تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

تأثیر بی‌نظیر زمان تغذیه ورزشی

بی‌شک بهترین شیوه برای کاهش وزن، انجام ورزش منظم همراه با بهترین تغذیه ورزشی است؛ البته قرار نیست فقط به صورت دوره ای و برای مدتی کوتاه رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی داشته باشید و بعد به همان برنامه قبلی خود برگشته و هر غذایی را میل کنید.

بهتر است به طور کلی شیوه زندگی تان را تغییر داده و سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید تا تاثیرات ذهنی و جسمی این تغییر را در زندگی روزمره خود احساس کنید.

در کنار زندگی سالم، کاهش وزن تان ثابت مانده و دیگر با افزایش وزن روبه رو نخواهید بود؛ کمی در مورد این شیوه زندگی بیشتر بیاندیشید، فقط کافی است ورزش کنید و تغذیه ورزشی سالمی داشته باشید.

به نظر کار آسانی است، اما نه به این آسانی که فکر می کنید؛ آیا دقیقاً می دانید که چه خواکی هایی بهترین تغذیه ورزشی به شمار می رود؟ همچنین می دانید که باید چه چیزهایی قبل، در حین و بعد از ورزش یا رفتن به باشگاه میل کنید؟ پس تا انتهای مقاله با فیتامین همراه باشید.

صبحانه را قبل از ورزش بخوریم یا بعد از ورزش؟

همان طور که می دانید، صبحانه به عنوان مهم ترین وعده غذایی برای تأمین انرژی مورد نیاز فرد در طول روز شناخته شده است.

برطبق مطالعات جدیدی که صورت گرفته، هوشمندانه ترین کار صرف صبحانه بعد از ورزش صبحگاهی است، اما دلیل آن چیست؟

برطبق این مطالعه شش هفته ای، شرکت کنندگانی که تغذیه ورزشی آنها به این صورت بود که قبل از رفتن به باشگاه، صبحانه ای حاوی چربی زیاد و کالری بالا میل می کردند، بعد از شش هفته تقریباً یک کیلو اضافه کرده بودند، این درحالی بود که افرادی که بعد از باشگاه دقیقاً همان غذاها را میل می کردند، هیچ گونه اضافه وزنی نداشتند.

ورزش باعث می شود تا سطح هورمون چربی‌سوز آدرنالین موجود در خون افزایش یافته و صبحانه ای که بعد از آن میل می کنید به خوبی هضم شود؛ اما اگر بعد از خوردن صبحانه ورزش کنید، بدن برای کمک به هضم غذا انسولین ترشح می کند که سرعت عمل چربی سوزی آدرنالین را کاهش داده و درنتیجه در هنگام ورزش، چربی کمتری خواهید سوزاند.

اگر گرسنه باشیم چه؟

اما اگر واقعاً گرسنه باشید چه؟ نه نگران نباشید، مشکلی نیست؛ حتماً لازم نیست صبر کنید تا گرسنه تان شود؛ اما بهترین راه این است که وعده صبحانه را به دو قسمت تقسیم کرده و نصف کمتر آن را قبل از صبحانه و نصف بیشتر آن را بعد از برگشتن از باشگاه میل کنید.

اگر شرایط مناسب نیست و حتماً باید قبل از رفتن به باشگاه صبحانه بخورید، بهتر است از نان تست حاوی سبوس همراه با موز خُرد شده و دارچین استفاده کنید؛ هضم چنین غذایی فوق العاده آسان است.

به این علت مصرف موز را در وعده صبحانه پیشنهاد کرده ایم؛ زیرا میوه ها خاصیت انرژی بخشی زیادی داشته و حاوی کربوهیدرات های مفید مورد نیاز بدن تان هستند؛ همچنین می توانید بلغور جو دوسر همراه با میوه های تازه یا اسموتی میوه جات را به عنوان صبحانه ای مقوی قبل از رفتن به باشگاه میل کنید؛ البته هیچگاه غذای جدیدی را به عنوان صبحانه میل نکنید، زیرا ممکن است با ذائقه شما سازگاری نداشته باشد و نتوانید آن طور که باید، در باشگاه ورزش کنید.

چه میان وعده ای را قبل از ورزش میل کنیم؟

حتماً به خاطر داشته باشید که میان وعده پیش از ورزش تان را ۱ تا ۱ ساعت و نیم قبل از شروع تمرین میل کنید؛ البته از اهمیت حجم میان وعده غافل نشوید، حجم چنین وعده ای نباید از ۱۰۰ گرم بیشتر باشد.

مراقب میزان آبی که می نوشید نیز باشید، زیرا اگر می خواهید نتیجه خوبی از انجام ورزش بگیرید، بدن تان نباید دچار کم آبی شود؛ بهترین مواد خوراکی که می توانید قبل از ورزش میل کنید شامل این موارد است: کافئین، بادام و آووکادو.

مصرف این مواد خوراکی موجب ترشح دوپامین در خون می شود؛ هورمون دوپامین مهم ترین نقش را در ایجاد احساس لذت و پاداش دارد، افزایش دوپامین در مناطق خاصی از مغز باعث ایجاد حس سرخوشی در فرد می شود.

سعی کنید از مصرف کربوهیدرات های مضر و شکر نیز اجتناب کنید؛ اگر به دنبال میان وعده انرژی‌زا و مفیدی هستید، می توانید قبل از رفتن به باشگاه از ماست یونانی و معجون (مخلوطی از میوه ها و مغزها) نیز استفاده کنید.

مصرف چنین تغذیه ورزشی و وعده غذایی امتیازات زیادی به همراه دارد، هم زود هضم بوده و هم انرژی مورد نیاز برای تمرین تان را در اختیارتان قرار خواهد داد.

البته انتخاب های خوب دیگری نیز در اختیار دارید، اسموتی ها، میوه های تازه، کراکر های سبوس‌دار همراه با کره بادام زمینی را نیز در لیست میان وعده های خود بگنجانید.

بعد از اتمام تمرینات ورزشی چه چیزی بخوریم؟

پروتئین، یعنی همه چیز؛ قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که مصرف ۲۰ گرم پروتئین بعد از ورزش، عضله سازی بدن را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

سعی کنید برای تأمین این میزان پروتئین مورد نیاز بدن تان روزانه دو عدد تخم مرغ و یک لیوان شیر یا یک ساندویچ ماهی سالمون میل کنید؛ اگر می خواهید سرعت بازیابی عضلات تان را بیشتر کنید نیز پیشنهاد می کنیم از سبزیجاتی نظیر اسفناج یا خیار استفاده کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *