیماری ها موثر باشند. رایحه درمانی یکی از شیوه های معالجه در طب سنتی است که در بهبود برخی ناراحتی های روحی و جسمی تاثیر شگفت انگیزی دارد. با استشمام برخی از رایحه ها می توانید سرحال تر باشید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

رایحه درمانی

تسکین درد با رایحه ی اسطوخودوس

برخی منابع طب سنتی روغن یا عصاره ی اسطوخودوس را داروی گیاهی موثر برای تسکین دردهای موضعی دانسته اند. بوییدن رایحه این گیاه یا ماساژ روغن آن در ناحیه ی درد(به جز جراحت ها و زخم باز) به کاهش درد کمک می کند.

رایحه درمانی با گیاه وانیل

وانیل یکی از گیاهان دارویی بسیار خوشبو در جهان شناخته می شود و در ایران کاربرد غذایی و درمانی فراوانی دارد. این ماده ی خوش بو، کاهش دهنده ی استرس و اضطراب های روزانه است و می توانید ضربان قلب را کنترل کند. بر این اساس درمانگران طب سنتی توصیه می کنند وقتی حال روحی تان خوب نیست،عصاره ی وانیل را بو کنید.

رایحه ی گل سرخ برای دردهای قاعدگی

برای برخی از خانم ها، تحمل دردهای قاعدگی آسان نیست، اما جالب است بدانید بوییدن گل سرخ یا عصاره ی آن به تسکین این درد کمک می کند. رایحه ی این گل،هورمون های بدن را تنظیم می کند و از میزان گرفتگی و اسپاسم های عضلانی می کاهد. درمواردی که خونریزی زیاد است و نیاز به کاهش و کنترل خونریزی وجود دارد،حتما رایحه ی گل سرخ را استشمام کنید.

افزایش هوش با رایحه ی اوکالیپتوس

برخی از درمانگران طب سنتی معتقدند بوییدن برخی عطرها یا روغن های گیاهی موجب افزایش هوشیاری و دقت انسان می شود، به همین دلیل رایحه درمانی،بوییدن عصاره و اسانس های طبیعی گیاه اوکالیپتوس و لیمو را برای افزایش تمرکز و هوشیاری افراد توصیه می کند.

خوابی راحت با رایحه گل سنبل

متخصصان رایحه درمانی ، استشمام عطر گل سنبل یا عصاره ی آن را برای مبتلایان به بی خوابی مفید می دانند. پس اگر از اختلالات خواب رنج می برید، هر شب(۳۰ دقیقه قبل از خواب) رایحه ی این گل را ببویید تا آسوده بخوابید. پس از بیدار شدن از خواب نیز اگر احساس خستگی کردید، رایحه ی گل یاس استشمام کنید.

رایحه لیمو ضد افسردگی

رایحه لیمو باعث تنظیم میزان هورمون و تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود و برای بیماران مبتلا به افسردگی یک داروی موثر است. کافی است مقداری لیمو را روی مچ دست تان بمالید تا احساس نشاط و انرژی کنید.

ترک سیگار با رایحه ی فلفل سیاه

اگر سال هاست سیگار می کشید و قصد ترک آن را دارید، رایحه ی روغن فلفل سیاه، سوزش خفیفی  را در گلو ایجاد می کند که مشابه زمان سیگار کشیدن است.

تعادل ذهنی با رایحه دارچین

دارچین سیستم مرکزی عصبی را تحریک و عملکرد و انگیزه ی فرد را تقویت می کند. استشمام رایحه شیرین دارچین باعث ایجاد تعادل ذهنی و افزایش مهارت حرکتی می شود.

با رایحه ی موز لاغر شوید

اگر اضافه وزن دارید، هنگام احساس گرسنگی، رایحه ی موز یا سیب سبز را استشمام کنید زیرا هورمون هایی را ترشح می کند که باعث ایجاد احساس سیری می شود.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *