داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

یک سبد سلامتی با سبزیجات

سبزیجات یکی از سالم ترین و مهم ترین بخش رژیم غذایی هستند که به دلیل داشتن خاصیت فراوان مصرف روزانه ی آن ها توصیه شده و به دلیل عنوان دارو نیز مصرف می شوند. به همین دلیل در گذشته سبزی خوردن همیشه در سفره های ایرانی خودنمایی می کرد، سبزی هایی که اشتهای افراد را برمی انگیخت و میل به خوردن غذا را دو چندان می کرد، اما متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده ها مصرف سبزیجات را فراموش کرده اند. اگر می خواهید سالم و به دور از بسیاری از بیماری ها بمانید، می توانید به سبد سبزیجات خود تنوع دهید و برخی از گیاهان پر خاصیت را در سفره بگذارید. ممکن است بعضی از سبزی ها به صورت تازه در بازار موجود نباشد، اما تمام آن ها را می توانید به راحتی در گلدان و پشت پنجره آشپزخانه پرورش دهید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

سبزیجات

خرفه ، اکسیر جهانی

یکی از بهترین سبزیجات و گیاهانی که مصرف روزانه آن به عنوان سبزی خوردن توصیه می شود خرفه است. این گیاه طب در طب سنتی کاربرد درمانی فراوانی دارد و بیشتر در شهر های جنوبی مصرف می شود. این گیاه دارویی در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای عربی، یه عنوان سبزی خوردن در سبزی فروشی ها به فروش می رسد. این سبزی منبع غنی از آنتی اکسیدان و حاوی امگا۳ ، پتاسیم، کلسیم، روی، منیزیم، کاروتن و ویتامین های C و E است. امگا۳ اسپاسم های قلبی را کنترل می کند و احتمال ابتلا به هرنوع سرطانی را در بدن کاهش می دهد. خرفه خاصیت ضدالتهابی دارد و اگر آن را به طور مرتب مصرف کنید، به تقویت سیستم ایمنی بدن تان کمک کرده اید. برگ و ساقه ی خرفه ضدصفر است و حرارت خون، کبد و معده را تسکین می دهد و برای تسکین حدت تب های گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت مفید است. ارزش غذایی این سبزی بیشتر از سبزیجات معمول است، بنابراین شما می توانید خرفه را در پخت غذاهایی مانند آش آبغوره و خورشت سبزی استفاده کرد یا برگ های آن را به ماست یا سالادها اضافه کنید.

مرزنجوش ، ضدخستگی

مرزنجوش گیاهی بسیار معطر با برگ های بیضی شکل است که به دلیل خواص درمانی اش در طب سنتی بسیار استفاده می شود، اما شما می توانید از آن به عنوان سبزی خوردن استفاده کنید. طبع مرزنجوش گرم و خشک است و برای تسکین اعصاب، رفع بی حوصلگی و افسردگی، درمان سردرد، نفخ شکم، قولنج، تهوع،درد مفاصل عضلات، سرفه و سرما خوردگی استفاده می شود. البته از آن جایی که معمولا گیاه تازه آن در دسترس نیست، می توانید این سبزی را به عنوان طعم دهنده ی غذاها استفاده کنید. گیاه تازه آن را نیز می توان به انواع سالادها اصافه یا در کنار غذا میل کرد.

آویشن ، میکروب کش طبیعی

آویشن از پرمصرف ترین ادویه ها و در آشپزخانه های ایرانی است، اما طب سنتی توصیه می کند گیاه تازه آن را به عنوان سبزی خوردن استفاده کنید. آویشن شیرازی در ایران طرفداران بسیاری دارد. مصرف این گیاه خلق و خو را بهبود می دهد، زیرا حاوی ماده فعالی به نام «کارواکال» است و با تاثیر روی فعالیت اعصاب موجب تقویت احساس سرحالی و شاد بودن در فرد می شود. آویشن همچنین به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی با میروب ها مقابله می کند به خصوص برای کسانی که پوست شان مستعد آکنه است. این سبزی خوشبو را درپخت انواع و سس ها استفاده رده یا چندبرگ آن را کنار غذا میل کنید.

رزماری ، ضد التهاب قوی

رزماری از معطرترین سبزیجات است که در هوای آفتابی و دور از باد به راحتی رشد می کند. این گیاه دارای دو عنصر ضدالتهابی یعنی «اسیدکارنوسیک» و «کارنوسل» است و درد را تسکین می دهند. عطر این گیاه در تقویت حافظه نقش دارد و «اسید کارنوسیک» رزماری در حفظ سلامت اعصاب و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر است. اگر به دنبال رزماری تازه هستید، سری به پارک نزدیک منزل تان بزنید و از برگ های جوان آن که هنوز کلفت و مخملی نشده استفاده کنید. عطر قوی رزماری باعث شده در کنار انواع خوراک مرغ و گوشت قرار بگیرد. همچنین برای تهیه انواع سس و همراه سیب زمینی و کدوحلوایی کاربرد دارد.

سبزیجات

بروکلی ، آبرسان پوست

بروکلی حاوی ترکیبی به نام «مونو نو کلئوتید نیکوتینامید» است که روند پیری در بزخی از اعضای بدن مانند کبد، چشم ها، استخوان ها و همچنین سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. ۳۰ گرم برگ بروکلی، ۹۰ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن در روز را تامین می کند. سپس آن ها را در آب جوش بیندازید تا کمی پخته شوند. روی آن کمی روغن زیتون بریزید و میل کنید.

نعناع ، نشاط آور سبز

نعناع برای درمان دردهای دستگاه گوارش مانند درد معده، روده،نفخ،دل پیچه، تهوع واسهال استفاده می شود. این سبزی همچنین اشتها برانگیز و نشاط آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب وسکسه مفید است. بنابراین مصرف روزانه آن را فراموش نکنید.

کرفس ، کاهش دهنده فشار خون

در گذشته به کرفس،کرفش و کرسب نیز می گفتند و اعراب آن را معرب کرده و کرفس نامیده اند. کرفس انواع گوناگونی است، اما در بین آن ها دو نوع در تغذیه و بقیه برای مداوا به کار می روند. کرفس ویتامین های A،B،C و سدیم، پتاسیم و فسفر فراوان دارد. مصرف روزانه کرفس، تاثیر فوق العادای روی پایین آوردن فشارخون خواهد داشت. همچنین پتاسیم و سیدم موجد در آب کرفس تنظیم کننده های قوی مایعات بدن هستند و به تولید ادرار کمک کرده و بدن را از وجود مایعات اضافی خلاص می کنند. این گیاه سبب آرامش بافت و ماهیچه های بدن و عروق می شود و نرمی و انعطاف مخصوصی به آن ها می دهد. به همین دلیل خون به آسانی در عروق گردش کرده و به تمام بافت ها می رسد. درضمن این ماده شیمیایی سبب کاهش ترشح هورمون استرس در بدن نیز می شود. برگ ها و ساقه ی کرفس را در سالاد خود استفاده کرده یا به تنهایی میل کنید. برخی از سبزی ها نیز همیشه در سبزی خوردن طرفداران بیشتری دارد.

گشنیز ، بهترین داروی کبد

چینی ها این سبزی را جعفری چینی می نامند. گشنیز فشار و قند خون را کاهش داده و عطش و تهوع را رفع می کند. همچنین تقویت کننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرک اشتهاست و بهترین داروی بد و طحال است. این سبزی جوش های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را رفع کرده وتمایلات جنسی را ملایم می کند. البته یادتان باشد مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف کننده را دچار گیجی، بی حسی و خوابی عمیق می کند.

جعفری ، خوشبو کننده دهان

این سبزی سرشار از از ویتامین و املاح معدنی آهن، کلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه و روده ها را ضد عفونی می کند. همچنین مصرف آن به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد کم خون یا بچه هایی که روند رشد ضعیفی دارند توصیه می شود. جعفری بیماری های کبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را رفع کرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده کمک می کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *