تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

چگونه انرژی بدن را زیاد کنید + مواد غذایی انرژی زا

شما هم می توانید مثل شخصیت های بازی های رایانه ای، به اندازه چند نفر در محیط کارتان نقش بازی کنید و به قول گیم بازها چند تا جان داشته باشید. برای اینکه دچار افت ناگهانی انرژی نشوید این نکته ها را رعایت کنید. شما با ایجاد چند تغییر کوچک در برنامه غذایی روزانه تان می توانید چند برابر روزهای قبل به بدنتان انرژی برسانید.

دور صبحانه شیرین را خط بکشید

پیراشکی شکلاتی می تواند صبحانه انرژی بخشی باشد؛ اما باور کنید اگر به جایش یک کاسه حبوبات آب پز بخورید یا یک کاسه سوپ غلیظ جو، تا ظهر کمتر احساس گرسنگی، ضعف و خستگی می کنید. خوراکی شیرین در کوتاه ترین زمان می تواند به مغز و بدنتان سوخت رسانی کند اما سوخت بدنی که با شیرینی ها خودش را سرپا نگه داشته به همان اندازه هم زود تمام می شود.

دوپینگ نکنید

حتی در سخت ترین روز کاری هم خودتان را با نوشیدنی های انرژی زا سرپا نگه ندارید. این نوشیدنی به خاطر کافئین و شکر فراوانی که در خود دارند، در زمانی کوتاه حال شما را بهتر می کنند اما خیلی زود سطح انرژی تان را پایین می آورند و شما را خسته تر از قبل به حال خود رها می کنند. پس سعی کنید به جای وابسته شدن به مصرف آن ها، با توصیه های دیگری که در این بخش مطرح می کنیم به بدنتان سوخت رسانی کنید.

فقط نان سبوس دار بخورید

نان های سفید خدمت چندانی به بدنتان نمی کنند. آن ها بدون آنکه به بدنتان فیبر برسانند، سطح قند خونتان را بالا می برند و این قند خیلی زود در بدنتان تجزیه و به انرژی تبدیل می شود و البته خیلی زود انرژی حاصل از آن تمام می شود. برای اینکه با خوردن نان در زمان طولانی تری احساس سیری و پرانرژی بودن کنید، سراغ گزینه های سبوس دار بروید. نان های تست سبوس دار را از اغلب سوپرمارکت ها می توانید تهیه کنید، اما اگر دلتان نان گرم می خواهد، به جای بربری و لواش، نان سنگک بخرید.

غذاهای سرخ شده را تحریم کنید

چربی بیش ازاندازه غذاهای سرخ شده می تواند شما را کرخت و خسته کند. بدن شما برای هضم این غذاها باید انرژی زیادی صرف کند و به همین دلیل بعد از خوردنشان نمی توانید در مقابل روی هم آمدن پلک هایتان مقاومت کنید. سرخ کردنی ها، اغلب خورشت های ایرانی و برنج های چرب بدترین گزینه هایی هستند که در روزهای پرکاری که نیاز به انرژی فراوان دارید می توانید سراغشان بروید.

با کالری آشتی کنید

به جای آنکه با کم کردن کالری های مصرفی تناسب اندامتان را حفظ کنید، سراغ متخصص تغذیه بروید و از او بخواهید رژیمی اصولی و مناسب برایتان تجویز کند. غذاهای کم کالری سطح انرژی شما را در تمام روز پایین نگه می دارد و از توان مغزتان برای پردازش اطلاعات می کاهد. اگر به اندازه کافی فیبر مصرف کنید، فعالیت دستگاه گوارش و سوخت وساز بدنتان بهتر می شود و دیرتر چاق می شوید. پس تصور نکنید که تنها راه حفظ تناسب اندام، کم کردن کالری مصرفی است.

آهن بخورید

رژیم غذایی کم آهن بلای جان شماست. اگر می خواهید سخت کار کنید و ذهنتان را توانمندتر و خلاق تر کنید، میزان بیشتری آهن در رژیم روزانه تان بگنجانید. عدس، انواع آجیل و گوشت قرمز گزینه های خوبی برای خلاص شدن از کمبود انرژی و کرختی هستند. با این حال بد نیست در عین مصرف این خوراکی ها، یک آزمایش خون کامل بدهید و در صورتی که کمبود آهنتان بیشتر از اندازه ای است که با خوردن این مواد غذایی برطرف شود، از پزشک بخواهید با تجویز مکمل های دارویی مشکلتان را برطرف کن

منبع: سفیدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *