عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

درمان کبد چرب با روزه داری

تحقیقات مستند علمی نشان می‌دهد روزه‌داری برای مبتلایان به کبد چرب مفید است و عوارض بیماری را کاهش می‌دهد. روزه‌داری سوخت‌ و ساز بدن را بالا می‌برد، درنتیجه چربی‌هایی که در بافت‌ها ذخیره شده‌اند، آزاد شده و استفاده می‌شوند و همین فرآیند برای سوخت ‌و ساز و عملکرد کبد مفید است.

به عبارت دیگر روزه‌داری یک روش پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد محسوب می‌شود.

روزه برای درمان کبد چرب

البته بیمارانی که دچار کبد چرب از نوع شدید هستند نباید روزه بگیرند، زیرا گرسنگی بیش از ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز بیماری آنان را تشدید خواهد کرد.

اگر سکسکه می‌کنید…

برخی از بیماران مبتلا به کبد چرب ممکن است با گرفتن روزه دچار سکسکه شوند. برای درمان این مشکل ابتدا باید دلیل آن بررسی شود. اگر سکسه فقط در ماه رمضان و ایام روزه‌داری است، می‌تواند به دلیل پرخوری در وعده‌ی سحری و افطار باشد.

برای پیشگیری از این مشکل کافی است بیمار حجم غذای مصرفی خود را پایین بیاورد. هنگام سکسکه نیز یک تکه یخ روی زبان خود بگذارید تا سکسکه قطع شود، اما اگر سکسکه طولانی و به دلیل ابتلا به بیماری گوارشی باشد باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

اگر دهان‌تان تلخ است…

مبتلایان به کبد چرب که روزه می‌گیرند معمولا از تلخی دهان در طول روز شکایت دارند. یکی از دلایل بروز این مشکل، ریفلاکس معده است. برای درمان این عارضه باید مصرف مواد غذایی چرب را به حداقل رساند. لازم به ذکر است اگر بیمار به طور مداوم و قبل از ماه رمضان این مشکل را دارد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

رژیم غذایی مناسب برای روزه‌داری

یکی از مشکلات بیماران مبتلا به کبد چرب در ایام روزه‌داری، تغذیه‌ی نادرست و مشکلات گوارشی ناشی از آن است. وقتی روزه می‌گیرید، معده‌تان اسیدی زیادی ترشح می‌کند، درنتیجه مصرف غذاهای سنگین می‌تواند احساس پری معده، ترش کردن و دیگر مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید دچار این مشکل نشوید باید مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزی مصرف کنید تا از تولید بیش از اندازه‌ی اسید در معده جلوگیری شود. به عبارت دیگر اصلاح رژیم غذایی این مشکل را رفع می‌کند.

بیماران مبتلا به کبد چرب باید از مصرف مواد قندی و چربی بیش از اندازه در هنگام سحر و افطار خودداری کنند.
مصرف جگر، مغز و کله‌پاچه مضر است و باید در رژیم غذایی خود از ماهی، میگو و گوشت سفید استفاده کنید.
تمرین‌های ورزشی مستمر همراه رژیم غذایی مناسب و صحیح می‌تواند در بهبود بیماری نقش بسزایی داشته باشد.
میزان کالری دریافتی به‌خصوص مواد نشاسته‌ای مانند برنج، نان، سیب‌زمینی، ماکارونی و… را کاهش دهید.
مصرف زولبیا و بامیه برای این بیماران به ‌شدت مضر است و می‌تواند بیماری را تشدید کند.
چربی‌های اشباع‌شده، کره و روغن حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

منبع:مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *