تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

آشنایی با فواید با ارزش حبوبات

حبوبات شامل نخود،لوبیا،عدس،ماش و گیا‌هان دیگریست که دانه‌ی آن‌‌ها در یک غلاف جای دارد و مورد استفاده خوراک انسان قرار می‌گیرد و اغلب آن‌ها منبع بسیار خوبی برای فیبر(الیاف غذایی)است. حبوباتی که به درستی آماده شده باشند، بسیار سالم هستند که به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی غذایی متعادل مبتنی بر مواد غذایی واقعی مصرف شوند.

فواید با ارزش حبوبات:

  • از اجزای مهم موادغذایی است.حبوبات بسیار مغذی هستند. حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند که در تامین نیاز بدن به انواع اسید‌های آمینه، مواد معدنی و… نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده‌ی پروتئین هستند. کالری حبوبات خام و پخته با یکدیگر متفاوت است.
  • مقاومت بدن را در برابر بیماری‌‌ها زیاد می‌کند
  • در تولید انرژی برای بدن مفید است.حبوبات حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند که برای تولید انرژی در بدن مهم است. نصف فنجان حبوبات پخته شده حاوی حدود ۹۰ کالری است. برای مثال در سوپ، از لپه استفاده کنید و عدس پلو بخورید.
  • سرشار از ویتامین‌‌های گروه B هستند.حبوبات سرشار از ویتامین‌‌های B هستند که برای تبدیل غذا به انرژی در داخل بدن ضروری است.
  • حبوبات سرشار از فیبر سالم هستند. همچنین منبع غنی از الیاف هستند که ممکن است اثرات مفید گوناگونی بر سلامت داشته باشد.
  • روند پیری زودرس را کند می‌کند.بعضی از انواع لوبیا از تخریب DNA جلوگیری کرده و در نتیجه روند پیری رو کندتر می‌کنند. از جمله لوبیا‌‌ها که بیشتری میزان این ترکیب را دارند می‌توان به لوبیای سیاه و عدس اشاره کرد.
  • دارای قدرت آنتی اکسیدانی بسیار زیادند. حبوبات حاوی نوعی آنتی اکسیدان خاص هستند که به از بین بردن آنزیم‌‌های دخیل در افزایش وزن و دیابت ، کمک می‌کنند.
    مصرف حبوبات ممکن است فشار خون را بهبود بخشد.حبوبات به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تعدیل فشار خون موثر است.مصرف حبوبات، به شکل قابل ملاحظه ای فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) و دیاستولیک (عدد پایینی) را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین این حبوبات عبارتند از: لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سیاه و نخود.
  • شایع‌ترین سرطان‌‌ها در بین بزرگسالان، سرطان‌‌های سینه، کبد، روده، پروستات و معده است. حبوبات نه تنها احتمال ابتلا به این سرطان‌‌ها را به شکل چشمگیری کم می‌کنند، بلکه حتی مطالعات نشان می‌دهند که نوع خاصی از عصاره‌ی حبوبات که IP6 نامیده می‌شود، می‌تواند در مبارزه با سرطان، نقش داشته باشد.
  • اضافه کردن حتی یک واحد حبوبات به غذای مصرفی روزانه، به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک کرده و احتمال بروز بیماری‌‌های قلبی را تا ۲۵٪ کاهش می‌دهد.
  • اگر شما هم جزء کسانی هستید که همیشه هوس خوردن شیرینی جات و میان وعده‌‌های چاق کننده رادرسر دارید، از حبوبات کمک بگیرید. حبوبات، احساس سیری را تقویت می‌کنند و هوس‌‌های نابجای غذایی رادر ما از بین می‌برند. فعالیت روده را منظم‌تر می‌کنند وفرایند هضم غذا‌ها را بهبود می‌بخشند.
  • مواد غذایی فرآوری شده، آنتی‌بیوتیک‌‌ها، قرص‌‌های ضد بارداری و ضد استرس، می‌توانند به ایجاد مخمر در روده منجر شوند. این مخمر‌ها سیستم ایمنی را ضعیف کرده و سمومی‌را در بدن تولید می‌کنند که به افزایش التهاب در بدن منجر می‌شود. ترکیباتی که در حبوبات وجود دارند، این مخمر‌‌ها را از بین برده و ازبروز عفونت جلوگیری می‌کنند.
  • در پیشگیری از بروز دیابت موثرند.برای مبتلا نشدن به دیابت(بیماری قند) وتوانایی مهار این بیماری، خوراکی‌‌های سرشار از کربوهیدرات‌‌ها و الیاف مانند حبوبات را مصرف کنید. مصرف حبوبات (لوبیا، عدس، نخود، ماش،باقلا) که حاوی الیاف قند‌های مرکب است به کنترل قند خون کمک می‌کند. تحقیقات گوناگون نشان داده است که مصرف حبوبات که سبوس آن‌ها گرفته نشده است باعث کاهش ابتلا به بیماری دیابت می‌شود و در افرادی که مبتلا به دیابت هستند باعث کاهش قند خون شان می‌گردد.حبوبات قند و انسولین بدن را منظم می‌سازد. برطبق تحقیقی از دانشگاه کنتاکی یک فنجان حبوبات می‌تواند به دیابتی‌‌های نوع یک وابسته به تزریق روزانه‌ی انسولین ،کمک کند تا میزان تزریق‌شان را تا اندازه ۳۸درصد کاهش دهند. به نظر می‌رسد سطح بالای پکتین حبوبات در این امر دخیل باشد.
  • حبوبات روده و تمام بدن انسان را فعال می‌کند.حبوبات فقط باکتری‌‌های مفید روده را تامین می‌کنند و از این طریق باکتری‌‌های خطرناک را از بین می‌برند.
  • مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند؛ زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.
  • دارای پتاسیم فراوان می‌باشند.حبوبات دارای پتاسیم زیادی هستند. بنابراین آن‌ها، آبی که باعث متورم شدن ساق پا و فشار خون بالا شده است را کم و بدن را بی آب می‌کنند.
  • ماهیچه‌‌ها واعصاب را سرحال نگه می‌دارند.
منبع :مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *