داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خربزه تلخ یا همان انسولین گیاهی آشنا شوید

خربزه تلخ ، نوعی کدوی مناطق حاره ای است که اغلب به شکل چای مصرف می شود و خواص فوق العاده مفیدی در پیشگیری و درمان انواع مشکلات سلامتی دارد. مهم ترین خاصیت دارویی این ماده ی غذایی برای افراد مبتلا به دیابت است، زیرا باعث کاهش میزان قند خون می شود به همین دلیل آن را «انسولین گیاهی» نامیده اند. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خربزه تلخ

گیاه شناسی

خربزه تلخ که کارلا نیز نامیده می شود، یکی از گیاهان نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری و از خانواده های کدوئیان است. این گیاه به شکل خودرو در آسیا و آفریقا رشد می کند و میوه های آن خوراکی هستند که طعم بسیار تلخی دارند، به همین دلیل به آن خربزه ی تلخ گفته می شود. این گیاه در مرحله سبز یا مایل به زرد قابل استفاده است و برگ ها و ساقه های سبز آن نیز در تهیه غذاها،سوپ و سالادها استفاده می شود. مصرف زیاد این گیاه باعث بروز عوارض جانبی می شود، به همین دلیل این نوع خربزه باید تحت نظر پزشک طب سنتی مصرف شود.

چای خربزه تلخ ، مفید برای دیابتی ها

میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در خربزه تلخ باعث کاهش میزان قندخون می شود، یه همین دلیل مصرف چای این گیاه برای درمان یا پیشگیری از اختلالات مربوط به قند خون مانند دیابت موثر است. براساس تحقیقات، خربزه ی تلخ به بهبود مشکلات متابولیکی و سوخت و ساز گلوکز کمک می کند.

چای خربزه تلخ ، ضد سرطان طبیعی

خربزه ی تلخ حاوی خواصی است که از رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان سینه پیشگیری می کند. عصاره ی آن به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد می تواند روند رشد سلول های سرطان زا را مسدود کند. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن مراقبت کرده و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. بهتر است بدانید که این رادیکال های آزاد به واسطه آلودگی هوا، تغذیه ی نامناسب، سموم محیطی و مصرف سیگار و … وارد بدن شده و به سلول ها آسیب می رسانند.

خواص دیگر

– خربزه ی تلخ منبع خوب آنتی اکسیدان هایی مانند آلفا کاروتن، بتا کاروتن، لوتئین و زاگزانتین است. این ماده ی غذایی همچنین حاوی میزان قابل توجهی ویتامین A است که بادیگر آنتی اکسیدان های موجود در آن، از بدن در برار رادیکال های آزاد محافظت کرده و مانع از پیروی زودهنگام یا دیگر بیماری ها می شود.

– مصرف متعادل خربزه ی تلخ باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود، زیرا هضم غذا را آسان می کند و حرکت مواد غذایی به سمت روده ها را سرعت می دهد، به همین دلیل برای رفع مشکلاتی مانند یبوست و سوهاضمه تجویز می شود.

– این گیاه در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی به عنوان یک گیاه دارویی برای افزایش طول عمر مورد استفاده است. در کشور هند،خربزه ی تلخ برای درمان عفونت ها، دردهای مزمن، مشکلات پوستی و تبخال تجویز می شود.

خربزه تلخ

چای خربزه تلخ

برای تهیه چای این گیاه یک لیتر آب را بجوشانید یک تا دو قاشق پودر خربزه ی تلخ به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را مصرف کنید. یک انتخاب دیگر برای مصرف این ماده ی غذایی استفاده از آن به شکل قرص است. البته لازم است حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

عوارض جانبی

– گرچه این چای به بافت های کبدی آسیب نمی رساند، اما مصرف زیاد و طولانی مدت آن باعث افزایش تولید آنزیم های کبدی شده و باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند تصلب شرایین و سختی رگ های خونی می شود.

– چای خربزه تلخ برای خانم های باردار منع مصرف دارد، چون برخی از ترکیبات آن می تواند باعث سقط جنین شود.

– از دیگر عوارض جانبی این ماده ی غذایی می توان به بروز حالت تهوع، استفراغ، اسهال و زخم معده اشاره کرد.

– این چای برای کودکان سمی است و باید با نظارت یک متخصص طب سنتی مصرف شود.

– مصرف بی رویه خربزه ی تلخ باعث ضربان قلب نامنظم، سردرد، کاهش باروری و حساسیت عضلانی می شود.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *