داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

با خواص چای مکه آشنا شوید

گل‌های ختمی زیبا و معطر هستند و منظرۀ چشم‌نوازی را به باغ‌ها می‌بخشند. علاوه بر زیبایی، این گل‌ها برای تهیۀ چای نیز مورد استفاده قرار میگیرند که با نام چای ترش یا چای مکه شناخته می‌شود. چای این گیاه معمولا از گل، برگ و کاسبرگ‌ها تهیه میشود و رنگ آن نیز قرمز تیره است. این دمنوش گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان ها در قالب ویتامین A و C، آنتوسیانین ها و اسید مالیک است. آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش از آسیب های رادیکال های آزاد موجود در بدن شما جلوگیری می کنند و التهاب را کاهش می دهند. سایر مواد مغذی چای مکه عبارتند از: ویتامین B، مس، روی، آهن، پروتئین و اسید های چرب ضروری امگا ۳. علاوه بر این، دمنوش مذکور طبیعتا کم کالری و بدون کافئین است. در این مطلب به بعضی از خواص چای مکه اشاره می کنیم.

خواص چای مکه

کاهش فشار خون

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰هوم‌رمدیز» یکی از جالب ترین خواص چای مکه ، قدرت آن در کاهش فشار خون است. این دمنوش غنی از خواص آنتی اکسیدان های ضد التهابی است که همین امر باعث کاهش چشمگیر فشار خون می شود. همچنین حاوی دیورتیک است که نوشیدنش باعث افزایش دفع ادرار شده که همین امر به دفع سدیم زائد از کلیه ها کمک می کند که در نتیجه ی آن موجب کاهش فشار خون می شود.

بهبود روحیه و خلق‌وخو

چای مکه برای سلامت روانی شما نیز مفید است. فلاونوئیدهای موجود در این دمنوش به کاهش افسردگی کمک می کنند و خلق و خوی شما را بهبود می بخشند. در مطالعه ای که سال ۲۰۱۲ در مجلۀ داروشناسی هند منتشر شده است، محققان تأثیرات فلاونوئیدهای گل ختمی را بر سیستم عصبی موش آزمایش کرده اند. آنها دریافتند که آنتوسیانین ها و آنتوسایانیدین ها به طور بالقوه دارای فعالیت ضد افسردگی هستند و در درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی نقش اساسی دارند. اگرچه نتایج این تحقیق در سطح پیش بالینی میباشد.

بهبود میزان کلسترول

علاوه بر کاهش فشار خون، خواص چای مکه در کاهش میزان لیپوپروتئین با غلظت کم (LDL یا کلسترول بد) نیز موثر است. دارای خواص ضد آترواسکلروز و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از اکسیداسیون LDL کمک می کنند. همچنین مانع ایجاد پلاک در شریان ها می شود که در نتیجه ی آن خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز و بیماری های قلبی کاهش می یابد. یک مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۰۹ مربوط به مجله ی طب جایگزین و مکمل گزارش داد که HDL و LDL بیماران مبتلا به دیابت که هر ماه دو مرتبه این دمنوش را مصرف کردند، تنظیم شده است.

خواص چای مکه برای کاهش وزن

نوشیدن این چای گیاهی به کاهش وزن کمک می کند. در واقع، گل ختمی یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات کاهش وزن به شمار می آید. دمنوش فوق الذکر حاوی مواد مغذی متعددی است که باعث کاهش جذب چربی ها و کربوهیدرات ها می شود. همچنین به کنترل تولید آمیلاز در جذب کربوهیدرات ها و نشاسته ها کمک می کند، در نتیجه باعث کاهش وزن شده و همچنین متابولیسم را افزایش می دهد، که عامل مهم دیگری برای کاهش وزن است.

خواص چای مکه

تقویت سیستم ایمنی

نوشیدن روزانۀ این دمنوش، سیستم ایمنی شما را بهبود می بخشد.

آنتی اکسیدان های قوی در این دمنوش از آسیب های رادیکال آزاد جلوگیری کرده و به تولید گلبول های سفید خون کمک می کنند، که برای مبارزه با عفونت ها بسیار مهم هستند. همچنین خواص ضد التهابی و ضد میکروبی این چای مانع از ابتلای شما به سرماخوردگی یا آنفولانزا شده و به بدن کمک می کند تا با عفونت های مختلف مبارزه کند.

چگونه چای مکه درست کنیم؟

۱.دو گل خشک شدۀ چای مکه را به دو فنجان آب اضافه کنید.

۲.اجازه دهید آب جوش آمده و سپس در حالت نیم جوش برای ۵ دقیقه بماند.

۳.چای را صاف کنید تا تکه های چای خارج شوند، سپس برای خوش طعم شدن، عسل خام و مقداری لیمو به آن اضافه کنید.

۴.برای بهبود وضعیت سلامتی‌تان، این دمنوش را یک یا دو مرتبه در روز بنوشید.

این دمنوش بسیار پرطراوات است و تا حدی طعمش باقی می ماند. شما می توانید آن را به عنوان یک دمنوش داغ یا یک نوشیدنی خنک بنوشید. برای بهتر شدن طعمش می توانید طعم دهنده هایی مانند دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل را به آن اضافه کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *