تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

نحوه تاثیر گذاری ورزش یوگا بر حافظه

مدت هاست یوگا و مدیتیشن در بعضی از نقاط دنیا اجرا می شود، اما اصول جدیدی برای بسیاری در کشورهای غربی به وجود آمده است. تحقیقات علمی در این زمینه بسیار کم است، اما تحقیقات نشان داده که یوگا ارتباط زیادی به سلامت احساسی و فیزیکی دارد. بعضی از پژوهش ها درباره تاثیر یوگا بر روی حافظه و مهارت های تصمیم گیری کار کرده اند، حتی یوگا می تواند خطر بیماری آلزایمر (شایع ترین علت زوال عقل) را کاهش دهد یا آن را به تعویق بیاندازد.

تحقیقاتی در زمینه یوگا و شناخت

بررسی های زیادی در ارتباط با تاثیر یوگا بر روی شناخت انجام شده است.

ارتقای حافظه بصری-مکانی، حافظه کلامی، حافظه بلند مدت و ارتباطات عصبی در مغز

در یک پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، ۲۵ نفر بالای ۵۵ سال که بیماری زوال عقل نداشتند اما از مشکلات حافظه شکلایت می کردند مورد آزمایش قرار گرفتند. (بعضی از محققان دریافتند که مشکلات حافظه ارتباط زیادی با افزایش خطر کاهش شناخت دارد). این ۲۵ شرکت کننده یا در گروه کنترلی قرار گرفتند که آموزش های شناختی داشتند (این آموزش ها قبلا در ارتباط با ارتقای حافظه و عملکرد مغز بود است)، یا گروه آزمایشی بودند، کسانی در آموزش یوگای استاندارد شرکت داشتند. هم گروه آموزش شناختی و هم یوگا در هفته به مدت ۶۰ دقیقه نشست داشتند و تمرین هایی برای خانه داشتند.

این آموزش ها ۱۲ ماه ادامه داشت.

قبل از شروع آموزش شناختی یا قبل از تمرینات یوگا، ۲۵ شرکت کننده در این پژوهش مورد آزمایش قرار گرفتند تا جنبه های مختلف شناخت آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد شامل حافظه بصری-فضایی، حافظه کلامی، و حافظه بلند مدت. هم چنین از ام آر آی برای بررسی تغییرات مغز در پاسخ به این مداخلات استفاده شد.

نتایج نشان داد که هم گروه یوگا و هم آموزش شناختی در حافظه خود پیشرفت کردند. هم چنین این پژوهش پیشرفت بیشتری را در میزان حافظه کسانی که در گروه یوگا بودند مشاهده کرد، در مقایسه با کسانی که در آموزش شناختی شرکت کرده بودند.

به علاوه، بر اساس ام آر آی در پایان ۱۲ هفته برای هر دو گروه یوگا و آموزش شناختی، ارتباطات مغذی در شبکه های مغذی بهبود یافت که در ارتباط با افزایش حافظه بوده است. (شبکه عصبی در مغز به ارتباط یک سلول به سلول دیگر کمک می کند.)

افزایش عملکرد اجرایی، به یاد آوری و عملکرد حافظه

در سال ۲۰۱۴ پژوهشی چاپ شد که برروی ۱۱۸ فرد بالغ با میانگین سنی ۶۲ سال انجام شده بود. آنها به طور تصادفی در یکی از دو گروه انتخاب شده بودند: گروه کششی-قدرتی یا گروه هاتا یوگا. به مدت ۸ هفته، هر گروه  سه بار در هفته به مدت یک ساعت نشست داشتند. قبل از این ۸ هفته مداخله، عملکرد اجرایی هر فرد (که کمک به تصمیم گیری و برنامه ریزی می کند)، یادآوری و حافظه فعال اندازه گیری شد و نتیجه گیری از آن بدست آمد.

عملکرد اجرایی به وسیله تستی ارزیابی شد که چند-وظیفه ای بود (بیشتر شبیه نیازمندی های زندگی روزانه)، یادآوری از طریق اجرای تست اسکن انجام شد که از شرکت کننده گان خواسته می شود چندین آیتم آخر در لیستی که به طور غیر قابل پیش بینی پایان می یافت را به یاد آورند، و حافظه فعال به وسیله تست n-back مورد ارزیابی قرار می گیرد- تستی که با روشن و خاموش شدن فلش لازم است به یادآورده شود که کدام بلوک یک شبکه روشن می شود.

نتایج نشان می دهد که تمام نقاط شناختی که در این مطالعه اندازه گیری شده است برای کسانی که در گروه هاتا یوگا بودند افزایش یافت، در حالی که گروه کششی-قدرتی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشتند.

افزایش توجه، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و حافظه

بر اساس ۲۲ پژوهشی که بر روی یوگا و شناخت انجام شده است، آنها نتیجه گرفتند که یوگا به طور معمول در ارتباط با افزایش تمرکز، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و حافظه در کسانی است تاثیر داشته که این ورزش را انجام می دادند.

بهبود عملکرد اجرایی و حافظه

در پژوهش دیگری، محققان دریافتند زنان مسن دانشگاهی که در کلاس های یوگا شرکت کردند، کمی بعد از کلاس شاهد عملکرد اجرای و حافظه بیشتری بودند. در کمال تعجب، این مزیت برای کسانی که در کلاس های گروهی ایروبیک شرکت کرده بودند مشاهده نشد. این پژوهش از آن جهت با پژوهش های دیگر متفاوت است چون یک مزیت سریع در رابطه با حافظه و عملکرد اجرایی مشاهده شده است که در برابرپیشرفت در طول چندین هفته شرکت در کلاس قرار می گیرد.

چرا یوگا می تواند شناخت را بهبود ببخشد؟

آموزش شناختی – ورزشی برای مغز – اغلب به بهبود حافظه و کاهش خطر بیماری زوال عقل مربوط می شود. یوگا شامل تمریناتی  یا اصولی برای مغز است که مشابه کشیدن و قوی کردن عضلات مغز است.

به علاوه، یوگا نیازمند تلاش فیزیکی بیشتری است. تحقیقات نشان داده فعالیت های فیزیکی از هر نوع که شامل فعالیت هایی حتی هم چون باغبانی و پیاده رویباشد، پتانسیل خطر زوال عقل را کاهش می دهد. مشخصا یوگا در این طبقه فعالیت های فیزیکی قرار دارد.

هم چنین استرس مزمن در ارتباط با چندین ناراحتی سلامتی است، شامل افزایش خطر کاهش شناخت یا زوال عقل. بنابراین چون نشان داده شده که یوگا استرس را کاهش می دهد پس توانسته خطر بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد.

آیا یوگا نسبت به سایر ورزش های دیگر برای مغز بهتر است؟

در حالی که مدارکی وجود دارد که می گوید یوگا پتانسیل ارتقای شناخت را دارد، اما نمی توان به طور قطعی نتیجه گرفت که آن برای سلامت مغز بهترین است.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *