داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

مراقبت از نوزاد : از تولد تا چهار ماهگی با طب سنتی

در منابع طب سنتی آمده است که مراقبت‌های ویژه بدو تولد در حفظ سلامت نوزاد به خصوص در ماه‌های اول بسیار موثر است. در گذشته که بسیاری از زایمان‌ها در خانه انجام می‌شد، این تدابیر حفظ سلامتی بسیار مورد توجه بود، اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی به فراموشی سپرده شده‌اند. تدابیر مراقبت از نوزاد در طب سنتی ایران به چند دوره تقسیم می‌شود. در این مطلب شما را با نکته‌های مراقبت از نوزاد (تولد تا چهارماهگی) آشنا می‌کنیم. با عطارباشی  همراه باشید.

مراقبت از نوزاد

مراقبت از نوزاد : از تولد تا چهار ماهگی

*بلافاصله بعد از تولد باید کودک را از هوای گرم یا سرد محافظت کنید.

*با ملایمت و نرمی و با انگشت کوچک، استخوان‌ها و غضروف‌های نوزاد را ماساژ دهید.

*بر تمام بدن نوزاد به جز چشم، دهان و گوش او کمی نمک طعام سائیده شده بپاشید، زیرا نمک ضدعفونی کننده است و بدن نوزاد را از ابتلا به عفونت محافظت می‌کند. برخی از حکمای طب سنتی معتقدند اگر نمک به مدت ۲۴ ساعت روی بدن او بماند باعث استحکام اعضایش می‌شود. سپس بدن نوزاد را با آب گرم بشویید. در حین شست و شو کاملا مراقب باشید آب به خصوص آب نمک در چشم، گوش، بینی و دهان او نرود. می‌توان علاوه بر آب نمک، کمی سماق و آویشن جوشانیده صاف شده برای شست‌و‌سو استفاده کرد.

*برای شست‌و‌شوی نوزاد، سینه او را روی کف دست چپ خود بیندازید و یا دست راست خود، تمام اعضا و دست و پای نوزاد را بمالید. استخوان سینه سخت است و اگر نوزاد را با شکم روی دست بندازید احتمال آسیب به شکم او وجود دارد، همچنین در این وضعیت شستن سر و بدن نوزاد راحت‌تر است.

*پس از شست‌و‌شو، بدن نوزاد را با پارچه ملایم خشک کنید.

* بعد از خشک کردن، دست و پای نوزاد را در جهت ‌های مختلف به ملایمت بکشید. به عنوان مثال دست راست را به طرف چپ و دست چپ را به طرف راست ببرید و پاهای او را صاف کنید. مراقب باشید تمام این کارها را با ملایمت انجام دهید.

*سپس او را در پارچه ای نرم و گرم بپیچید که گرمی آن به اندازه حرارت رحم برسد.

*دست‌تان را به آرامی روی شکم و مثانه نوزاد بکشید تا ادرار و مدفوعی که در شکم نوزاد تجمع پیدا کرده است، خارج شود، زیرا در بدو تولد نوزاد قادر به تخلیه کامل نیست.

*سر نوزاد را با کلاه یا روسری نازک بپوشانید تا سرما به آن نرسد. این کار باعث می‌شود که در آینده مبتلا به سرماخوردگی مکرر نشود.

*طفل را در محلی قرار دهید که روشنایی متعادل باشد و حتی کمی متمایل به تاریکی باشد و شعاع آفتاب به او نرسد.

*نوزاد را از صداهای بلند محافظت کنید.

*مراقبت کنید که نوزاد به مدت طولانی به بالای سر خود یا طرفین نگاه نکند، چون ماهیچه‌های چشم او ضعیف است و با این کار احتمال بروز دوبینی وجود دارد.

*هفت روز بعد از تولد می‌توانید از گهواره برای خواباندن نوزاد استفاده کنید. در گهواره سر باید بالاتر از تنه قرار گیرد و حرکت آن باید بسیار ملایم باشد.

*۱۸ تا ۴۰ روز، نوزاد را روزانه به حمام ببرید و بدن او را با آب نیم گرم بشویید. در فصل سرما این کار را یک روز در میان انجام دهید. مدت طولانی نوزاد را در حمام نگه دارید. حمام بردن او را در ابتدای روز و بعد از بیدار شدن او از خواب انجام دهید.

*کمی برگ حنا یا شنبلیله بجوشانید و صاف کنید و در آبی که با آن نوزاد را می‌شویید، بریزید.

*بعد از حمام بدن نوزاد را با روغن چرب کنید. این کار را هر روز و برای دخترها تا دو ماه و پسرها تا چهار ماه انجام دهید. بعد از آن هفته‌ای یک بار روغن مالی را تکرار کنید. بهترین روغن برای دختران، روغن بنفشه و بادام است و برای پسران روغن دنبه تازه

*در حین روغن مالی مهره‌های پشت طفل را به نرمی ماساژ دهید تا خستگی بدنش برطرف شود. این عمل را جدی بگیرید، زیرا این عمل کودک را آرام می‌کند و باعث می‌شود که بهتر شیر بخورد و راحت‌تر بخوابد.

*می‌توانید کمی گل سرشوی یا برگ موردی که خوب ساییده شده باشد را زیر بغل یا کشاله ران نوزاد بمالید تا دچار عفونت نشود.

منبع: نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *