تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

بیماری کرون و ممنوعیت های غذایی

برای فردی که به بیماری کرون مبتلا است، داشتن یک رژیم غذایی مناسب چندان آسان نیست و باید در انتخاب مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشد. مواد غذایی سالمی مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند برای بیماری کرون مضر بوده و علائم آن را وخیم‌تر کنند.

بیماری کرون

به گزارش عطارباشی به نقل از «اوری دی هلث»، بیماران مبتلا به کرون باید حواسشان به میزان کالری دریافتی، مصرف پروتئین، و ویتامین‌ها باشد. غذاهای که در ادامه معرفی می‌کنیم از شایع‌ترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت این بیماری گردند.

حواستان به غذاهای تند باشد

مصرف غذاهای تند در افراد مبتلا به کرون ممکن است باعث تشدید علائم این بیماری و پدیدار شدن درد بیشتری گردد. اما چنین حساسیتی در همه‌ی افراد وجود ندارد، پس بهتر است از اینکه به کدام غذاها حساسیت دارید آگاه شوید. اگر متوجه شدید که به برخی غذاهای تند حساس هستید، می‌توانید با استفاده از گیاهان دارویی ملایم و مقداری کمی از آب مرکبات به غذاهای خود طعم دهید و ادویه‌های حساسیت زا را حذف کنید.

مطمئن شوید که به لاکتوز حساسیت ندارید

حساس بودن به لاکتوز در برخی از بیماران کرون دیده می‌شود، این بدین معناست که این افراد نمی‌توانند به خوبی لاکتوز و قند موجود در شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی را هضم کنند. با مصرف این محصولات ممکن است دچار گرفتگی، نفخ، اسهال، و گاز شوید. مصرف نکردن لبنیات یعنی دریافت نکردن کلسیم، ویتامین دی و پروتئین موجود در این محصولات، برای جبران این مواد مدنی باید به فکر جایگزین‌های سالم باشید. سبزیجات برگدار، آب میوه غنی شده، غلات و حبوبات می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای لبنیات باشند.

از غذاهای سرخ کرده و چرب دوری کنید

روده‌ی کوچک افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند به طور معمول قادر نیست کاملا چربی موجود در غذاهایی مانند مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده، سس‌های سنگین و خامه را جذب کند. جذب نشدن این چربی منجر به شدید‌تر شدن علائم بیماری کرون مانند گرفتگی و شُل شدن مدفوع می‌گردد. به جای غذاهای سرخ شده و چرب، غذاهای پخته شده، آبپز شده و یا بخار پز شده را انتخاب کنید.

بیماری کرون

از فیبر دوری کنید!

اگرچه فیبر برای افراد عادی یک ماده‌ی غذایی ضروری است و باید از طریق غذاهایی مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تامین گردد، اما در بیماران کرونی این قضیه کاملا برعکس می‌باشد. زمانی که علائم بیماری کرون در بدترین وضع خود هستند، نان‌ها و پاستاهای غنی شده استفاده کنید تا مقدار فیبر دریافتی شما کمتر شود.

مراقب گلوتن باشید

بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری کرون، دارای عارضه‌ی سلیاک نیز می‌باشند. در چنین وضعیتی این افراد باید به طور کلی محصولات حاوی گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

مصرف آجیل و دانه‌ها را کاهش دهید

آجیل و مغزها به طور خام از بهترین منایع پروتئین و چربی‌های سالم هستند اما هضم آنها دشوار است. از این جهت مصرف این مواد غذایی می‌تواند برای مبتلایان به بیماری کرون مشکل‌ساز شود. برای جلوگیری از چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنیم که از کره مغزها مانند کره بادام زمینی طبیعی بهره ببرید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *