تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

مواد مغذی موجود در دانه های انار

دانه های انار همانطور که از نامشان پیداست، دانه های میوۀ انار هستند، که از درخت انار (نام علمی: پونیکا گرانتوم) بدست می‌آیند. بر خلاف بسیاری از میوه‌ها که بذرشان از بین می‌رود یا فقط به عنوان محصول ثانویه استفاده می‌شود، دانه های انار بخش خوراکی این میوه هستند. این میوه از دو قسمت تشکیل شده است: پوست سخت بیرونی و غشای داخلی سفید یا اسفنجی. زمانی که که اناری را باز می کنید بین ۲۵۰ تا ۱۴۰۰ دانه درون آن وجود دارد که هر کدام در یک آریل قرار گرفته اند.

این دانه ها، سرشار از مواد مغذی می باشند. انار در خاورمیانه تولید می شود و در مناطق مدیترانه ای گسترش یافته است. به طوری که از هزاران سال پیش این محصول در این مناطق کشت شده است، هر چند که امروزه در سراسر جهان به طور گسترده رشد و توزیع می شود.

دانه های انار

مواد مغذی موجود در دانه های انار

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» دانه های انار در یک آریل قرار دارند که دارای آب، مقادیر پایینی کالری، مقدار زیادی ویتامین، فیبر رژیمی و مواد گیاهی شیمیایی (فیتوکمیکال) هستند. در هر انار، صدها دانه حاوی فولیک اسید، منگنز، فسفر، آهن، پتاسیم، مس، کلسیم، ویتامین k و ویتامین e وجود دارد. در ۱۰۰ گرم از این دانه ها فقط حدود ۸۵ کالری وجود دارد و این ویژگی به شما کمک می کند تا به عنوان مکملی عالی برای رژیم کاهش وزن از آن استفاده کنید. انار تنها غذایی است که ۱۰ درصد از نیازهای فیبری غذایی شما را همراه با ترکیبات مختلف پولی فنولیک، تانن ها، اسیدهای فرار و آنتی اکسیدان ها تامین می کند و می تواند سلامت شما را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه برخی از فواید دانه های انار را بررسی میکنیم.

محافظ پوست

دانه های انار، دارای آنتی اکسیدان های منحصر بفرد هستند و قادر به رفع چین وچروک ولکه های پوستی نیز می باشند و پوست شما را شاداب ، کشیده و جوان تر از سنی که هستید نشان می دهند.

جلوگیری از التهاب

بعضی از ترکیبات تاننی و فنلیک موجود در این دانه ها، باعث کاهش پاسخ ایمنی نسبت به عوامل التهابی می شوند و به کاهش درد و ناراحتی ها کمک می کنند.

تقویت حافظه

آنتی اکسیدان های موجود در این دانه ها، در تقویت شناخت و کاهش خطر ابتلا به بیماری های نوروژنیک مرتبط هستند.

کاهش مشکلات قلبی-عروقی

اثرات هیپوتنشی (کاهنده فشار) این دانه ها به خوبی شناخته شده است. همچنین فیبر رژیمی موجود در دانه های انار می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. این دو همراه با هم می توانند عاملی برای حفظ سلامت قلب و نیز کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی موثر می باشند.

کنترل وزن

این دانه ها با این که کالری و چربی پایینی دارند، اما سرشار از فیبر، آب و ویتامین B هستند و می توانند شما را سیر کرده و سرعت سوخت و ساز را افزایش دهند که همین امر سبب کاهش وزن می شود.

نگهداری از دانه های انار

اگر اناری را خریداری کرده اید و می خواهید برای مدت زمانی آن را ذخیره کنید و یا از قبل، یک انار باز شده دارید و می خواهید دانه های آن را نگهداری کنید، روش هایی برای این کار وجود دارد؛ مانند نگهداری در یخچال.

می توانید کل انار را در کشوی یخچال به مدت ۳ الی ۴ هفته نگهداری کنید؛ قبل از این که خواص و طعم آن تغییری کند. اگر از قبل باز شده است، دانه های آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و هوای موجود در کیسه را تخلیه کنید؛ سپس آن را در فریزر قرار دهید.

عوارض جانبی دانه انار

با این که این دانه ها مزایای زیادی دارند، عوارض جانبی بالقوه ای نیز مانند افت خطرناک فشار خون، دیابت، اختلالات روده ای و واکنش های آلرژیک را نیز به دنبال دارند. بیشتر این عوارض، ناشی از مصرف بیش از حد این دانه ها بوده و  توصیه های زیادی به میانه روی در مصرف آن ها شده است. با این حال، اگر تاکنون تجربه هر گونه واکنش های آلرژیک متوسط یا شدید را داشته اید، دیگر به سراغ آن نروید.

تیم ترجمۀ گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *