عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص انجیر خشک برای سلامتی

انجیر خشک در واقع شکل خشک شدۀ میوۀ انجیر است که در درخت انجیر می‌روید و نام علمی آن فیکوس کاریکا است. هرچند که میوۀ انجیر بخاطر آبدار بودن و طعم مطبوعش بسیار پرطرفدار است، اما میوه‌ای حساس بوده که فقط یکبار در سال و در دوره‌ای کوتاه‌مدت می‌روید. انجیرهای تازه تنها تا ۱ الی ۲ هفته پس از برداشت قابل استفاده هستند. بهترین زمان مصرف انجیر چند روز پس از برداشت آن است. از طرفی انجیر خشک را می‌توان در تمام طول سال نگهداری کرد. همچنین در تمامی نقاط دنیا یافت شده و میزان دسترسی و فروشش از انجیر تازه بسیار بیشتر است. خاستگاه این میوه خاورمیانه بوده اما امروزه به تمام جهان صادر می‌شود. انجیر خشک را هم با نور خورشید و هم با روند خشک‌سازی صنعتی می‌توان خشک کرد تا آب اضافۀ آن تبخیر شود و ماده‌ای مغذی و سرشار از فیبر از آن تولید شود. در ادامه به بررسی خواص انجیر خشک میپردازیم. با ما همراه باشید.

انجیر خشک

مواد مغذی انجیر خشک

انجیرخشک دارای مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است، موادی شامل پروتئین، کربودهیدرات، کلسیم، ویتامین K، پتاسیم، آهن و منیزیم. میزان فیبر خوراکی موجود در انجیر از هر میوه ی دیگری بیشتر است.نصف فنجان انجیر خشک که تقریبا ۹ دانه می شود، کمتر از ۲۰۰ کالری دارد و می توان گفت هیچگونه چربی ندارد. آن ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعالی هستند که سطح سلامت بدن را افزایش می دهند.حجم بالای اسیدهای چرب امگا ۶، گلوتامیک اسید و لینولئیک اسید آن نیز قابل توجه است.

خواص انجیر خشک برای پوست

انجیر خشک با دارا بودن مقدار بالای ویتامین E، ویتامین C  و کلسیم به سلامت پوست شما کمک می کند. این ترکیبات فعال بعنوان آنتی اکسیدان برای پاکسازی رادیکال های آزاد و جلوگیری از فشار های اکساینده که باعث چروک پوست و ایجاد لک و قرمزی می شوند، بکار می روند. همچنین انجیر خشک حالت ارتجاعی پوست را افزایش داده و باعث می شود جوانتر بنظر برسید.

تراکم استخوان

مواد معدنی فراوانی در انجیر خشک وجود دارد که برای افرادی که مشکل تراکم استخوان دارند بسیار مفید است. با بالا رفتن سن، بدن شما مواد معدنی استخوان ها را جذب می کند و بتدریج باعث ضعف مفاصل و بالارفتن خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود، اما خواص انجیر خشک باعث کاهش سرعت روند پوکی استخوان شما میشوند.

فشارخون

انجیر خشک با حجم قابل توجهی از پتاسیم تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون دارد. پتاسیم خاصیت رگ گشایی داشته و این بدان معنا است که فشار وارده بر عروق خونی و سرخرگ ها را کاهش داده و سیستم قلب و عروق را از سکته، آسیب و تصلب شریان در امان نگه می دارد و همچنین خطر ابتلا به بیماری های شریان های اکلیلی قلب را نیز  کاهش می دهد.

سیستم ایمنی

ویتامین C ترکیب اصلی هر سیستم ایمنی است، در واقع خواص انجیر خشک با برانگیختن تولید گلبول های سفید و تقویت سیستم دفاعی دربرابر عفونت های مختلف و پاتوژن های بیگانه، سیستم ایمنی را قوی می کند. دیگر آنتی اکسیدان های موجود در انجیر خشک نیز، کار سیستم ایمنی را تسهیل می کنند.

بیماری های مزمن

بیماری های مزمن و التهابات از جدی ترین خطراتی هستند که انسان را تهدید می کنند، اما با افزایش مقدار مواد معدنی و ویتامین ها، مخصوصا آنتی اکسیدان ها، می توان از فشارهای اکساینده بدن کاست و از ابتلا به بیماری های قلبی و رماتیسم جلوگیری کرد.

کاهش وزن

فیبر بالای انجیر خشک باعث احساس سیری شده و از پرخوری و مصرف مواد غذایی غیرضروری جلوگیری می کند.اما به خاطر داشته باشید شکر و کالری آن را باید مد نظر داشته باشید و مصرف این میوه را در حالت متعادل نگهدارید.

دیابت

ازآنجایی که فیبر موجود در انجیر خشک می تواند به جذب گلوکز و انسولین کمک کند، باید مصرف شکر طبیعی را مورد ملاحظه قراردهید بخصوص اگر دچار دیابت هستید.

کلسترول

خاصیت زدودن کلسترول اضافی از سیستم قلب و عروق در انجیر خشک از نظر علمی به اثبات رسیده است. همچنین انجیر خشک از بیماری های قلبی و افزایش پلاک ها پیشگیری می کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *