داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

خواص دارویی گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان گیاهی دارویی با نام علمی Harpagophytum procumbens از تیره کنجد یا Pedaliaceae است. این گیاه از گیاهان بومی جنوب و جنوب غربی آفریقا به خصوص صحرای نامیبیا و ماداگاسکار است. پنجه شیطان یک گیاه پربرگ بادوام با ریشه ها و جوانه های شاخ دار است. گل های صورتی و بنفش رنگ دارد و دارای ریشه ها یا پوششهای ثانوی نیز است که از ریشه های اصلی یا جانبی آن رشد می کنند.این گیاه فاقد بوی مشمئز کننده اما حاوی موادی است که مزهٔ آنرا تلخ کرده است.

قسمتهای دارویی

پنجه شیطان به شکل دکمه های ریشه ای به زمین چسبیده یا به صورت کلی قابل دسترسی است. می توانید انواع چای این گیاه (دم کرده) را از ریشهٔ خشک آن تهیه کنید.

ترکیبات شیمیایی

موادموثره گیاه پنجه‌شیطان (Harpagophytum procumbens) عبارتند از هارپاگوزید، هارپاگید، فلاونوئیدها (لوتئولین، کامفرول) اسیدهای فنولیک، اسید سینامیک، اسید کافئیک، اسید کلروژنیک، کینونون ها و فیتواسترول.

خواص دارویی

پزشکان معالج از ریشهٔ این گیاه برای درمان کم اشتهایی ,تب ,روماتیسم، آرتریت، درد ماهیچه ای، التهاب تاندون ها، مشکلات معده ایروده ای، بیماریهای کبدی و صفرا استفاده می کنند. تحقیقات بسیار زیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انسـان در عرض ۴-۳ دهه گذشته انجام شده است و اثربخشی گیاه پنجه شیطان به عنوان داروی ضد التهاب و ضد روماتیسم و ضد درد به اثبات رسیده است. بنظر می رسد مکانیسم اثر آن از طریق دخالت در آزادسازی کلسیم در سلولها انجام می گیرد. همچنین مواد موثره گیاه پنجه شیطان علل ژنتیکی حداقل یک یا چند فرایند بیوشیمیائی که موجب التهاب می‌شود را مهار می نماید. در نتیجه التهاب، قرمزی، حرارت، ورم و درد را در مفاصل کاهش میدهد. اثر ضد درد و ضدالتهاب عصاره این گیاه روی حیـوانات آزمایشـگاهی به اثبات رسیده است و همچنین‌در مطالعـات بالینی روی ۱۲۲ بیمـار مبتـلا به استئـوآرتریت زانـو و کفل به مـدت ۴ مـاه مطالعـات نشان داده است که درد و التهاب را کاهش می دهد.این گیاه به عنوان مسکن ,آرام بخش و ادرارآور استفاده میشود و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش میدهد.

خواص دارویی گیاه پنجه شیطان

اشکال دارویی

به صورت قرص میباشد.

نکات احتیاطی

پنجه شیطان گیاهی غیرسمی و بی خطر است، که اساساً هیچگونه عوارض جانبی در صورت رعایت میزان مصرفی توصیه شده ندارد. با این وجود، هیچکس به یقین نمی‌داند که آیا پنجه شیطان در صورت مصرف دراز مدت سمی خواهد بود یا نه.

اگر زخم معده و زخم دوازدهه (قسمت ابتدایی روده ی باریک) یا سنگهای صفراوی دارید، نباید از این گیاه استفاده کنید، مگر اینکه پزشک دستور دهد.

پنجه شیطان ماهیت قلبی دارد بدین معنا که اثرات پزشکی جدی روی قلب برجای می گذارد و از اینرو نباید از آن استفاده کنید، جز اینکه پزشک معالج دستور داده باشد. به نظر برخی، این گیاه می تواند سبب سقط جنین شود اما اسناد و مدارک علمی مؤید این ادعا وجود ندارد ولی اگر باردار هستید، باید موضوع را قبل از مصرف دارو یا هر نوع تقویت کننده گیاهی به اطلاع پزشک خود برسانید.

طریقه ی مصرف

از دکمه ی خشکیده ,روزانه سه بار به میزان ۰/۱ تا ۰/۲۵ میلی گرم به شکل کپسول یا جوشانده (مایع تهیه شده در اثر جوشاندن گیاه مورد نظر در آب) مصرف کنید.

تداخل های دارویی

این دارو می تواند با داروهایی چون آنتی اسید، سوکرال فیت، داروهای ضد آریتمی و کاهنده قند خون و فشار خون تداخل داشته باشد که در صورت مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک تجویز گردد.

خواص دارویی گیاه پنجه شیطان

منبع: wikimatn.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *