روغن هاعطارباشی و طب سنتی

طرز تهیه روغن حیوانی یا روغن زرد

مواد لازم:

کره: ده کیلوگرم

آب: یک کیلوگرم

آرد: نیم کیلوگرم

نمک کمتر از نصف لیوان

طرز تهیه:

کره ، نمک و آب را در قابلمه بزرگی ریخته و روی گاز بگذارید تا کره آب شود. موقع آب شدن کره مرتبا باید هم بزنید چون کف کرده و بالا می آید. مراقب باشید تا سر نرود. سپس حرارت را ملایم کرده تا قل قل کرده و بجوشد. بگذارید به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بجوشد. در یک ساعتی که روغن در حال جوش است به صورت مایع غلیظی می باشد ولی بعد از این مرحله تکه تکه یا بریده بریده می شود.

بعد از تکه تکه شدن روغن، اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بجوشد. حرارت را کم کنید و آرد را اضافه کرده و مرتب هم بزنید چون به شدت کف می کند. هم بزنید و مراقب سر رفتن روغن باشید. کم کم روغن زلال شده و کف تقریبا تمام می شود.

آرد در ته دیگ ته نشین شده و رنگ صورتی متمایل به سرخی یه خود می گیرد مراقب باشید آرد سرخ و سیاه نشود و روغن نسوزد در این مرحله قابلمه را از روی حرارت برداشته کنار می گذاریم تا کمی سرد شود. با ملاقه ای تمیز و خشک روغن زلال را از روی قابلمه برداشته و آن را با یک پارچه توری خانه ریز (پارچه مرمر) کاملاً صاف کنید.

در حالیکه هنوز روغن ولرم است آن را داخل ظرف هایی جهت نگهداری روغن بریزید توجه داشته باشید که ظرف ها باید پر شود و سر خالی نباشد بهتر است 3 تا 4 روز درب ظرف را باز گذاشته و برای اینکه گرد و خاک روی آن ننشیند پارچه ای تمیز روی ظرف بیندازید. و در جای سرد که تغییرات دمای آن کم باشد قرار دهید.

ظرف هایی که برای نگهداری روغن زرد (حیوانی) استفاده می شود شیشه ای یا روحی مخصوص باشد ظرف های روحی مخصوص روغن حیوانی را از بازار تهیه کنید. اگر از ظروف شیشه ای و روحی هر دو استفاده کردید بهتر است ابتدا روغنی که در ظروف شیشه ای قرار دارد استفاده کنید چون مدت ماندگاری آن کمتر است.

هنگامی که می خواهید از این ظرف روغن بردارید باید توجه داشته باشید که قاشق مورد نظر خیس یا مرطوب نباشد و بعد از هر بار مصرف درب ظرف را محکم ببندید.
چند نکته در مورد روغن زرد یا حیوانی

روغن زرد (حیوانی) نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است. البته خوردن چربی و روغن بایستی به مقدار نیاز بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد نسبت به دیگر روغن های جامد و مایع که در بازار موجود است و خانمها برای پخت و پز در منزل از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش می یابد.

روغن زرد یا حیوانی معمولا برای جبران قوای جسمانی از دست رفته بیماران مثل زن زائو استفاده می شود همچنین برای کودکان در حال رشد، این روغن مقوی و سالم است.

در شکستگیها و مشکلات کمر، دنده و استخوان که نیاز به مراقبت و گرم نگهداشتن استخوان است و پزشک از سرد شدن و سرماخوردگی استخوان منع می کند در مراقبت های در منزل توصیه می شود از روغن زرد برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوان استفاده شود.

در دو فصل اواسط بهار و پاییز برای تهیه روغن زرد از کره اقدام می شود. روغن بهاره خوش طعم و خوش بو تر است چون حیوان از علفهای تازه بهار تغذیه کرده است.

دو نوع روغن زرد گاوی و گوسفندی در بازار بیشتر به چشم می خورد. روغن گوسفندی خوش طعم تر ولی گران تر است. و معمولا برای به صرفه بودن روغن از کره گاوی استفاده می کنند.

قابلمه مورد نیاز برای جوشاندن کره باید بزرگ باشد چون روغن کف می کند و بالا می آید.

برگرفته از سایت یادبگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *