تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

پاکسازی روده ها با بهترین رژیم پیشنهادی

با توجه به سمومی که ما روزانه با آن ها سر و کار داریم –از مواد مضر موجود در غذا ها گرفته تا دود اگزوز هایی که تنفس می کنیم– پاکسازی درونی بدن امری بسیار ضروری است. با این رژیم پاکسازی روده مفهوم تازه ای نیست. مصریان و یونانیان باستان اعتقاد داشته اند که غذاهای هضم نشده در روده ها، زهری تولید می کنند که وارد جریان خون شده و سبب مسمومیت بدن (autointoxication = مسمومیت به دلیل مواد سمی تولید شده در خود بدن) می شود که باعث بیمار شدن فرد خواهند شد. طب آیورودا (Ayurveda) نیز توصیف مشابهی ارائه می دهد.

رژیم پاکسازی روده

اگر شما نیز با مشکلات گوارشی سر و کار دارید و می خواهید روده یتان را پاکسازی کنید، در اینجا بهترین رژیم پاکسازی روده را معرفی خواهیم کرد. ما در این مقاله روش های مختلفی از خفیف تا شدید را پوشش داده ایم. اما با این حال بهتر است به خاطر بسپارید که پیش از استفاده از این روش ها بهتر است با متخصص مشورت کنید.

تامین آب بدن

یکی از راحت ترین راه هایی که می توانید اطمینان حاصل کنید که روده هایتان پاک و تمیز هستند، این است که به مقدار کافی مایعات مصرف کنید. با این کار می توانید از مشکلات مدفوعی، شامل یبوست و خشکی مدفوع نیز جلوگیری کنید. این بدین معنی نیست که شما باید در روز چندین لیتر آب مصرف کنید. بلکه اکثر افراد بالغ و سالم تنها به ۶ الی ۸ لیوان آب در روز نیاز دارند؛ بنابراین تمرکز تان را بر روی این مقدار مصرف بگذارید. همچنین نیازی نیست که خود را تنها به مصرف آب محدود کنید. علاوه بر آب، انواع مایعات مانند شیر، آب میوه و حتی سوپ و خورش نیز همان کار آب را انجام خواهند داد.

از رژیم مایعات استفاده کنید

اجتناب از غذاهای جامد به مدت چند روز می تواند سیستم گوارشی شما را پاک و تمیز کند. اما اطمینان حاصل کنید که از مصرف الکل و نوشابه نیز اجتناب می کنید. سعی کنید دائما از آب میوه و سبزیجاتی که مواد مغذی را وارد بدن شما می کنند استفاده کنید. بر اساس گفته های علوم جایگزینی مانند طب آیور ودا و Unani، این کار نه تنها روده های شما را پاک می کند، بلکه سموم همه ی سیستم های بدن را نیز از بدن خارج می کند.

چای رازیانه بنوشید

چای رازیانه بخشی از رژیم پاکسازی روده است و می تواند به عنوان یک ماده ی زهر زدا عمل کرده، تاثیر ملینی داشته و معده و روده را به تحرک و پویایی وادار کند. همچنین گیاه شناسان نیز اعتقاد دارند که چای رازیانه می تواند سموم کلیه و روده را دفع کند.

نوشیدن یک فنجان چای رازیانه ۳ مرتبه در روز می تواند بسیار مفید باشد. برای تهیه ی یک فنجان چای رازیانه، ۱ قاشق غذا خوری دانه ی رازیانه را در ۶ اونس آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۳ الی ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد.

رژیم پاکسازی روده

چای سنا بنوشید

سنا یکی دیگر از گیاهان ملین است که برای رژیم پاکسازی روده بسیار مفید می باشد. برای تهیه ی چای سنا، ۱ الی ۲ گرم برگ سنا را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت حدودا ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. این چای را ۲ مرتبه در روز بنوشید. اما به یاد داشته باشید که این کار را در طولانی مدت انجام ندهید. همچنین اگر سابقه ی التهابات شکم و روده ای یا گرفتگی روده دارید باید پیش از استفاده از چای سنا حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از آب آلو استفاده کنید

آلو نیز از نظر طب سنتی دارای تاثیر ملینی بر روی بدن می باشد. در حقیقت، یکی از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده است که نوشیدن ۱۲۵ میلی لیتر آب آلو برای  ۲ مرتبه در روز می تواند یبوست خفیف را بهبود ببخشد. این تاثیر می تواند به دلیل میزان بالای سوربیتول (sorbitol)، الکل قندی که به آرامی هضم می شود و همچنین تاثیر ملین آن باشد. این بررسی همچنین دریافته است که اگرچه آب آلو دارای اثر ملینی است، اما سبب افزایش نفخ شکم نیز می شود. بنابراین سعی کنید به میزان مناسبی از آن استفاده کنید.

پسیلیوم (Psyllium) و غذاهای سرشار از فیبر

پسیلیوم نوعی فیبر محلول است که از دانه ی گیاه پلانتاگو اواتا (Plantago ovate) گرفته می شود. هنگامی که این ماده با آب مخلوط شود، گسترش یافته و حجم مدفوع را افزایش می دهد. همین مسئله باعث روان تر ساختن مدفوع و تسکین یبوست می شود. اما به خاطر داشته باشید که پسیلیوم به مقدار آب کافی نیاز دارد؛ و اگر به روش درستی استفاده نشود می تواند باعث تورم و در نتیجه سبب انسداد نای و یا روده شود.

 منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *