تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

هنگامی که استروژن و تستوسترون از کنترل خارج شدند چه کنیم؟

بسیاری از آقایان دچار مشکل کاهش سطح تستوسترون و افزایش سطح استروژن هستند. این ترکیب عدم تعادل هورمونی در مردان باعث افزایش چربی شکمی می شود – همچنین این مشکل هورمونی برای مردان موجب مشکل افزایش بافت سینه، کاهش قابلیت ذهنی و همچنین سطح انرژی، افسردگی و مشکلاتی برای عملکرد جنسی مانند کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ را به همراه داشته باشد. تستوسترون پایین همچنین یکی از عوامل افزایش دهنده خطر بیماری های قلبی، چاقی، سندروم متابولیک، پوکی استخوان و مشکلات دیگری را برای سلامت به همراه دارد.

خبر خوب این است که مردان می توانند مشکل کاهش سطح تستوسترون و افزایش سطح استروژن را تغییر دهند و آنها را به سطح سالم خود باز گردانند. در واقع راه های بسیار زیادی وجود دارد که یک مرد می تواند با استفاده از آنها و تغییر در سبک زندگی سطح این هورمون ها را دوباره به حالت تعادل بازگرداند.  در ادامه به شما خواهیم گفت از کجا باید شروع کنید:

همیشه وزن سالم را حفظ کنید

اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل عدم تعادل هورمون های جنسی است، شاخص توده بدن به صورت خاص با پایین آمدن سطح تستوسترون در ارتباط است. مردان چاق – و مردانی که دچار سندروم متابولیک یا دیابت نوع ۲ هستند – تستوسترون کلی و آزاد کمتری دارند و همچنین گلوبولین( گروهی از پروتئین‌ها) اتصال دهنده هورمون جنسی آنها نیز پایین است، چرا؟
استروژن تمایل دارد تا در چربی شکمی پنهان شود. چربی شکمی یا چربی احشایی حاوی ترکیبات التهاب آور نیز هست که با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و اختلال در نعوظ مرتبط است. مردانی که سطح تستوسترون شان پایین است بیشتر در خطر ابتلا به سندروم متابولیک (عوامل خطر‌ساز بروز بیماری ‌های قلبی- عروقی و دیابت نوع ۲) هستند.

به صورت خلاصه: افزایش وزن نا سالم و چربی شکمی را باید از بین برد!

خود را به برنامه غذایی کتوژنیک عادت دهید

برای مقابله با اضافه وزن، عدم تعادل هورمونی و سطح پایین تستوسترون؛ بهترین روش استفاده از یک برنامه غذایی کتوژنیک به همراه غذاهای قلیایی است.

چهار جزء اصلی این برنامه غذایی شامل موارد زیر می باشد:

۱- تثبیت یک شبکه قلیایی ph در بدن

۲- استفاده از برنامه غذایی کتوژنیک

۳- روزه داری متناوب در برنامه غذایی

۴- پیگیری سبک زندگی مناسب قلیایی مانند ورزش کردن، خواب با کیفیت، کاهش استرس، مثبت اندیشی و غیره.

این تغییرات سبک زندگی می توانند به متعادل کردن هورمون ها کمک کنند و به بدنتان در فرآیند سم زدایی کمک کنند، از بافت عضلانی و سلامت استخوان ها حمایت کنند و شما را تبدیل به یک ماشین چربی سوزی کنند. ( به خاطر داشته باشید تمام آن ذخایر اضافی چربی جایی است که استروژن ها پنهان شده اند )
چنین تغییراتی می تواند به بهینه سازی قند خون و انسولین نیز کمک کند و منجر به افزایش سطح انرژی، بهبود خلق و خو و میل جنسی سالم شوند، همچنین با متعادل کردن سطح هورمون های اشتها( گرلین و لپتین) اشتها نیز کنترل خواهد شد. اینها همه از قابلیت های برنامه غذایی کتوژنیک است که می تواند منبع تامین انرژی بدن را از گلوکز به چربی تغییر دهد.

روی چربی های سالم تمرکز کنید

در یک برنامه غذایی کتو – آلکالین چه چیزی می خورید؟ برنامه غذایی که ما توصیه می کنیم حاوی ۲۰ درصد پروتئین سالم، ۵۶ تا ۷۰ درصد چربی های سالم ( مانند اسید چرب های امگا ۳ ) و ۵ تا ۸ درصد کربوهیدرات سالم است. مردم همیشه از درصد بالای چربی در این برنامه متعجب می شوند اما این چربی ها به طرق مختلفی می توانند برایتان خوب باشند. تحقیقات نشان داده وقتی آقایان دریافت چربی سالم خود را کاهش می دهند، غلظت سرمی تستوسترون و تستوسترون آزاد نیز کاهش می یابد.

کنترل کردن استرس را بیاموزید

وقتی کورتیزول ( هورمون استرس ) بالا می رود، تاثیر تستوسترون کاهش می یابد. و این کاملا منطقی است. چرا بدنی که بر اثر استرس فراوان وارد حالت جنگ و گریز شده باید برای میل جنسی انرژی ذخیره کند؟

امتحان کردن روزه داری متناوب

با کاهش میزان قند در برنامه غذایی و افزایش چربی های سالم مصرفی باز هم بد نیست گاهی روزه داری را امتحان کنید. این یعنی حدود ۱۳ تا ۱۵ ساعت چیزی نخورید.
روزه داری بدن را مجبور می کند تا بیشتر از ذخایر گلوکز خود به دنبال انرژی بگردد. بنابراین با تمام شدن ذخیره گلوکز بدن تغییر سوخت می دهد و چربی بیشتری می سوزاند.

ورزش مهم است اما نوع درستش را انجام دهید!

بهترین ورزش ها برای تعادل هورمونی و بالا بردن سوخت و ساز، ورزش های ترکیبی با شدت بالا یا تمرین های سرعتی هستند، چون سطح تستوسترون را تقویت می کند و چربی ها را می سوزاند. ورزش های قدرتی نیز در بهبود تولید طبیعی هورمون تستوسترون در بدن اهمیت دارند.

شما زمان هایی که احساس می کنید برخی از رفتارهایتان به علت تغییرات هورمونی تان عوض شده اند، در حالیکه قبلا اینطور نبوده اید، کدام یک از موارد ذکر شده را در روند آن موثر می دانید؟ آیا دوستانتان هم با این مشکل رو به رو بوده اند؟ راهکارهای ارائه شده در مقاله را در اختیار دوستانتان نیز قرار دهید.

منبع: دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *