داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

سلامت دستگاه گوارش با برگ های سبز نعنا

خواص برگ نعناع فراتر از تنها خوشبو کردن بوی دهان هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برگ‌های نعناع حتی ممکن است به تقویت مغز و بهبود سلامت گوارش کمک کرده و در متعادل کردن سطوح هورمونی موثر باشند.

خواص برگ نعناع

خواص برگ نعناع

  1. بهبود سلامت گوارش
  2. کمک به تسکین علائم سرماخوردگی
  3. کمک به بهداشت دهان
  4. تقویت عملکرد مغز
  5. تسکین درد شیردهی
  6. کاهش علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)
  7. کاهش سوءهاضمه

در ادامه به بررسی جزییات خواص برگ نعناع می‌پردازیم.

خواص برگ نعناع برای گوارش

بسیاری از مردم وقتی شکم‌شان با مشکلی مواجه می‌شود، به سراغ نعناع می‌روند. نعناع به لطف خواص تسکین‌دهنده‌ای که برای معده دارد، شهرت جهانی پیدا کرده است. این خواص ناشی از وجود ترکیبی به نام منتول است که به آرام کردن عضلاتِ دستگاه گوارش کمک کرده و مشکلات مرتبط با آنها را تسکین می‌دهد.

درمان علائم سرماخوردگی

کافیست نگاهی به ترکیبات داروهای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا بی‌اندازید تا متوجه شوید که همگی حاوی منتول هستند. منتول یکی از اصلی‌ترین ترکیبات روغن نعناع است و اگرچه شواهد موجود برای اثراتِ ضداحتقان آن کمی متناقض هستند، اما مطالعات مختلفی نشان می‌دهند که منتول می‌تواند به بهبود جریان هوا (رفع احتقان) و کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند.

بهداشت دهان

یکی از روش‌های محبوب برای رفع بوی بد دهان، جویدن یک آدامس نعناعی است، اما آیا می‌دانستید که نعناع برای کمک به بهبود سلامت دهان نیز مفید می‌باشد؟

یکی از اصلی‌ترین فواید چای نعناع این است که حاوی خواص ضدمیکروبی قدرتمندی می‌باشد و می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین ببرد. با استفاده از برگ‌های نعناع، یک یا دو فنجان چای نعناع دَم کنید. نوشیدن این چای هم به بهبود سلامت دهان کمک می‌کند، هم دهان را خوشبو و باطراوت نگه می‌دارد.

خواص برگ نعناع برای مغز

برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حتی عطر نعناع می‌تواند برای افزایش قدرت مغز موثر بوده و عملکرد شناختی را تقویت کند. مطالعه‌ای که در International Journal of Neuroscience منتشر شد، نشان می‌دهد که عطر نعناع فلفلی می‌تواند به بهبود حافظه و افزایش هوشیاری کمک کند. همچنین مطالعۀ دیگری نشان می‌دهد که عطر نعناع فلفلی برای کاهش خستگی و اضطراب مفید بوده و در عین حال با لطفِ تحریک کردن سیستم عصبی مرکزی، هوشیاری را بهبود می‌بخشد.

تسکین درد شیردهی

نوک پستانِ ترک‌خورده، دردناک و حساس از رایج‌ترین عوارض جانبی شیردهی است که در بسیاری از موارد درمان و تسکین آن کار راحتی نیست. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفادۀ موضعی از برگ‌های نعناع می‌تواند از طریق کاهش این علائم  و عوارض جدی، به تسکین درد ناشی از شیردهی کمک کند.

براساس مطالعه‌ای که توسط مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انجام داده شده، مالیدن ژل نعناع فلفلی می‌تواند به طور چشمگیری برای کاهش ترک‌های نوک پستان در زنان شیرده موثر باشد و اثرگذاری آن حتی از لانولین نیز بیشتر است.

کاهش علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

برخی از یافته‌ها نشان می‌دهند که چای نعناع می‌تواند برای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مفید باشد. این عارضه که مختص زنان است، با سطوح اضافۀ هورمون‌های مردانه در بدن بیماران همراه می‌باشد. نعناع اثرات ضداندروژن دارد و کمک می‌کند تا سطوح تستوسترون کاهش یافته و تعادل هورمونی در بدن برقرار شود.

کاهش سوءهاضمه

سوءهاضمه وضعیتی است که با هضم ناقص همراه بوده و به بروز علائمی نظیر سوزش معده، حالت‌تهوع، آروغ و درد شکم منجر می‌گردد. مطالعات نشان می‌دهند که روغن نعناع فلفلی می‌تواند سرعت تخلیۀ معده را افزایش دهد، که این می‌تواند از بدن در برابر سوءهاضمه و علائمش محافظت کند. همچنین نشان داده شده است که استفاده از روغن نعناع فلفلی برای درمان سوءهاضمه بسیار موثر می‌باشد.

ارزش غذایی برگ نعناع

دو قاشق غذاخوری (حدود ۱۱ گرم) از برگ‌های نعناع دشتی حاوی این ترکیبات است:

  • ۹ کالری
  • ۹ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۱ گرم چربی
  • ۸ گرم فیبر
  • ۴۵۶ واحد بین‌المللی ویتامین آ (۹ درصد نیاز روزانه)
  • ۳ میلی‌گرم آهن (۷ درصد)
  • ۱ میلی‌گرم منگنز (۶ درصد)
  • ۸ میکروگرم فولات (۳ درصد)
  • ۴ میلی‌گرم کلسیم (۲ درصد)
  • ۱ میلی‌گرم منیزیم (۲ درصد)
  • ۵ میلی‌گرم ویتامین ث (۲ درصد)

علاوه بر ترکیباتی که در بالا ذکر شد، نعناع دشتی همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌های ب، فسفر، پتاسیم، روی و مس است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *