داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

خواص روغن جوجوبا در محافظت از پوست

شاید تا به حال اسم روغن جوجوبا را نشنیده باشید و با خواص درمانی آن آشنا نباشید اما باید بدانبد این روغن گیاهی یکی از شگفت انگیزترین روغن های طبیعی با خواص دارویی موثر به خصوص در زیبایی پوست و موست. روغن جوجوبا یکی از بهترین روغن‌های طبیعی است که از دانه‌های گیاهی‌ درخت جوجوبا به دست می‌آید. ‌این درخت بیابانی در مناطق صحرایی بین آمریکا و مکزیک می‌روید و ‌دانه‌هایی شبیه بادام زمینی دارد. روغن حاصل از این دانه ها یک عصاره‌ی گیاهی محلول در چربی است که زرد رنگ، بدون موم و تقریبا بدون بوست. ترکیب این روغن مانند ترکیب شیمیایی موادی است که درخت‌های مناطق گرمسیری برای حفظ رطوبت در برابر تابش آفتاب، لایه‌ای از آن ‌را روی سطح برگ خود ایجاد می‌کنند. در ادامه به بررسی خواص روغن جوجوبا می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص روغن جوجوبا

جوجوبا تنها گیاهی است که این ترکیب را، به مقدار زیاد، در دانه‌های خود تولید می‌کند و وزن روغن آن به اندازه‌ نیمی از وزن دانه است. این روغن برای آب و هوای خشک و خشن بسیار مناسب است و ساختار شیمیایی آن بسیار شبیه به چربی طبیعی بدن انسان است. از خواص دیگر این روغن، سازگاری آن با دیگر روغن‌هاست، یعنی می‌توانید آن را با افزودنی‌های دیگر مانند اسانس‌های مختلف یا چربی‌های دیگر استفاده کنید.

خواص روغن جوجوبا

روغن گیاه جوجوبا، یکی از ارزشمندترین مواد اولیه در صنایع آرایشی محسوب می‌شود، زیرا خاصیت نرم‌کنند‌گی، مرطوب‌کنند‌گی قوی و و در مقابل اکسیداسیون پایدار ، همچنین از نظر ایجاد حساسیت، سوزش یا خارش و احتمال ایجاد مسمومیت در اثر تابش نور بی‌خطر است.

مرطوب کننده‌ی پوست است

ساختار شیمیایی روغن جوجوبا دارای چربی مفیدی است که در حفظ رطوبت و لطافت پوست نقش موثری دارد، به همین دلیل می‌توانید از آن به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی قوی استفاده کنید. جوجوبا قدرت جذب بالایی دارد و  هنگام مصرف روی پوست، یک لایه‌ی نازک همراه با چربی غیرمحسوس بر سطح آن ایجاد می‌کند که موجب نرم شدن پوست می‌شو .

هنگامی ‌که در اثر بالا‌رفتن سن، آلود‌گی یا استرس‌های محیطی تولید چربی در پوست کاهش می‌یابد، شما می‌توانید شب ها، آن را روی پوست صورت‌تان بزنید یا  چند قطره به مرطوب‌کننده‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید و اجازه دهید صبح بماند تا به عمق پوست نفوذ کرده و آن را هیدراته کند.

جوش‌های صورت را درمان می‌کند

جوجوبا خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد، به همین دلیل برای درمان برخی از بیماری های پوستی به خصوص درمان جوش و آکنه به ‌کار می‌رود. جوش غرور جوانی به دلیل تکثیر و ترشح بیش‌ از حد غده‌های چربی‌ساز پوست، افزایش فعالیت هورمون‌ها و تکثیر و فعالیت باکتری‌ها و ایجاد فرایند التهابی بروز کرده و ضایعات پوستی به شکل چربی‌های سرسیاه ایجاد می‌کند. روغن جوجوبا ترشح بیش ‌از حد چربی را کاهش می‌دهد. البته  تجویز دارویی این روغن گیاهی حتما باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد تا  عوارض جانبی، مانند خارش، سوزش و آماس پوست، نداشته باشد.

خشکی و خارش پوست را از  بین می‌برد

درماتیت‌ سبورئیک‌ یک نوع بیماری پوستی شایع است که با التهاب پوست سر یا صورت به شکل پوسته یافلس در سطح پوست، در تمام سنین و هر دو جنس دیده می‌شود. برخی از مبتلایان به ‌این بیماری از چربی و خارش زیاد پوست و مو و برخی دیگر از خشکی و در پی آن خارش پوست شکایت دارند. روغن جوجوبا با خاصیت ضد التهابی خود و تنظیم چربی پوست به‌ عنوان درمان کمکی درماتیت سبورئیک قابل استفاده است. از این روغن در درمان اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید پس از حمام کردن پوست خود را با چند قطره از روغن جوجوبا ماساژ دهید تا دیگر پوست‌تان خشک نشود.

خواص روغن جوجوبا

خواص روغن جوجوبا برای نرم کردن مو

بیشتر مشکلات مربوط به پوست‌ سر به ‌دلیل انسداد و سخت ‌شدن چربی در دهانه‌‌ی ریشه‌های مو به ‌وجود می‌آید که در نهایت باعث پوسته‌ پوسته شدن آن می‌شود. روغن جوجوبا  روغن بسیار خوبی  برای تمیز کردن پوست سر است، زیرا سبوم پوست سر را پاک کرده  و خواص طبیعی ضد باکتریایی و ضد التهابی آن پوست و ریشه های مو را  تمیز می‌کند.  این روغن گیاهی با نفوذ سریع در ریشه‌های مو این مواد سخت ‌شده را نرم و در خود حل می‌کند و حفظ عملکرد طبیعی ریشه‌های مو را به آن بر می‌گرداند. همچنین باعث ایجاد رطوبت مناسب در سطح مو می‌شود و شکنندگی و خشکی آن را کاهش می‌دهد.

به این منظور، ابتدا سر و موهای‌تان را بشویید. پس از خشک کردن ۳۰ قطره روغن را با دست روی پوست سر ماساژ دهید .

از ترک‌های پوستی بدن جلوگیری می‌کند

ترک‌های پوستی بدن  رمانی ایجاد می‌شود که پوست به شدت کشیده یا منقبض ‌شود، روغن جوجوبا یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای ترک‌های پوستی بدن است. روغن جوجوبا دارای اثر نفوذکنندگی عمیق روی پوست است و می‌تواند از دست دادن آب از بافت‌ها را کاهش دهد و به لایه‌های پوست کمک کند که هیدراته و مرطوب باقی بمانند.

به این منظور، یک تکه پنبه را به چند قطره روغن جوجوبا آغشته کنید و به آرامی روی ترک های پوست بمالید.

سایر خواص روغن جوجوبا

– خواص روغن جوجوبا در درمان درد مفاصل (آرتروز ، نقرص ، سیاتیک) موثر است. به این منظور، مقداری روغن جوجوبا را در موضع مورد نظر برز ید و آن را ماساژ دهید و در مقابل نور مستقیم آفتاب چند دقیقه دراز بکشید.

– اگر ناخن‌هایی ضعیف و شکننده دارید، هر روز مقداری روغن جوجوبا را روی ناخن‌های تان و اطراف آن ماساژ دهید.

– روغن جوجوبا  جزو روغن‌های طبیعی است که موهای چرب را درمان کرده و به جلوگیری از تولید سبوم کمک می‌کند.

– هر روز صبح چند قطره از آن را  به لب‌های‌تان بزنید تا  در تمام طول روز از رطوبت آن‌ها مراقبت کند.

باید بدانید…

روغن جوجوبا همچنین در ساخت محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، روان‌کننده‌ها، عایق‌های الکتریکی، مواد کنترل‌کننده‌ی کف، روغن‌های حرارتی، روغن‌های مبدل، حشره‌کش‌ها، هورمون‌های گیاهی، نرم‌کننده‌های چرم و در صنایع رنگ و چسب کاربرد دارد.

منبع: نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *