درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

زانو درد، علت و درمان آن

 

علائم و نشانه ها

علائم انواع زانو درد بر اساس میزان پیچیدگی بیماری و آسیب دیدگی به صورت خفیف وشدید طبقه بندی میشود.

علایم و نشانه های عمومی و رایج:
۱- سخت شدن مفصل و ناتوانی در خم و راست کردن آن

۲- گرم شدن مفصل هنگام لمس آن

۳- شنیدن صداهای غیرطبیعی مانند صدای تق تق کردن زانو هنگام حرکت مفصل

علایم و نشانه های جدی:
۱- بروز زانو درد همراه با قرمزی، تورم وتب

۲- ناتوانی در ایستادن

۳- لنگان لنگان راه رفتن

۴- خم شدن زانو هنگام ایستادن

۵- بروز بی حسی در مفصل آسیب دیده

۶- علایم قابل مشاهده مانند بدشکلی استخوان

علائمی که همراه با زانو درد ظاهر می شوند، عبارتند از:

ورم
التهاب
کبودی زانو
علایم دیگر زانو درد شامل تب، درد شدید و قرمزی پوست زانو می شود.

علت

در ادامه مشکلاتی که می توانند علت درد زانو باشند، شرح داده می شود.

التهاب تاندون ها

یکی از علل زانو درد تاندون ها هستند، (عضلات طناب مانند متصل کننده بافت ها به استخوان) که در زانو و مفاصل دیگر با حرکت مکرر یا سنگین ممکن است به شدت دچار التهاب شوند. التهاب تاندون یک آسیب دیدگی ورزشی شایع است که با استفاده بیش از حد از مفصل زانو ایجاد می شود. التهاب تاندون کشکک یا” زانوی جهندگان” التهاب یا حساسیت تاندون بین کاسه زانو و استخوان ساق پا است.

کیست بیکر

برآمدگی پشت زانو می تواند کیست بیکر باشد. کیست بیکر که کیست پشت زانو نیز نامیده می شود، حاوی مایعی است که باعث التهاب، سفتی و درد پشت زانو می شود، اما معولا، این کیست دردناک نیست. عموما کیست بیکر ناشی از آرتریت و بیماری هایی که باعث می شوند زانوی شما مایع بیش از حدی تولید کند، است. روش درمان این بیماری پیدا کردن علت بوجود آورنده انباشت مایع در کیست بیکر است.

آرتروز زانو

این بیماری به دلیل فرسایش مزمن مفاصل به وجود می آید. بیمار از درد، ورم مفصل و در نهایت کاهش دامنه حرکتی شکوه می کند. این بیماری عموما در بین سالمندان و افرادی که اضافه وزن دارند، اتفاق می افتد. اگر چه آرتروز زانو در بین جوانانی که از آسیب دیدگی زانو رنج می برند، نیز می تواند اتفاق افتد. این بیماری توسط تصویربرداری با اشعه ایکس از مفصل زانو تشخیص داده می شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن بیمار پروتئین های مشخصی را تولید می کند که به مفاصل حمله کنند. این بیماری باعث درد و گرم شدن مفاصل، التهاب مفصل، خشکی مفاصل در صبح و کاهش دامنه حرکتی می شود. مفاصل کوچک دست و پا قبل از بقیه مفاصل تحت تاثیر قرار می گیرند. در این بیماری مفاصل دو طرف بدن به صورت متقارن تحت تاثیر قرار می گیرند. از جمله مفاصلی که تحت تاثیر آرتریت روماتوئید قرار می گیرد، مفصل زانو است که این مسئله منجر به زانو درد می شود.

بیماری های خود ایمنی دیگر

بیماری های خود ایمنی دیگر مثل لوپوس منتشر، پسوریازیس نیز مفصل زانو را تحت تاثیر قرار می دهند. علائم دیگر مرتبط با بیماری ها مثل ضایعات پوستی اغلب مشخص هستند و در تشخیص این بیماری ها به این علائم نیز توجه می شود.

نقرس

این بیماری ناشی از افزایش سطوح اسید اوریک در خون است. بیماری نقرس موجب آرتریت می شود. مفصلی که بیش از همه تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد انگشت شست پا می باشد، البته زانو نیز می تواند تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد که منجر به درد، ورم و قرمزی مفصل زانو می شود. این مفصل گاهی اوقات به قدری حساس می شود که حتی یک تماس جزئی نیز باعث زانو درد می شود. آزمایش خون و آزمایش مایع مفصلی برای تعیین سطح اسید اوریک به تشخیص این بیماری کمک می کند.

آرتریت واکنشی

این بیماری عموما پس از عفونت دستگاه روده یا مجاری ادرار بوجود می آید. سه علامت شایع مرتبط با این بیماری عبارتند از التهاب ملتحمه، التهاب مجرای پیشاب و آرتریت.

نرمی کشکک

در بیماری نرمی کشکک زانو سطح غضروف کشکک زانو نرم می شود. این بیماری در بین ورزشکارانی مثل دوندگان و دوچرخه سوارها شایع تر است. بیمار، زانو درد خفیفی را دور کشکک خود احساس می کند که با پایین آمدن از شیب یا پله و گاهی اوقات با بالا آمدن از پله یا شیب شدت پیدا می کند. برای تایید تشخیص این بیماری می توان از تصویربرداری با اشعه ایکس یا آرتروسکوپی استفاده کرد.

آماس کیسه های مفصلی

التهاب هر کدام از کیسه های حاوی مایع (بورس) را آماس کیسه های مفصلی می گویند. کیسه های مفصلی از مفاصل محافظت می کنند. این بیماری عموما ناشی از حرکات مکرر یا فشار برای مثال زانو زدن بوجود می آید. گاهی اوقات یک آسیب دیدگی ناگهانی باعث ابتلا به آماس کیسه های مفصلی می شود.

عفونت ها

برخی از عفونت های ویروسی و باکتریال نیز باعث زانودرد می شوند. عفونت باکتریال مفصل زانو باعث درد، التهاب و قرمزی مفصل به همراه تب می شود. چیکونگونیا یک عفونت ویروسی است که همراه با تب و درد شدید در مفاصلی مثل مفصل زانو است.

آسیب دیدگی ها

آسیب دیدگی ساختارهای زانو منجر به زانو درد می شود. برخی از این آسیب دیدگی ها از قرار زیر است:

پارگی مینیسک: پارگی مینیسک زانو میانی یا جانبی نتیجه آسیب دیدگی ناشی از پیچ خوردگی زانو می باشد. بیمار از زانو درد هنگام صاف کردن پا، قفل کردن زانو، صدا دادن زانو، خالی کردن زانو و ورم زانو شکایت می کند. برای تشخیص این بیماری از آزمایشات ام آر ای یا آرتروسکوپی استفاده می شود.
نشانه ها و علائم پارگی مینیسک زانو در اغلب موارد با گرفتن یک شرح حال دقیق از بیمار می‌توان پارگی مینیسک را تشخیص داد. نکات مهمی ‌که باید مد نظر قرار گیرند عبارتند از:

مکانیزم و چگونگی آسیب‌دیدگی (برای مثال، چرخش زانو، روی زانو نشستن، تغییر حالت دادن)
درد (درد ناشی از پارگی مینیسک معمولا دوره‌ای است و در میانه زانو احساس می‌شود)
مشکلات مکانیکی یا حرکتی زانو (برای مثال، صدا دادن زانو، احساس گیر کردن چیزی در زانو، قفل شدن زانو یا خالی کردن زانو)
تورم (تورم معمولا با تاخیر پس از آسیب‌دیدگی ایجاد می‌شود، گاهی اوقات نیز تورمی‌وجود ندارد؛ در موارد پارگی مینیسک ناشی از فرسایش مفصلی تورم مکرر و عود کننده وجود دارد)
حساسیت به لمس مفصل زانو
آب آوردن زانو
محدود شدن دامنه‌ی حرکتی زانو

پارگی های رباط صلیبی: پارگی رباط زانو منجر به زانو درد، بی ثباتی مفصل زانو و خمیدگی زانو می شود. برای تایید تشخیص این مشکل از ام آر ای یا آرتروسکوپی استفاده می شود.
آسیب دیدگی های رباط طرفی داخلی (MCL): آسیب دیدگی های رباط طرفی داخلی اغلب در طول ورزش های پر برخورد صورت می گیرد. علائم این آسیب دیدگی ها شامل زانو درد، ورم و بی ثباتی زانو می شود. این آسیب دیدگی ها با آزمایش ام آر ای قابل تشخیص است.
آسیب دیدگی های تاندون کشکک زانو: التهاب یا پارگی تاندون کشکک زانو می تواند ناشی از بیماری های مختلفی باشد. این آسیب دیدگی ها منجر به زانو درد شدید، ورم و ناتوانی در حرکت دادن مفصل زانو می شود. با استفاده از معاینه فیزیکی و آزمایش ام آر ای می توان این آسیب دیدگی ها را تشخیص داد.
از دیگر دلایل زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندروم ایلیوتیبیال باند: اختلال باسن ناشی از آسیب دیدگی بافت ضخیمی که از باسن تا قسمت خارجی زانو امتداد دارد.
بیماری ازگود اشلاتر
کشیدگی یا در رفتگی: آسیب دیدگی های جزئی رباط ها که ناشی از پیچ خوردگی ناگهانی یا غیرطبیعی است.

تشخیص

پزشک پس از معاینه بالینی مفصل و سوال از بیمار در رابطه با علائم زانو درد و آسیب دیدگی های وی، با استفاده از آزمایشات خون و تصویربرداری با اشعه ایکس علت زانو درد را تشخیص می دهد.

درمان

روش درمان درد زانو به علت بوجود آوردنده آن بستگی دارد. درمان ممکن است شامل استراحت، بالا بردن زانو، کمپرس یخ و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برای تسکین درد باشد. روش های درمانی دیگر برای درمان زانو درد شامل آنتی بیوتیک، عصا، بستن زانو و… می شود. در ادامه به شرح انواع راه ها و روش های درمان زانو درد می پردازیم.

ازن تراپی (ازن درمانی)

اوزن تراپی استفاده از گاز ازون برای درمان بیماری های مشخص است. این روش درمانی بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. ازن تراپی برای درمان بیماری آرتروز زانو، بیماری التهابی ناشی از کار زیاد، التهاب تاندون کشکک زانو، بورسیت پنجه غازی زانو، در طول ارتریت التهابی، آماس کیسه های مفصلی، زانو درد ناشی از تخریب غضروف مفصل به دلیل آسیب غضروفی و زانو درد پس از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منبع: zanoodard.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *