داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

چای گوجی بری و خواص آن در سلامتی

چای گوجی بری یک نوشیدنی گرم و دارویی است که از توت‌های گیاه گوجی تهیه می‌شود، نام علمی این گیاه Lycium barbarum می‌باشد. این چای در کشورهای آسیایی، به ویژه چین شهرت داشته و مصرف آن در میان مردم رایج است. گیاه گوجی بومی قارۀ آسیا و برخی از مناطق خاص اروپا می‌باشد.

چای گوجی بری

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» دَم کردن چای گوجی بری آسان بوده و در طی این فرآیند، تمام آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌های این گیاه مانند فلاونوئیدها، پلی‌ساکاریدها و سایر ترکیبات فعال، به چای منتقل می‌شوند. بعلاوه این چای حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌های A، C و E به همراه انواع مواد معدنی می‌باشد. روش سنتی تهیۀ این چای شامل ریختن توت‌ها درون آب داغ می‌شود، اما در روش‌های جدیدتر توت‌ها را با چای سفید یا سبز ترکیب می‌کنند تا نوشیدنی قوی‌تری بدست آید.

سطح انرژی

چای گوجی بری اثر جوانسازی فوق‌العاده‌ای بر روی بدن دارد و می‌تواند سوخت‌وساز بدن را از طریق افزایش انرژی تحریک کند. این خاصیت بدلیل وجود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری موجود در این چای است.

خلق‌وخو

این باور وجود دارد که ترکیبات فعال می‌توانند هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهند، که این می‌تواند منجر به متعادل‌سازی خلق‌وخو و پیشگیری از اضطراب شود. همچنین این چای بعنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

فلاونوئیدها و مواد مغذی گیاهی که هنگام دَم کردن این چای آزاد می‌شوند، می‌توانند به طرق مختلفی به بدن کمک کنند. از پیشگیری از جهش سلولی و سرطان گرفته تا کاهش سطوح التهاب مزمن و بهبود ظاهر پوست.

سیستم ایمنی بدن

با داشتن سطوح بالایی از ویتامین ث، آ و ای، این چای می‌تواند گزینه‌ای عالی برای تقویت سیستم ایمنی باشد. چای گوجی بری تولید گلبول‌های سفید را تحریک کرده و از این طریق باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دیابت

تحقیقات نشان می‌دهند که این چای گیاهی می‌تواند به بدن برای تنظیم کردن میزان تولید گلوکز و انسولین کمک کند.

کاهش وزن

با داشتن خواص تقویت‌کنندۀ متابولیسم (سوخت‌وساز)، چای گوجی بری قادر است به روند کاهش وزن کمک کرده و میزان سوزاندن چربی اضافه و کالری را افزایش دهد.

طرز تهیه چای گوجی بری

اگر قصد دارید این چای را در منزل تهیه کنید، بهترین کار این است که از میوه‌های تازۀ گوجی استفاده کنید، که البته همیشه در دسترس نیستند. به همین دلیل بسیاری از دستورالعمل‌های این چای از میوه‌های خشک‌شده استفاده می‌کنند.

۱.یک قاشق غذاخوری از گوجی بری‌های خشک‌شده را درون یک قوری بریزید.

۲.دو فنجان آب را جوش آورید.

۳.سپس آب داغ را بر روی توت‌های خشک بریزید.

۴.اجازه دهید این ترکیب برای ۳ تا ۴ دقیقه دَم بکشد. اگر می‌خواهید چای قوی‌تری داشته باشید، مدت زمان بیشتری آن را دَم کنید.

۵.میوه‌های گوجی بری را از چای خارج کرده و چای را داغ سرو کنید.

۶.در صورت علاقه می‌توانید به چای کمی عسل اضافه کنید.

عوارض جانبی

این چای فواید قابل‌توجه بسیاری دارد، اما برخی از عوارض جانبی وجود دارند که باید مراقب آنها باشید. عوارضی نظیر تداخلات دارویی، مشکلات گوارشی و مشکلات بارداری. اگر داروهای فشارخون یا قندخون مصرف می‌کنید، ممکن است تداخلاتی را تجربه کنید، زیرا این چای اثراتی مشابه به این داروها در بدن دارد. گوجی بری همچنین حاوی یک مادۀ شیمیایی به نام «بتائین» است که می‌تواند باعث سقط جنین شود، به همین دلیل مصرف این چای در زنان باردار ممنوع است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *