عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

روش‌های خانگی برای درمان افسردگی خفیف

وقتی به افسردگی دچار می‌شویم، یکی از تفکرات رایج این است که تصور می‌کنیم دیگر از این حالت خارج نمی‌شویم و همواره تا آخر زندگی در اندوه و ناامیدی غرق خواهیم شد. اما این تصور کاملا اشتباه است. اگر احساس می‌کنید که به افسردگی دچار شده‌اید، باید به سرعت به دنبال درمان آن باشید. عدم درمان افسردگی خفیف به طور مناسب می‌تواند با گذشت زمان به افسردگی مزمن تبدیل شود و زندگی را برایتان مشکل کند. در این نوشتار از عطارباشی به بررسی تاکتیک‌هایی خواهیم پرداخت که به درمان افسردگی خفیف کمک کرده و از افسردگی مزمن پیشگیری می‌کنند.

درمان افسردگی خفیف

ورزش کردن

وقتی به افسردگی دچار هستید، شاید بهترین انتخاب از نظر خودتان دراز کشیدن بر روی مبل و تماشای تلویزیون باشد اما اشتباه نکنید! مطالعات مختلف نشان می‌دهند انجام تمرینات هوازی بسیار در درمان افسردگی خفیف موثر بوده و همانند داورهای ضدافسردگی عمل می‌کنند. محققان باور دارند که ماندگاری اثر تمرینات ورزشی حتی از داروهای افسردگی بیشتر است. اگر فعلا حوصله‌ و انگیزه‌ی رفتن به باشگاه یا انجام تمرینات ورزشی را ندارید، کافیست پیاده روی کنید. مطالعات نشان می‌دهند که پیاده‌روی سریع برای ۳۵ دقیقه و ۵ روز در هفته می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش علائم افسردگی داشته باشد.

از نور آفتاب لذت ببرید

اینکه یک روز آفتابی و زیبا می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد دلیل علمی دارد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث افزایش سروتونین می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی که در مغز تولید می‌گردد با بهبود خلق و خو و افزایش آرامش و تمرکز ارتباط مستقیمی دارد.

اگر احساس افسردگی می‌کنید، صبح اول وقت در معرض نور خورشید قرار بگیرید که هم برای درمان افسردگی خفیف مفید بوده و هم سطح ویتامین D موجود در بدن‌تان را افزایش می‌دهد.

یک روز را به سلامت روان اختصاص دهید

انجام بیش از حد کار، استرس مداوم و مشلغه‌های زیاد می‌توانند از عواملی باشند که به وخیم‌ شدن افسردگی خفیف کمک می‌کنند. پس سعی کنید یک روز را در هفته به خودتان اختصاص دهید و کاری را انجام دهید که دوست دارید. رفتن به اسپا و ماساژ، بازدید از موزه یا میل کردن ناهار در یک رستوران از فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

همچنین می‌توانید در طول روزها تنها ۲۰ دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و به انجام فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، حمام طولانی مدت یا سفارش غذا از رستوران بپردازید.

درمان افسردگی خفیف

شکرگزاری

وقتی دچار غم و اندوه هستید، تمرکز کردن بر افکار منفی کار راحتی است که باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. قبل از خوابیدن ۱۰ چیزی که در زندگی برای داشتن آنها سپاسگزار هستید را یادداشت کنید. این لیست می‌تواند شامل هرچیزی باشد، مثلا می‌توانید برای برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌تان یا رابطه‌ی فوق‌العاده‌ای که با مادرتان دارید سپاسگزار باشید.

برنامه‌ریزی با دوستان

اجتماعی بودن با افرادی که به آنها اهمیت می‌دهید بسیار مهم است و به درمان افسردگی خفیف کمک شایانی می‌کند. اگر در انزوا بمانید اجازه می‌دهید که افسردگی بر شما چیره شده و برنده شود.  سعی کنید با دوستان و اطرافیانی که خوش‌بین هستند در ارتباط باشید و از خوش بینی آنها برای درمان افسردگی بهره ببرید.

از صفحه نمایشگر دوری کنید

بیدار ماندن برای تماشای تلویزیون و یا چک کردن صفحه‌ی فیسبوک باعث می‌شود تا خواب کافی نداشته باشید. متخصصین باور دارند که قرار گرفتن در معرض نور تلویزیون، رایانه، تبلت و حتی لامپ‌ها در شب باعث وخیم‌تر شدن وضعیت افسردگی می‌شود. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض چنین نورهایی هنگام شب باعث تولید هورمون‌های استرس خاصی در بدن شده که منجر به بروز افسردگی می‌شوند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *