تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزنورزش

آیا تمرینات اچ آی تی بهتر از تمرینات هوازی است؟

تمرینات متناوب با شدت بالا (اچ آی تی ) به عبارت ساده دوره تمرین شدید متناوب با زمان استراحت با تمرین سبک تر است. برای مثال، می توانید تا جایی که می توانید کل طول زمین فوتبال را سریع بدوید سپس در نقطه پایان به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه راه بروید و دوباره شروع کنید.

چرا این گونه است؟ ورزش هم چون روشن کردن آتش متابولیسم است. زمانی که فعال هستید، شعله متابولیسمی و مصرف کالری مقدار زیادی افزایش پیدا می کند. با روش های سنتی هم چون ورزش های ملایم و سبک – مانند راه رفتن بر روی تردمیل یا استفاده از دستگاه الپتیکال به مدت ۳۰ دقیقه با سرعت یکسان- این شعله را روشن می کنید و به آرامی تبدیل به سوختن تدریجی می شود. وقتی تمرین را تمام می کنید این شعله سریعا و در جا خاموش می شود… انگار آب بر روی آن می ریزید.

cole460_1563955c

در مقابل، با تمرینات اچ آی تی  آشفتگی متابولیسمی بزرگی درست می کنید و شعله به سرعت اوج می گیرد. هر تناوب هم چون اضافه کردن جریان سبکی به آتش است. بعد از تمرین اچ آی تی ، این شعله به تدریج خاموش می شود، نه فورا، وبرای مدت زیادی باقی می ماند. آیا تا به حال آتشی را روشن کرده اید که تمام شب بسوزد و هم چنان صبح زغال ها داغ باشند. این شعله اچ آی تی  است.

به این فرایند مصرف اکسیژن مازاد بعد از ورزش می گویند   (EPOC)  بعد از یک جلسه ورزشی مصرف اکسیژن (بنابراین مصرف کالری) بالا باقی می ماند چون سلول های عضلانی فعال فاکتورهای فیزیکولوژیکی و متابولیکی را در سلول تا سطح قبل از ورزش ذخیره می کنند.

هم چنین ورزش اچ آی تی  وضعیت قلبی عروقی بهتری را نسبت به ورزش های سنتی هوازی منجر می شود. عملکرد قلبی-عروقی اغلب به وسیله حداکثر مصرف انرژی اندازه گیری می شود که ظرفیت حداکثر ایروبیک نامیده می شود. با توانایی بالای بدن در مصرف، توزیع و استفاده از اکسیژن برای تولید انرژی، ظرفیت حداکثر ایروبیک شاخص خوبی از عملکرد ورزشی است. در یک بررسی جامع که تمرینات اچ آی تی  و سنتی (تمرینات طولانی مدت هوازی) را با هم مقایسه می کرد، مشخص شد که ۱۲ هفته از تمرینات سرعتی (سه جلسه در هفته به مدت ۱۰ دقیقه در هر جلسه) بر روی یک دوچرخه ثابت، که شامل سه ۲۰ ثانیه تماما سرعتی که با دو دقیقه زمان ریکاوری جدا شود منجر به پیشرفت های مشابهی می شود (۲۰ درصد) که در فیت نس ایروبیک و مقاومت به انسولین با ۳ جلسه ی ۴۵ دقیقه ای پیوسته با شدت ملایم برگزار می شود. توجه کنید: گروه اچ آی تی  تنها ۶ ساعت تمرین کردند- در مقایسه با ۲۷ ساعت تمرین در گروه کاردیو سنتی- و نتایج یکسانی را بدست آوردند.

فواید تمرینات اچ آی تی  در مقایسه با تمرینات هوازی پیوسته با شدت کم یا ملایم :

  • چربی سوزی
  • کالری سوزی بیشتر حتی بعد از اینکه تمرینات تمام شده
  • شرایط قلبی-عروقی بهتر یا مشابه در یک بازه زمانی

تمرینات در هر فاز برنامه چربی سوزی ۶۰ ثانیه ای همواره اچ آی تی  را در برمی گیرد: برای کمتر از یک دقیقه به سختی تمرین می کنید – ۶۰ ثانیه خوب است – سپس به اندازه ای که بتوانید این کار را دوباره انجام دهید استراحت می کنید. به این شکل وضعیت قلبی-عروقی بهتر می شود، و همینطور فشار خون و سطح کلسترول را کاهش می دهید، در برایر بیماری قلبی و دیابت محافظت می شوید، چگالی استخوانی افزایش می یابد، کیفیت خوابتان بهتر می شود و حتی عمرتان نیز طولانی می شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *