تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

مواد غذایی ارگانیک و فواید آن ها

مواد غذایی ارگانیک به غذاهایی گفته می‌شود که آماده‌سازی آنها بر اساس استانداردهای یک سازمان صادرکنندۀ گواهینامۀ ارگانیک تعیین می‌شود. به طور کلی یک ماده غذایی ارگانیک در طی فرآیندی آماده و تهیه می‌شود که هیچگونه مواد شیمیایی در آن دخالت ندارد. به این معنی که غذاهای ارگانیک حاوی کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌های شیمیایی و یا نگهدارنده‌های شیمیایی نیستند.

مواد غذایی ارگانیک

فواید مواد غذایی ارگانیک

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» به طور کلی مصرف‌کنندگان مواد غذایی ارگانیک، تولیدکنندگان و کشاورزان به شدت باور دارند که غذاهای ارگانیک نسبت به غذاهای غیرارگانیک این فواید را دارا هستند:

ظرفیت آنتی‌اکسیدانی

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اثرات آنتی‌اکسیدانی مواد غذایی ارگانیک از سایر مواد غذایی بیشتر است. علت این برتری احتمالا بدلیل وجود نداشتن مواد شیمیایی و عدم تعامل آنها با ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک در این مواد غذایی می‌باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که انتخاب مواد غذایی ارگانیک می‌تواند باعث افزایش دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها شده و قرار گرفتن در معرض فلزهای سنگین سمی را کاهش می‌دهد.

آفت‌کش‌های کمتر

یکی از اصلی‌ترین دلایل مردم برای انتخاب غذاهای ارگانیک، وجود مواد آفت‌کش در غذاهای غیرارگانیک می‌باشد. همانطور که می‌دانید برای محافظت از مواد غذایی در برابر حشرات، استفاده از آفت‌کش ضروری است. اگرچه این مواد برای حفاظت از مواد غذایی بسیار خوب عمل می‌کنند، اما شامل مواد شیمیایی قوی نظیر اورگانوفسفر می‌باشند که ماده‌ای غیرطبیعی بوده و بیش از ۸۰ درصد از میزان آن از طریق مصرف مواد غذایی سم‌پاشی شده وارد بدن ما می‌شود.

اورگانوفسفر با تعدادی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نظیر اوتیسم وبیش‌فعالی پیوند خورده است. به همین دلیل بسیاری از مردم برای اطمینان از رشد سالم و مطلوب کودک خود، به سراغ غذاهای ارگانیک می‌روند.

سلامت قلب

هر چه حیوانات زمان بیشتری را برای چریدن در میان علف‌ها بگذرانند، میزان اسید لینولئیک درهم‌آمیخته (CLA) در آنها افزایش می‌یابد. CLA نوعی اسید چرب مفید برای قلب است که می‌تواند سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشد. مقادیر بالای این چربی در شیر مادر و محصولات گوشتی حیواناتی که در فضای آزاد و خارج از قفس پرورش یافته‌اند وجود دارد.

مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک

بسیاری از پرورش‌دهندگان حیوانات، از آنتی‌بیوتیک‌ها در خوراک دام استفاده می‌کنند. این مقدار از آنتی‌بیوتیک اضافه می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ما شده و آنقدر سیستم ایمنی را تغییر شکل می‌دهد تا در نهایت این سیستم قادر به دفاع از خودش نیست. تولیدکنندگان مواد غذایی ارگانیک از آنتی‌بیوتیک‌ها در محصولات خود استفاده نمی‌کنند.

امنیت محیط زیست

از آنجایی که که مواد شیمیایی مضر در کشاورزی ارگانیک استفاده نمی‌شوند، آلودگی خاک، آب و هوا به حداقل می‌رسد. در نتیجه دنیایی امن‌تر و سالم‌تر برای زندگی نسل‌های آینده باقی می‌ماند.

رفاه حیوانات

رفاه حیوانات یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تولید شیر، گوشت، مرغ و ماهی ارگانیک است. مردم از اینکه بدانند غذای ارگانیک مصرفی‌شان از حیوانات محدود شده و عذاب کشیده در قفس بدست نیامده، خوشحال می‌شوند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *