داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواص گل تاج خروس آشنا شوید

تاج خروس از جمله گیاهان بسیار خاصیت است که از میلیون ها سال پیش در دل طبیعت می روید، اما متاسفانه به دلیل ناآشنایی با خواص آن، سال هاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی با خواص درمانی گل تاج خروس با عطارباشی همراه شوید.

گل تاج خروس

گیاه شناسی

تاج خروس گیاهی گلدار با گل هایی به رنگ های بنفش، قرمز و زرد و دارای ۶۰ گونه ی متفاوت است. چندین گونه از این گیاه، علف هرز محسوب می شود، اما برخی از گونه های آن را به عنوان گیاه زینتی میکارند. گیاه تاج خروس بومی جنوب آمریکا و مکزیک و سرشار از مواد مواد مغذی و املاح معدنی است. برگ های تاج خروس، خوراکی و شبیه برگ های چغندر است. گیاه تاج خروس به دلیل داشتن ترکیبات مقوی، ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه حاوی اسیدآمینه ای ضروری به نام لیزین است که در  غلاتی مانند گندم و جو دوسر وجود دارد. میزان لیزین این گیاه دوبرابر گندم است.

گل تاج خروس برای بیماران سلیاکی

گل تاج خروس مانند دانه های گندم سیاه بدون گلتون و مناسب برای افرادی است که به این ماده حساسیت دارند. گلوتن برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند مضر است، زیرا پروتئینی به نام زنولین فعال می سازد. همچنین حاوی فیتیک اسید است، ترکیبی شیمیایی که بسیاری از مواد معدنی مهم مانند منیزیم را از فراهمی زیستی خارج می کند.

دوستدار قلب و عروق

ترکیبات موجود در گیاه تاج خروس باعث کاهش کلسترول شده و در نتیجه خطر سکته ی قلبی و بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهد. از روغن گیاه تاج خروس برای درمان تصلب شرایین بیماران مبتلا به بیماری شریان های کرونری استفاده می شود.

منبع غنی املاح معدنی

مصرف این گیاه، املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند. یک فنجان گیاه تاج خروس پخته شده حاوی مقدار زیادی پتاسیم، روی، مس، و سلنیوم، ویتامین B۶، فولیک اسید و ۲۹ درصد آهن، ۴۰ درصد منیزیم و ۳۶ درصد فسفر است.

گل تاج خروس سرشار از پروتئین

گیاه تاج خروس منبع غنی پروتئینن برای گیاهخواران است، زیرا ۱۳ تا ۱۹ درصد پروتئین دارد که از پروتئین موجود در غلات مانند برنج، ذرت و گندم سیاه بیشتر است.

سرشار از فیبر غذایی

گیاه تاج خروس منبع غنی فیبر است. فیبر حلال آن باعث جذب آب و بهبود هضم غذا می شود و فیبر غیر قابل حل آن از روده ها عبور کرده و ضد یبوست است. یک فنجان گیاه تاج خروس پخته شده، نیاز روزانه ی بدن را به فیبر تامین می کند.

خواص دیگر

– گیاه تاج خروس سه برابر شیر کلسیم دارد و مصرف آن را به عنوان یک غذای زودهضم و مغذی توصیه می کنند.

– این گیاه باعث کاهش خطر پوکی استخوان و دیگر نارسایی های مربوط به کمبود کلسیم می شود.

– اگر از کلسترول بالای خون رنج می برید، مصرف این گیاه را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید.

– پروتئین و لیزین موجود در این گیاه برای سلامت موها و ناخن ها مفید است.

– گل تاج خروس سرشار از آنتی اکسیدان ها و برای قوه ی بینایی مفید است.

– اگر نمی خواهید موهایتان سفید شود حتما به سراغ این گیاه بروید.

مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *