داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

موادغذایی مناسب برای مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک

نشانگان تخمدان پلی کیستیک ۵ تا ۲۰ درصد زنان را گرفتار می کند. افراد مبتلا به این اختلال در معرض بیماری های مختلف مرتبط با اضافه وزن قرار دارند. مطالعات نشان داده حتی مبتلایانی که وزن طبیعی دارند هم ممکن است دچار بیماری های مختلف شوند. چاقی شکمی نوع خطرناک محسوب می شود که در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک دیده می شود. توزیع چربی در چنین بیمارانی عمدتا از نوع شکمی، به خصوص احشایی است.

مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک چه غذایی بخورند؟

وقتی به دقت زندگی چنین بیمارانی بررسی می شود، مشکلات تغذیه ای و تحرکی عمده ای در زندگی آنها دیده می شود.
مشکل دیگر استرس که بیماری به فرد وارد می کند یا اینکه فرد ذاتا شخصیت مضطرب و پراسترسیی داشته باشد.
پس وزن باید کنترل شود و چربی های ناحیه شکم از بین برود. در خیلی از مواقع با کاهش وزن علائم سریع کاهش می یابد و حتی احتمال بارداری در بیمارانی که باردار نمی شوند، بالا می رود. کاهش وزن به تنهایی بی فایده است و بافت فعال چربی که در شکم وجود دارد باید حذف شود.
مطالعات نشان داده چنین بیمارانی باید الگوهای غذایی خاص کاهش وزن پیدا کنند. رژیم غذایی از نوع شاخص گلیسمی متوسط یا پایین است. بعضی از غذاها با ورود به بدن به سرعت قند خون را بالا می برند ولی غذاهایی هم هستند که این کار را به آرامی انجام می دهند.
غذاهای با شاخص گلیسمی پایین از این نوع هستند. نان سفید، انواع شیرینی، تنقلات مانند آبنبات و … شاخص گلیسمی بالایی دارند ولی این شاخص در انواع سبزی، میوه و … پایین است.
مطالعات نشان داده اگر بتوانیم اسیدهای چرب اشباع شده را کم و اسیدهای چرب غیراشباع و منابع غنی امگا۳ را جایگزین کنیم، خیلی از عوارض بیماری خود به خود کنترل می شود.
روغن های زیتون، هسته انگور، کنجد، کانولا و …. روغن های خوبی هستند. انواع ماهی ها مانند سالمون، قزل آلا و چربی های مناسبی دارند.
موضوع مهمی که باید به آن اشاره کنیم، کمبود ویتامین D در مبتلایان به نشانگان پلی کیستیک است. این ویتامین نقش مهمی در سیستم ایمنی و تسکین بیماری های التهابی دارد و برای این بیماری وجود ویتامین D کافی در بدن ضروری است.
برای جبران ویتامین D می توان از مکمل ها استفاده کرد..
مطالعات نشان داده اگر بتوانیم میزان املاحی مانند منیزیم را در بدن این افراد بالا ببریم، افزایش مقاومت به انسولین و به دنبال آن احتمال ابتلا به دیابت کاهش می یابد.
خشکبارها منابع خوبی برای منیزیم هستند. همچنین مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک سطح کروم و سلنیوم پایینی دارند.
مصرف قهوه هم می تواند عاملی برای تشدید بیماری باشد. اگر فردی بیش از ۵۰۰ سی سی در روز قهوه مصرف کند، احتمال بروز و شدت این اختلال در او بیشتر خواهد شد.
دارچین، شیرین بیان، تخم آفتابگردان، قارچ و جوانه گندم نیز بهتر است به دلیل وجود املاح و ویتامین ها بیشتر مصرف شود.
غذاهای حاوی قند، نشاسته و چربی (گوشت قرمز) محدود شود.
مواد غذایی پر فیبر باید به غذای روزانه اضافه شود بیشترین فیبر در کلم بروکلی یافت می شود.
سبزیجات مانند لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین،میوه های قرمز مثل توت فرنگی، گوجه فرنگی و … چربی بسیار کم و آنتی اکسیدان بالایی دارند. ثابت شده گوجه فرنگی به دلیل خاصیت بالای آنتی اکسیدانی خاصیت ضدالتهابی دارد. این میوه ها برای افراد مقاوم به انسولین بسیار مفید است.

منبع: هفته نامه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *