تغذیه و تناسب اندامورزش

بهتر است با کدام دستگاه ورزشی تمرینات هوازی را انجام دهیم؟

در برنامه ورزشی خود، بیشتر تمرینات هوازی را انجام می‌دهید یا قدرتی؟ شاید همه از این قضیه آگاه نباشند که بیشتر تمریناتی که ما در هنگام ورزش‌های روزانه خود انجام می‌دهیم، مربوط به دسته تمرینات هوازی می‌شود.

تمرینات هوازی شامل حرکات و تمریناتی است که استقامت هوازی فرد را تقویت می کند؛ این تقویت به این صورت است که در هنگام انجام حرکات، ضربان قلب شخص بالا می رود.

برای اینکه از تأثیر تمرینات هوازی بهره‌مند شوید، باید سعی کنید تا در حین انجام حرکت، ضربان قلب‌تان بالا رفته و حداقل ۲۰ دقیقه متوالی ضربان قلب به همان اندازه باقی بماند؛ البته تمرینات هوازی، محدود به یک سری فعالیت و تمرینات مشخص نمی‌شود و تنوع بسیار زیاد و باور نکردنی دارد؛ بنابراین با وجود فراگیر بودن این حرکات، بهتر است با نکات مهم در حین انجام این تمرینات آشنایی کافی داشته باشید.

انتخاب تجهیزات تمرینات هوازی

برخی افراد می‌توانند تمرینات را بدون وسیله یا با استفاده از وزن بدن انجام دهند، عده ای نیز ترجیح می دهند تا با کمک تجهیزات و وسایل ورزشی تمرین کنند؛ بسیاری از وسایل به گونه‌ای هستند که می‌توانید داخل منزل از آنها استفاده کنید، ولی تمرین بیرون منزل نیز فواید خاص خودش را دارد.

با انجام ورزش در بیرون از منزل، در معرض هوای آزاد خواهید بود که همین سرشار از فایده است؛ اما باید مراقب تغییرات دمای هوا باشید که مبادا در حین ورزش کردن مریض نشوید؛ البته همیشه انجام ورزش، بیرون از منزل مفید نبوده و اگر تمرینات هوازی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی انجام می‌دهید بهتر است از انجام این کار در مناطق پرترافیک شهری و در هوای آلوده اجتناب کنید.

مضرات استفاده از وسایل ورزشی در فضای بیرون، تنها محدود به مشکلات آب و هوایی نمی شود، اگر همین وسایل به ظاهر بی ضرر را به شکلی اشتباه استفاده کنید، بدون شک ممکن است آسیبی جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

از بین وسایل خطرناکی که ممکن است در صورت استفاده اشتباه از آن، مشکل‌ساز شود می توان به دوچرخه، تردمیل، ماشین های پاروزنی و دستگاه الپتیکال اشاره نمود؛ قیمت دستگاه نیز بی‌اهمیت نبوده و تجهیزات و حرفه ای بودن دستگاه تا حد زیادی بستگی به قیمت آن دارد.

دستگاه‌ الپتیکال

این دستگاه وسیله‌ای برای تقویت عضلات بالاتنه و پایین تنه بوده و با دارا بودن پدال و دسته، تمامی قسمت‌های بدن در هنگام تمرین درگیر خواهد شد؛ از دستگاه الپتیکال برای شبیه‌سازی حرکت بالا رفتن از پله ها، راه رفتن یا دویدن استفاده می شود؛ تنها تفاوت ورزش با چنین دستگاهی این است که دیگر به مفاصل شخص، فشار اضافه‌ای وارد نخواهد شد.

فواید استفاده از دستگاه الپتیکال شامل موارد زیر است:

دستگاه الپتیکال تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند.

استفاده از این دستگاه، از وارد آمدن فشار زیاد به مفاصل جلوگیری می‌کند.

در حین انجام تمرین با این دستگاه علاوه‌بر بهبود گردش خون، به عضلانی‌تر شدن بدن نیز کمک شایانی خواهد کرد.

می توانید برای انجام تمرینات حرفه‌ای‌تر و چالشی‌تر، شیب و شدت دستگاه الپتیکال را افزایش دهید.

دستگاه‌های الپتیکال دارای سه نوع متفاوت موتور در جلو، وسط و عقب است؛ این یعنی جای قرارگرفتن موتور در مدل‌های مختلف این دستگاه متفاوت است.

دوچرخه ثابت

این دستگاه شباهت بسیار زیادی با دوچرخه‌های معمولی دارد و تنها تفاوت آن، وجود یک چرخ در قسمت جلویی دستگاه دوچرخه ثابت است، زیرا دیگر این دستگاه مانند انواع دیگر دوچرخه، برای حمل و نقل استفاده نمی شود و صرفاً جنبه ورزشی دارد.

فواید ورزش با دوچرخه ثابت

معمولاً سالمندان و افرادی که در حال استراحت هستند باید تمریناتی را انجام دهند که توانایی انجام حرکات به صورت نشسته را نیز داشته باشند، از این نظر تمرین با دوچرخه ثابت گزینه‌ای بسیار عالی خواهد بود؛ یکی از مزیت های تمرین با دوچرخه ثابت این است که می‌توانید در حین تمرین هم تلویزیون ببینید و هم کتاب بخوانید.

شاید باور نکنید، ولی تردمیل یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های ورزشی است که زمان ابداع آن به حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد!

تردمیل

شاید باور نکنید، ولی تردمیل یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های ورزشی است که زمان ابداع آن به حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد! اما در آن زمان از تردمیل برای ورزش و تناسب‌اندام استفاده نمی شده، بلکه برای تولید انرژی لازم برای پمپ کردن آب و هم زدن خمیر استفاده می شده است؛ اما بعدها کاربرد تردمیل، بازهم تغییر کرده و از آن برای مجازات زندانیان و کارگران استفاده می شده است.

بعضی از فواید ورزش با تردمیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • قابلیت تنظیم سرعت، مطابق با وضعیت شخص ورزشکار
  • دارای کلید ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در حین تمرین
  • امنیت در منزل و دوری از مشکلات فضای بیرون
  • مورد استفاده برای ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای
منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *