داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

خواص دارویی دمنوش خار مریم

دمنوش خار مریم با دمَ کردن دانه‌های له شده یا آسیاب‌شدۀ گیاه خار مریم تهیه می‌شود که نام علمی آن Silybum marianum می‌باشد. اگرچه این گیاه بومیِ مناطق مدیترانه‌ای است، اما بسیار مقاوم بوده و می‌تواند در آب و هوای متعادل نیز زنده بماند. همین موضوع باعث شده تا خار مریم در نقاط مختلف جهان یافت شود.

دمنوش خار مریم

خار مریم هزاران سال است که بخش مهمی از نسخه‌های طب سنتی است و دلیل این اهمیت مربوط به ترکیبات فعال قدرتمند موجود در گل‌ها و دانه‌های این گیاه است و امروزه هم همچنان در بسیاری از روش‌های درمانی طبیعی جایگاه مهمی دارد.

خواص دمنوش خار مریم

در ادامه به بررسی برخی از خواص دمنوش خار مریم خواهیم پرداخت. با عطارباشی همراه باشید.

سیروز کبد

یکی از ارگان‌های بدن که به سختی ترمیم شده و التیام پیدا می‌کند، کبد است. به همین دلیل است که سیروز کبد و بیماری‌های کبدی می‌توانند بسیار جدی باشند. سیلیمارین (Silymarin) که ترکیب فعال موجود در خار مریم است، ترکیبی از ۳ نوع فلانوئید مختلف می‌باشد که همگی به طور مستقیم با ترمیم سلول‌های کبد ارتباط داشته و به بهبودی بیماران کبدی کمک می‌کنند.

التهاب

دمنوش خار مریم حاوی خواص ضدالتهابی و ترکیباتی است که می‌توانند درد آرتریت، نقرس، سردرد، میگرن، اختلالات مفصلی و ناراحتی معده را تسکین دهند.

سلامت قلب

دمنوش خار مریم معروف به دمنوش کاهندۀ فشارخون و کلسترول است که فشار و استرس موجود بر سیستم قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد. این باعث می‌شود تا خطر تصلب شرایین، حملۀ قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی کاهش پیدا کند.

کاهش وزن

بسیاری از متخصصینِ کاهش وزن، دمنوش خار مریم را برای افرادی که قصد لاغری دارند پیشنهاد می‌کنند. این دمنوش می‌تواند باعث تحریک سوخت‌وساز بدن، سرکوب اشتها و افزایش چربی‌سوزی شود.

مشکلات گوارشی

اگر از یبوست، نفخ و مشکلات این‌چنینی رنج می‌برید، دمنوش خار مریم می‌تواند سیستم گوارشی شما را تنظیم کرده و التهاب موجود در بافت‌های روده را از بین ببرد.

سم‌زدایی بدن

با افزایش سلامت و عملکرد کبد، این دمنوش می‌تواند گزینه‌ای عالی برای پاکسازی بدن و کاهش فشارِ موجود بر دستگاه‌های کلیوی و لنفاوی باشد. همچنین ادرارآور بودن این دمنوش می‌تواند به سلامت کلیه و مثانه کمک کند و سموم، چربی‌ها، نمک‌ها و آب اضافی را از بدن دفع کند.

طرز تهیه دمنوش خارمریم

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر دانه‌های خار مریم
  • ۲ فنجان آب (تصفیه‌شده)
  • ۱ قاشق چای‌خوری عسل ارگانیک (اختیاری)

دستورالعمل

  1. داخل یک چای کیسه‌ای را با پودر دانه‌های خارمریم پر کنید.
  2. آب را جوش آورده و سپس حرارت را کم کنید.
  3. آب داغ را بر روی چای کیسه‌ای (حاوی خارمریم) که درون یک فنجان است ریخته و اجازه دهید برای ۳ تا ۵ دقیقه دَم بکشد.
  4. چای کیسه‌ای را از فنجان خارج کرده، مقداری عسل اضافه کرده و از این دمنوش پرخاصیت لذت ببرید.

نکتۀ مهم

فراموش نکنید که گیاه خارمریم عوارض جانبی خاصی دارد و می‌تواند برای برخی از افراد مضر باشد. قبل از مصرف این گیاه به هر شکلی – از جمله دمنوش – با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *