داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

گیاهانی برای درمان غلظت خون

ghelzat1 copy

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند.

بيماری غلظت خون به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم می شود كه در بيماری غلظت خون اوليه، توليد گلبول‌های قرمز خون توسط سيستم خون ساز بدن به صورت خودكار بالاست.

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند.

در این حالت هموگلوبين‌ خون بيمار بيشتر از يك فرد عادی است. به این معنی که هموگلوبین بالاتر از 18 در مردان و بیشتر از16 در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود.

بيماری غلظت خون به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم می شود كه در بيماری غلظت خون اوليه، توليد گلبول‌های قرمز خون توسط سيستم خون ساز بدن به صورت خودكار بالاست. در غلظت خون ثانويه، سيستم خون ساز بدن سالم است ولی بيماری‌هايی مانند بيماری‌های مزمن ريوی، كليوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

گیاهان یا ادویه مفید برای رقیق کردن خون عبارت است از:
دارچین: این ادویه رقیق کننده خون است و می تواند گردش خون را افزایش دهد.

شوید: اگر چه این گیاه به عنوان رقیق کننده چندان مطرح نیست اما مصرف زیاد آن همزمان با برخی داروها می تواند واکنش ایجاد کند.

سیر: قرن هاست که از این گیاه رقیق کننده خون به علت خاصیت درمانی که دارد، استفاده می شود. زمانی که سیر خام خورده می‌شود خون را رقیق کرده و در نتیجه جریان خون را تسهیل می‌کند. همچنین با تولید اکسید نیتریک، به گشادی رگ های خونی و حل شدن لخته های خون کمک می‌کند.

ghelzat2 copy

سیر خون را رقیق کرده و در نتیجه جریان خون را تسهیل می‌کند.

 

ریشه شیرین بیان: این گیاه نیز رقیق کننده خون است.

جینکوبیلوبا: جینکوبیلوبا علاوه بر افزایش گردش خون، مانع از لخته شدن خون می شود.

زنجبیل: اگر چه از این گیاه بیشتر برای رفع حالت تهوع استفاده می شود اما رقیق کننده قوی خون نیز به حساب می آید.

چای کوهی: این گیاه در صورت مصرف با برخی داروها به حد خطرناکی باعث رقیق شدن خون می شود.

چای سبز: ترکیب‎ EGCG ‎ چای سبز غلظت خون را ‏رقیق ‏و ثابت نگه می‌دارد و دیواره رگ‌ها نرم و انعطاف پذیر، عروق باز و جریان گردش خون منظم می شود‎.

میوه های تصفیه کننده ی خون:
لیموترش، انگور، پرتقال، گریپ فروت، آناناس، بری ها، کیوی، توت فرنگی و غیره.

سبزیجات تصفیه کننده ی خون:
سیر، پیاز، هویج، کرفس، جعفری، جوانه ها، سویا و غیره.

 

گیاهان تصفیه کننده ی خون

ghelzat3 copy

گیاه باباآدم
ما توکسین‌های بدن را از طریق پوست و ادرار دفع می‌کنیم. اما برای افزایش سرعت این روند می‌توانید به گیاه باباآدم اعتماد کنید. گیاه باباآدم یک گیاه تمیزکننده ی ویژه است که برای تصفیه ی خون و سیستم لنفاتیک موثر عمل می‌کند. می‌توانید این گیاه را از عطاری ها تهیه کنید. بابا آدم باعث پاکسازی بدن و بهبود جریان خون شده و از احتباس آب در سلول ها و نفخ و سنگینی معده پیشگیری می‌کند. این گیاه برای درمان آرتریت، سیاتیک، نقرس، آکنه، کاهش اسیدیته، رفع سنگ کلیه و سنگ کیسه ی صفرا و همچنین پیشگیری از بیماری های کبدی و صفراوی، درمان عفونت ادرار، هرپس، تب و دیابت و غیره نیز مفید است. می‌توانید روزانه تا دو فنجان دمنوش گیاه باباآدم میل کنید و نتیجه را ببینید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است قبل از استفاده از گیاهان با پزشک خود مشورت کنید. می‌توانید نظر عطار را در خصوص میزان و نحوه ی مصرف این گیاه جویا شوید.

 

گیاه آقطی
گیاه آقطی یک ملین خوب و در عین حال تمیزکننده ی بدن و ضدعفونی کننده است. این گیاه باعث کاهش حالت نفخ و التهاب های بدن می‌شود. گیاه آقطی قابض طبیعی بوده و جزو تصفیه کننده های موثر خون محسوب می‌شود. می‌توانید از این گیاه برای پاکسازی کلیه ها و کبد استفاده کنید و دمنوش آن را بعد از غذا میل کنید. همچنین می‌توانید از کپسول های آن نیز استفاده کنید. البته لازم است که برای مصرف هر نوع مکمل یا قرصی بتدا انظر پزشک تان را جویا شوید.

 

گیاه گزنه
لازم است که در مورد خواص گیاه گزنه مطالب زیادی نوشته شود چون این گیاه سزاوار شناخت بیشتری است. گزنه حاوی آهن است و کم خونی را کاهش می دهد. در این روزهای سرد هیچ چیز به اندازه ی نوشیدن یک فنجان دمنوش گزنه برای بدن مفید نخواهد بود. گزنه برای تصفیه ی سریع خون و حذف توکسین‌های آن فوق العاده است. این گیاه ادرارآور بوده و برای تمیزکردن کلیه ها و کبد موثر عمل می‌کند.

 

گیاه قاصدک
قاصدک قاصد سلامتی است. در این عصرهای سرد زمستانی یک فنجان دمنوش قاصدک میل کنید تا توکسین‌های بدن تان دفع شده و جریان خون تان بهبود یابد. کافیست مقداری از این گیاه را با یک فنجان آب جوش و به مدت 5 دقیقه دم کرده و نوش جان کنید.

 

گیاه زوفا
بهتر است بدانید که زوفا برای تصفیه ی خون و دفع چربی های مضر بدن فوق العاده است. این گیاه را از عطاری تهیه کنید و دمنوش آن را برای پاکسازی بدن تان از شر توکسین‌ها مصرف کنید. می‌توانید روزانه تا دو فنجان از این دمنوش را میل کنید.

 

آلوورا
احتمالا تصور می‌کنید که از آلوورا صرفا برای نرمی و لطافت پوست استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که این گیاه مفید برای درمان بسیاری از ناخوشی های روزمره و همچنین پاکسازی بدن از توکسین‌ها یا همان سموم مفید است.آلوورا باعث پاکسازی کبد و کلیه ها می‌شود. می‌توانید چای آلوورا میل کنید. یک قاشق عصاره ی آلوورای خالص را در یک فنجان آب جوش دم کنید و سپس آن را صاف کرده و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند. بهتر است چند قطره لیموترش نیز به این چای بچکانید تا طعم آن بهتر و خواصش بیشتر شود.

 

درمان طبیعی غلظت خون
آلبالو
آب لیموی ترش
موز، زنجبیل، زیره و جعفری
پیاز خام سفید شیرین (افراد دارای غلظت خون و انسداد عروقی نباید در مصرف پیاز پخته زیاده‌روی کنند)
آلو به صورت ناشتا، خون را تصفیه می‌کند.
آویشن، موجب کاهش غلظت خون می‌شود.

ghelzat4 copy

آویشن، موجب کاهش غلظت خون می‌شود.

اکلیل الملک (ناخنک)، موجب جلوگیری از لخته خون می‌شود.
انار، انگور و بید، به عنوان پالایش خون استفاده می‌شود.
توت سیاه، تمشک، تمبر هندی و پاپریکا (فلفل قرمز آمریکایی)، خون را رقیق می‌کند.
خیار سبز، خرما، خرقه، چوبه، چغندر، جین سینگ و ترشک (رومکس)، خون را تصفیه می‌کند.
چای ترش، جلوگیری کننده از غلظت خون می‌باشد.
کدو مسمایی، سیر، چوب چینی، موجب رقیق شدن خون می‌شود.
زیتون، دارواش (کشمش کولی) و دم اسب، جلوگیری از سفتی عروق می‌کنند.
هندوانه، والک، گیلاس، کلم، کاسنی، غوره، عناب، یونجه، شنبلیله، شبدر، سیاه دانه، ریواس و زالزالک، زرشک و زغال اخته موجب تصفیه خون می‌شوند.
هویج، سیب و کرفس موجب باز شدن عروق می‌شود.
هلو، نعناع، مرزه، ماش و شلیل باعث کاهش غلظت خون می‌شود.

 

منبع:سماتک و بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *