داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

تدابیر طب سنتی برای برنامه غذایی کودکان

بدن و روان سالم مستلزم رشد و نموی مناسب در دوران کودکی و آرامش فضای تربیتی است. به این منظور هر پدر و مادری باید به تدابیر حفظ سلامت کودکان آشنا باشد. غذا و خواب مناسب، اولین قدم در این زمینه هستند. در این جا با تدابیر طب سنتی برای برنامه غذایی کودکان آشنا می شوید. متاسفانه تغییر سبک زندگی باعث شده والدین در انتخاب و کیفیت برنامه غذایی کودکان خود دقت لازم را نداشته باشند، در حالی که تقویت سیستم ایمنی و استحکام استخوان بندی در این دوره شکل می گیرد. خوراکی های زیر از بهترین غذاها برای رشد و نمو کودکان هستند.

برنامه غذایی کودکان

نخود آب

یکی از غذاهایی که طب سنتی برای تقویت کودکان پیشنهاد می کند، نخود آب است. اما فراموش شده که می توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. به این منظور کمی نخود را از شب قبل بخیسانید، به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. به این منظور کمی نخود را  از شب قبل بخیسانید، چند بار آب آن را عوض کنید، سپس با مقدار مناسبی آب و یک تکه چوب دارچین و کمی نمک و فلفل خوب بپزید. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برنج به این مخلوط،نفخ نخود را می گیرد.همچنین می توانید تکه ای گوشت ماهیچه به این ترکیب اضافه کنید.

عصاره ی گوشت

عصاره ی گوست یکی از بهترین تقویت کننده های طبیعی در برنامه غذایی کودکان است. پس اگر می خواهید فرزندتان بنیه ی قوی داشته باشد، این ماده ی مغذی را تهیه کنید. به این منظور ۱۵۰ گرم گوشت گوسفندی را دریک ظرف شیشه ای در بسته بگذارید و داخل یک دیگ پر از آب (روی حرارت) قرار دهید تا در چند ساعت پخته و عصاره ی آن خارج شود. می توانید این عصاره را در پخت غذاها استفاده کنید یا مانند یک نوشیدنی به کودک بدهید.

شلغم و کدو حلوایی

شلغم و کدوحلوایی دو خوراکی زمستانی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هستند که مصرف شان بدن را تقویت می کند. کدوحلوایی را می توان به شکل پوره، حلوا یا ته چین مرغ و گوشت یا در خورش استفاده کرد. برای پختن کدو حلوایی، پوست آن را بگیرید و برش های نازک بزنید، سپس با مقداری کمی آب بپزید.

شیر بادام

شیر بادام معجونی خوشمزه و مقوی برای تقویت بنیه و سیستم ایمنی بدن است. به این منظور، ۱۰ تا ۱۵ عدد بادام درختی را در آب بخیسانید، پوست آن را بگیرید و با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل در مخلوط کن بریزید.

تخم مرغ عسلی

تخم مرغ عسلی بهترین شکل مصرف این ماده ی غذایی در برنامه غذایی کودکان است. برای تهیه تخم مرغ عسلی، اجازه دهید تخم مرغ حدود شش دقیقه در آب بجوشد . بعد با کمی نمک مصرف شود.

برنامه غذایی کودکان

کباب

عدم مصرف پروتئین که به طور فراوان در گوشت قرمز و سفید یافت می شود، رشد مغزی و فیزیکی را کند می سازد، یه همین دلیل مصرف کباب انواع گوشت های زودهضم مثل گوشت بره، بلدرچین و مرغ توصیه می شود.

خوابی شیرین برای کودکان

خواب با کیفیت، در رشد و نمو و سلامت جسمی موثر است، اما برخی از کودکان دچار اختلالات خواب هستند. از دیدگاه طب سنتی، بی خوابی می تواند به دلیل ضعف مغز یا غلبه ی حرارت یا غلبه خشکی در بدن باشد که هر کدام از این ها درمان مخصوص به خود را دارد. برای رفع بی خوابی کودکان، می توانید از نسخه های زیر استفاده کنید.

نوشیدنی های خواب آور

مصرف مواد غذایی رطوبت بخش، خواب آور است، بنابراین پیشنهاد می شود ۳۰ دقیقه قبل از خواب است، دوغ بدون نمک یا شیر گرم به کودک بدهید. مصرف دمنوش اسطوخودوس نیز مفید است.

گلاب

گلاب آرامش بخش اعصاب است وخوابی راحت و آسوده را به ارمغان می آورد. اگر کودک شما ناآرام و بد خواب است، دستمال نخی و تمیز را به گلاب آغشته کنید تا کودک آن را ببوید وبخوابد.

شیر برنج

مصرف شیربرنج به رفع بی خوابی کمک می کند و بهتر است برای شیرین کردن آن از شکر سرخ استفاده کرده و بادام آسیاب شده به آن اضافه کنید.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *