درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

دلایل و درمان پارگی مینیسک زانو

مینیسک زانو چیست؟

هر زانو دو مینیسک دارد. یک مینیسک خارجی و یک مینیسک داخلی. مینیسک ها بافت هایی شبیه غضروف ولی به مراتب محکم تر ار آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک دارند. آنها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته وظیفه اصلی آنها جذب شوک های ضربه ای است که به زانو وارد میشود. در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین میرسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو بشدت به یکدیگر کوبیده میشوند و مینیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش میدهد. بسته یا اینکه شکل پارگی مینیسک چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی ها را به انواع مختلفی تقسیم میکنند. پارگی ها ممکن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای ، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند. در بسیاری اوقات پارگی های مینیسک که در حین ورزش بوجود میایند همراه با دیگر آسیب های زانو مانند پارگی رباط زانو متقاطع قدامی است. همچنین در برخی از موارد فرد دچارعارضه ی کیست مینیسکمی شود.

علت

مینیسک زانو گاهی هنگام انجام فعالیتهایی پاره میشود که فشار یا ضربه مستقیم حاصل از چرخش یا پیچ خوردن با نیروی شدید را به زانو وارد میکنند. چرخش یا حرکت محوری ناگهانی، سر پا نشستن طولانی مدت یا بلند کردن اشیاء سنگین علتپارگی مینیسک زانو می باشد. بسیاری از ورزشکاران در معرض پارگی مینیسک زانو قرار دارند . ورزشهایی مانند فوتبال، بسکتبال، تنیس که همراه با چرخش و توقف ناگهانی هستند احتمال بروز این مشکل را افزایش میدهند.

در اینجا تعدادی از علت پارگی مینیسک زانو ذکر شده است :
1- سن ( مینیسک با افزایش سن دچار فرسودگی میشود )
2- ورزش های برخوردی مانند فوتبال،حاکی و راگبی (نوعی فوتبال آمریکایی)
3- ورزش های مسابقه ای مانند دومیدانی
5- بلند کردن اشیاء و اجسام سنگین و خم شدن

چرخش های شدید که باعث ایجاد وزن روی ساق پا و خم شدن زانو میشود اغلب باعث پارگی های مینیسک زانو مزمن میشود. به صورت میانگین از بین هرصد هزار نفر 61 نفر در طول زندگی خود تجربه این اختلال را داشته اند. پارگی هایی که ناشی از فرسودگی مینیسک زانو است در افراد بالای 65 سال رایج است این اتفاق زمانی ایجاد میشود که مینیسک زانو ضعیف میشود و حالت کشسانی خود را از دست میدهد حتی تصادف های جزئی هم میتواند، در افراد پیر باعث پارگی مینیسک زانو و از بین رفتن آن شود.

انواع و درجه بندی پارگی

چندین راه برای دسته بندی پارگی های مینیسک وجود دارد و بر اساس عواملی مانند محل آسیب پارگی، شکل های خاص پارگی یا پارگی نزدیک به رگ های خون دسته بندی میشود پارگی ممکن است در ناحیه میانی و بیرونی یا یک سوم میانی مینیسک زانو ایجاد شود. پارگی در ناحیه خارجی مینیسک به دلیل اینکه به رگ های خونی نزدیک تراست بهتر از بقیه قسمت ها بهبود میابد.

پارگی ها ممکن است در محل هایی که در ادامه گفته میشود، ایجاد شود :
1- شاخ قدامی
2- بدن
3- شاخ پشتی(یکی از رایجترین پارگی ها است)
4- رایجترین شکل پارگی که درآسیب دیدگی های مینیسک رخ میدهد شامل موادزیراست
5- پارگی های پیچیده و از بین برنده (بیشترازیک شکل دارد)
6- پارگی دسته سطلی
7- پارگی شبیه به بال
8- پارگی های طولی
9- پارگی ها عرضی
10- پارگی شبیه به منقارطوطی
11- پارگی شعاعی

مواردی وجو د دارند که براساس آنها میتوان ترمیم شدن و درمان پارگی مینیسک زانو را ارزیابی کرد:
سطح فعالیت ها
سن
طول پارگی
محل پارگی
شکل پارگی
آیا بیمار دچارآسیب دیدگی های دیگرهم شده است

براساس نزدیک بودن پارگی ها به رگ های خونی پارگی ها به انواع 

ـ سفید سفید
ـ قرمز- سفید
ـ وقرمز – قرمز
دسته بندی میشوند نواحی قرمز-قرمز دارای میزان خون مطلوبی است وسریعتر بهبود میابد پارگی ها بی ثبات میتواند حرکت کند وباعث ایجاد مشکلاتی درطول روند بهبودی شود در حالیکه پارگی های با ثبات خود به خود بهبود میابد.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *