تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

روزه‌داری و سوزاندن چربی‌های بدقلق شکم و پهلو

اگر دقت کرده باشید بسیاری از افراد دارای چربی‌های اضافه شکم پهلو هستند؛‌ همان‌طورکه می‌دانید، چربی شکم و پهلو بدقلق‌ترین و سمج‌ترین چربی دنیاست، به‌طوری‌که همه جای بدن لاغر می‌شود، ولی هنوز شکم و پهلو به قوت خود پابرجاست! افراد بسیاری به‌دنبال فرصت مناسب و یافتنِ راهکار فوق‌العاده‌ای برای آب‌کردن این چربی‌های بدقلق هستند و شاید بتوان گفت همه راه‌ها را رفته‌اند و دیگر راهی نیست که امتحان نکرده باشند، اما سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که: آیا تاکنون به قدرت فوق‌العاده ماه رمضان برای آب‌کردن این چربی‌ها فکر کرده‌اید؟! این ماه مبارک در کنار لذت معنوی، زمانی مناسب برای آب‌کردن چربی شکم پهلو و ورزش‌کردن با شکم خالی است! در این مقاله بعد از صحبت درباره چربیِ بدقلق، به بررسیِ چگونگی چربی‌سوزیِ شکم پهلو در ماه رمضان خواهیم پرداخت.

چربی بدقلق چیست؟

معمولاً چربیِ بدقلق به چربی نواحی‌ای از بدن اشاره دارد که دیرتر از بقیه قسمت‌ها آب می‌شود. به‌طور کلی این نوع چربی‌ها در قسمت‌های پایینیِ شکم و کمر مردان و پایین‌تنه زنان وجود دارد. اگر به‌طور خلاصه بخواهیم بگوییم، لاغر کردنِ این نواحی سخت‌ترین کار دنیاست! به همین منظور ابتدا بیایید ببینیم که چربی‌سوزی چگونه اتفاق می‌افتد؟

بعد از اینکه غذا می‌خورید، سطح انسولین و اسیدهای چرب خونتان بالا می‌رود، در این حالت چربی‌سوزی‌تان به صفر خواهد رسید و بدنتان برای تأمین انرژی مورد نیازش فقط به‌سراغ غذایی می‌رود که تازه میل کرده‌اید؛ به همین علت می‌گوییم که چربی‌سوزی‌ای اتفاق نمی‌افتد. بعد از گذشت چند ساعت که غذا کاملاً جذب شد، میزان انسولین خونتان نیز کاهش می‌یابد و بدن شما به‌سراغ سوزاندن چربی‌های ذخیره‌شده در بدنتان می‌رود؛ در ادامه نیز با کمبود انرژی کتکولامین بدنتان نیز افزایش خواهد یافت.

این کاتکول‌آمین‌ها از داخلِ جریان خون، سفر خود را آغاز کرده و به سمت سلول‌های چربی می‌روند تا با دریافت‌کننده روی این سلول‌ها، پیوند برقرار کنند. دریافت‌کننده روی سلول‌های چربی، حکم کلیدی را دارند که تعیین‌کننده چربی‌سوزیِ کم یا زیاد خواهند بود؛ همچنین این کلیدها دارای دو نوع آلفا و بتا هستند. بنابراین چربی‌های بدقلق بیشتر، دارای دریافت‌کننده‌های آلفا هستند و برای سوزاندن نیاز به تلاش بیشتری خواهند داشت. اگر بخواهیم برای شفاف‌سازیِ بیشتر مثالی در این مورد بزنیم، باید بگوییم که دریافت‌کننده‌های آلفای چربی در ران‌ها و باسن خانم‌ها ۹ برابر بیشتر از گیرنده‌های بتای آن‌ها است

روزه‌داری و سوزاندن چربی‌های بدقلق

حالا به‌نظر شما چگونه روزه‌داری می‌تواند فقط چربی‌های بدقلق را آب کند و باعث چربی‌سوزیِ شکم پهلو و ران‌ها شود؟ برای اینکه این اتفاق بیفتد و بتوانید چربی‌های بدقلق را نشانه بگیرید، در اصل باید گیرنده‌های آلفا که نقش مسدودکننده دارند را غیرفعال کنید و بگذارید گیرنده‌های بتا به قوت خود باقی بماند. روزه‌داری با موارد زیر این کار را برایتان انجام خواهد داد:

۱ روزه‌داری سطح کتکولامین خون را افزایش می‌دهد (کتکولامین به‌سراغ گیرنده‌های چربی‌سوزیِ شما می‌رود و سپس چربی‌سوزی اتفاق می‌افتد).

۲ روزه‌داری باعث می‌شود که جریان خون در اطراف ناحیه شکم بیشتر شود. قطعاً کتکولامین، شکم پهلو را به‌عنوان اولین مقصد خودش انتخاب خواهد کرد.

۳ وقتی روزه هستید، گیرنده‌های آلفا تقریباً خاموش می‌شوند. هرچقدر از زمان روزه‌داریِ شما بیشتر گذشته باشد، دسترسی‌تان به چربی‌های شکم پهلو راحت‌تر خواهد بود.

۴ برطبق تحقیقات صورت گرفته، اوج چربی‌سوزیِ شکم پهلو بعد از ۱۲ تا ۱۸ ساعت روزه‌داری اتفاق می‌افتد. در این زمان، کتوکولامین و جریان خونِ اطراف ناحیه شکم پهلو دو برابر شده، همچنین با کاهش سطح انسولین دیگر گیرنده‌های آلفای چربی‌ها در خواب عمیقی به سر می‌برند. شک نکنید که این زمان طلایی‌ای برای انجام تمرینات اینتروال و چربی‌سوزی است.

برنامه ورزشی و تغذیه‌ای پیشنهادی عطارباشی

برای اینکه بتوانید در ماه رمضان از فرصت استثنایی چربی‌سوزی بهره‌مند شوید، بدون شک باید از برنامه غذایی و ورزشی اصولی پیروی کنید تا به جای چربی‌سوزی، دچار عضله‌سوزی نشوید.

برنامه ورزشی

بهتر است حدود یک ساعت قبل از افطار، تمرین ورزشی و طناب‌زدن انجام دهید یا اگر توان انجام چنین تمریناتی را ندارید پیشنهاد می‌کنیم که بعد از ۱۲ ساعت روزه‌داری به پیاده‌روی سریع بروید.

برنامه تغذیه‌ای

حتماً در وعده سحری‌تان غذاهایی را انتخاب کنید که دارای کربوهیدرات کمتری بوده و پروتئین بیشتری داشته باشد. همچنین می‌توانید بعد از ورزش، در وعده افطار روزه خود را با خرما یا عسل (کربوهیدرات ساده) باز کنید و بعد از آن سیب‌زمینی، سینه مرغ، پروتئین وی یا سفیده تخم‌مرغ میل کنید تا دچار عضله‌سوزی نشوید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی‌که بیش از ۱۰ کیلو اضافه وزن دارید، این روش را امتحان کنید.

منبع: فیتامین

One thought on “روزه‌داری و سوزاندن چربی‌های بدقلق شکم و پهلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *