تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزنویتامین و مواد معدنی

با ویتامین های موثر در چاقی و لاغری آشنا شوید

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای جذب مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی آن ضروری هستند . تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‏های مختلف می‌انجامد . علاوه بر تاثیراتی که گفته شد ویتامین های بدن نقش مستقیمی در چاقی و یا لاغری ایفا میکنند که اطلاع از تاثیرات آنها و دقت در انتخاب رژیم غذایی مناسب ، میتواند یک راه حل مناسب جهت رسیدن به وزن ایده آل باشد . در این بخش از مجله اینترنتی عطارباشی قصد داریم ویتامین های موثر در چاقی و لاغری را به شما معرفی کنیم لطفا همراه ما باشید .

ویتامین های موثر در چاقی و لاغری را بشناسیم

ویتامین های موثر در چاقی و لاغری

ویتامینها به دو دسته مهم تقسیم بندی میشوند . دسته اول ویتامینهای محلول در آب و دسته دوم ویتامینهای محلول در چربی . ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D و ویتامین A را محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین‌های گروه BB را محلول در آب دانسته‌اند . در ادامه به نقش این ویتامین ها در چاقی و لاغری بدن اشاره خواهیم کرد .

ویتامین های چاقی و لاغری

برخی از ویتامین ها به روند افزایش وزن کمک میکند . به عنوان مثال ویتامین C با افزایش وزن همراه است به این دلیل که روند سوخت و ساز بدن را آهسته می‌سازد . بنابراین، افرادی که دارای مشکلات مربوط به سوخت و ساز بدن می‌باشند، می‌توانند مکمل‌های سرشار از ویتامین CC مصرف نمایند. دوم آنکه، ویتامین D نیز برای افزایش وزن سالم مفید است. ویتامین D برای رشد استخوان‌های سالم ضروری بوده و از اینرو مصرف این مکمل‌ها می‌تواند برای افزایش وزن مفید باشد .

همچنین بخوانید :   با این روش ها آثار زمستان را از پوستتان پاک کنید
ویتامین های موثر در چاقی و لاغری را بشناسیم

از سوی دیگر، اگر به منظور داشتن یک بارداری سالم، مایل به افزایش وزن هستید، در این صورت بایستی از ویتامین‌های دوران بارداری مصرف نمایید. این ویتامین‌ها به منظور حفظ سلامت مناسب در طول دوران بارداری می‌باشند. مصرف ویتامین‌های بارداری قبل از و در طول دوران بارداری به کاهش خطر به دنیا آوردن نوزاد با وزن بسیار کم کمک می‌کند. با این حال، بایستی خاطر نشان شود که مصرف ویتامین‌های بارداری جهت افزایش وزن تنها در صورتی مؤثر است که شما باردار باشید. به طور مشابه، مصرف مولتی ویتامین‌ها ممکن است موجب افزایش وزن در بعضی افراد شود. با این حال، بر سر این مسئله هنوز هم بحث و جدل وجود دارد .

محققان آمریکایی با بررسی ۷ ساله روی بیش از ۱۸ هزار بزرگسال به این نتیجه رسیدند که ۱۲ درصد مردم از کمبودهای تغذیه‌ای رنج می‌برند. در این میان، ۲۰ درصد از افراد چاق ، به‌طور معناداری دچار کمبود ویتامین‌های D ،E ،C و موادمعدنی مانند کلسیم و منیزیم بودند ، کمبودهایی که می‌توانند بر وزن افراد تاثیرگذار باشند و باید در رژیم‌های چاقی یا لاغری، در نظر گرفته شوند .

ویتامین های موثر در چاقی و لاغری را بشناسیم

کمبود ویتامین B12 بیشتر در افراد گیاهخوار رخ می‌دهد و می‌تواند باعث عوارضی مانند افسردگی، کم‌خونی و کاهش عملکرد سیستم قلبی و عروقی شود . شاید خیلی‌ها ندانند که یکی از علایم و عوارض کمبود این ویتامین، کاهش‌وزن است . این نوع کاهش‌وزن که با ضعف و بی‌حالی هم همراه است، می‌تواند در صورت درمان نشدن کمبود B12، ابتلا به ناباروری را هم در پی داشته باشد. کمبود این ویتامین در بچه‌ها، علاوه بر کاهش‌وزن، باعث ایجاد اختلال در رشد و حرکت‌های آنها هم می‌شود . از این رو، به افراد گیاهخوار، مخصوصا خانم‌های باردار، توصیه می‌شود مصرف مکمل‌های ویتامین B12 را در برنامه خود داشته باشند . 

تحقیقات بیانگر این است که کلسیم نقش زیادی در لاغری دارد البته، نه اینکه همه چیز بخوریم سپس لبنیات مصرف کنیم که دچار اضافه وزن نشویم . لبنیات در کنار غذا چاق کننده است و ذخیره چربی را زیاد می کند . مطالعات نشان می‌دهند که متابولیسم کلسیم و شاید اجزای دیگر لبنیات ممکن است موجب تغییر انرژی شده و نقش در کاهش وزن داشته باشند . باید در نظر داشته باشیم اثر لبنیات هنگامی بیشتراست که همراه با رژیم‌های کاهش وزن باشد .

منبع: بیر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *