تغذیه و تناسب اندامورزش

نکاتی برای پیاده‌روی در بیرون از منزل

اگر به تازگی ورزش کردن را آغاز کرده‌اید، چند نکته کلی برای حفظ سلامتی در حین پیاده‌روی وجود دارد که باید حتماً از آنها آگاه شوید و رعایت کنید تا مبادا به خودتان آسیب برسانید.

اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، حتماً پیش از شروع و برنامه‌ ریزی برای پیاده‌روی روزانه خود، با پزشک متخصص مشورت کنید؛ زیرا شاید نیاز باشد تا در حین پیاده‌روی به خاطر شرایط و یا بیماری خاص تان، نکاتی را رعایت کنید.

عجله نکنید، به خصوص اگر تازه کار هستید، به یکباره جبران چند سال گذشته را نکنید؛ اجازه دهید تا بدن تان کاملاً خودش را با شرایط جدید وفق دهد؛ بعد از مدت یک هفته که بدن شما با شرایط خو گرفت، حالا زمان تغییر و افزایش شدت پیاده‌روی رسیده است؛ دیگر می توانید مدت زمان و تعداد دفعات پیاده‌روی را افزایش دهید.

کفش های مناسب بپوشید؛ هر کفشی برای پیاده‌روی مناسب نیست، پیشنهاد می کنیم به سراغ فروشگاه های معتبر بروید و از آنها خرید کنید؛ البته به این نکته دقت داشته باشید که صرفاً قیمت بالای یک جفت کفش نشان از مرغوبیت و کیفیت بالای آن نیست.

برای هفته های اولیه، به خودتان فشار نیاورید؛ درست است که باید در حین پیاده‌روی تنفس تان تندتر شود، اما نباید نفس نفس زدن تان شدت گرفته و یا  احساس خفگی داشته باشید؛ برای اینکه ببینید آیا سرعت مناسبی دارید و شدت پیاده‌روی تان مناسب است یا نه، می توانید از این آزمایش استفاده کنید.

سعی کنید در حین پیاده‌روی به سوالی پاسخ دهید، اگر برای تان حرف زدن خیلی سخت است، به معنی این است که خیلی سریع راه می روید و باید کمی از سرعت راه رفتن تان بکاهید؛ اگر هم می‌توانید به راحتی پاسخ بدهید، نشان دهنده این است که خیلی کند حرکت می کنید و باید کمی سرعت خود را بالاتر ببرید.

نباید با راه رفتن احساس درد داشته باشید؛ اگر احساس هر گونه درد در عضلات، مفاصل، قفسه سینه و سرتان دارید، بهتر است به سراغ پزشک خود رفته و علت را جویا شوید.

بهتر است برای پیاده‌روی، ساعت به مچ تان ببندید تا زمان بندی داشته باشید و مدت زمان پیاده‌روی خود را در نظر بگیرید؛ ابتدا سعی کنید هدف های کوچکی داشته باشید و رفته رفته، مدت زمانی که در هفته پیاده‌روی می کنید را افزایش دهید.

حتی می توانید از گام‌شمار نیز استفاده کنید تا تعداد قدم ها و مسافت طی شده را نیز مدنظر داشته باشید و با توجه به آن، برای مراحل بعدی و پیشرفت های آینده خود برنامه ریزی کنید؛ همین تعداد قدم ها می تواند برای روزهای بعد به شما انگیزه دهد و شما را در مسیر سلامتی یاری کند.

نکاتی برای پیاده‌روی در بیرون از منزل

قدم زدن و پیاده‌روی در بیرون از منزل، یکی از بهترین و سالم ترین شیوه های پیاده‌روی است؛ زیرا هم می توانید ورزش کنید و هم از هوای آزاد و تازه لذت ببرید! اما قبل از اینکه بند کفش های تان را ببندید، بهتر است نکات امنیتی زیر را در نظر داشته باشید.

بهتر است دوستی را با خودتان همراه کنید؛ دوست شما می تواند بهترین انگیزه برای پیاده‌روی شما باشد و باعث شود تا از راه رفتن لذت بیشتری ببرید؛ اما اگر به تنهایی قصد پیاده‌روی دارید بهتر است به این نکته امنیتی توجه داشته باشید؛ حتماً مکان پیاده‌روی تان را از قبل مشخص کرده و به اعضای خانواده یا دوستان خود اطلاع دهید تا در صورت بروز مشکل به کمک تان بیایند.

در شب، لباس های رنگ روشن بپوشید! دقت داشته باشید که اگر قصد پیاده‌روی در صبح قبل از طلوع خورشید یا شب در تاریکی را دارید، حتماً از لباس های شب‌رنگ مناسب استفاده کنید؛ البته بسیاری از لباس های ورزشی، مخصوص پیاده‌روی دارای قسمت های شب رنگ هستند؛ این کار باعث می شود تا ماشین های عبوری شما را ببینند و در هنگام عبور از خیابان ها مشکلی برای‌تان به وجود نیاید.

اگر قصد پیاده‌روی در مسیری را دارید که هیچ‌گونه پیاده‌رویی برای عابر پیاده ندارد، حتماً از گوشه خیابان، برعکس جریان حرکت خودروها راه بروید! با این شیوه، شما متوجه ماشین هایی که از روبه‌رو می آیند می شوید و می توانید از هرگونه خطر احتمالی، بگریزید.

جاهای متنوعی را برای پیاده‌روی انتخاب کنید؛ قطعاً رفتن به جاهای جدید برای تان جذاب‌تر خواهد بود تا اینکه بخواهید هر روز یک مسیر مشخص را بپیمایید؛ این کار، به امنیت تان نیز کمک خواهد کرد، دیگر کسی مسیر پیاده‌روی شما را نمی تواند حفظ کند و مزاحم پیاده‌روی تان بشود.

همیشه مراقب راننده ها باشید و با احتیاط در خیابان قدم بزنید؛ بهتر است این تصور را داشته باشید که راننده ها شما را نمی بینند و مراقب ماشین ها هستند تا افراد پیاده، پس شما وظیفه دارید آنها را ببینید و مراقب خودتان باشید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *