آسیب دیدگی مفاصل

عادات بدی که به مفاصلتان آسیب می زند

در گذشته مسئله مفاصل تنها مشکل افراد کهنسال بوده است. اما امروزه جراحان ارتوپد افرادی را در حدود چهل سال یا پایین تر مشاهده می کنند که می خواهند مفاصل خود را تعویض کنند. در حقیقت، اطلاعات بدست آمده از مرکز ملی آمار سلامت نشان می دهد که در طی یک دوره ده ساله، آمار جایگزینی هیپ تقریبا دو برابر شده است، ودر افراد بین ۴۵ تا ۵۴ سال این عدد به طور سرسام آوری تا ۲۰۵ درصد رسیده است.

به گفته ی دکتر کالین موچا، پزشکان این روند افزایشی را به کسانی که می خواهند در سنین بالا فعال بمانند ، گوشزد می کنند.

امروزه ایمپلنت دوام بیشتری نسبت به گذشته دارد، بنایراین، امروزه جایگزینی مفاصل در سنین پایین انجام می شود چون پزشکان نگرانی ای برای جایگزین کردن آن ندارند.

اما در حالی که جراحی ها تاثیرگذار بوده اند، همه ی ما ترجیح می دهیم به بیمارستان نرویم، درست است؟

در اینجا ۵ اشتباه رایجی آورده شده است که به مفاصلمان آسیب می زند- و چگونه از این اشتباهات دوری کنیم.

شما فقط یک دونده هستید

به گفته ی دکتر موچا: بسیاری از بیمارانی که به دنبال جایگزینی مفاصل هستند، در وضعیت قلبی-عروقی خوبی هستند، اما این به معنای داشتن سلامت فیزیکی خوب نیست.

اگر تنها ورزش شما دویدن است، ممکن است در انعطاف پذیری و قدرت عضلانی دچار عدم تعادل بشوید. و این امر با تکرار صدمات فیزیکی در طول زمان، می تواند منجر به آرتروز شود، و باعث شود مفاصلتان فرسایش پیدا کند.

به گفته ی دکتر موچا، لازم است به طور تناوبی ورزش کنید. یکبار یا دو بار در هفته به گروهی از عضلات (مانند گروهی از عضلات که در طولانی مدت و پرش های آهسته از آنها استفاده می کنید) استراحت بدهید و از گروه عضلات جدید استفاده کنید (مانند عضلاتی که برای کوتاه مدت و شدید از آنها استفاده می کنید) این کار آسیب را کم می کند.

اضافه وزن دارید

به گفته ی دکتر موچا، وقتی که می دوید، مفاصل زانو ۷ تا ۹ برابر وزن بدن را تحمل می کند.

در حالی که بدنتان می تواند با این موضوع کنار بیاید- بعضی از پژوهش ها حاکی بر آن است که دونده ها در معرض افزایش خطر آرتروز نیستند- مهم است که وزن بدن را در کنترل داشته باشید.

به گفته ی دکتر موچا، از نقطه نظر بیوشیمیایی، افزایش وزن فشار زیادی دارد.

در حقیقت، پژوهش هایی که در ایالت متحده انجام شده نشان داد که افراد دارای اضافه وزن، در مقایسه با افرادی با وزن نورمال، ۴۰ درصد یا بیشتر در افزایش خطر جایگزینی زانو هستند.

حتی این خطر در افراد جوان تر نیز بیشتر است.

حرکات کششی انجام نمی دهید

کلید سلامت مفاصل چیست؟

به گفته ی دکتر موچا: دست یابی به تعادل خوب بین قدرت و انعطاف پذیری. با افزایش سن، بیشتر از تمرینات قدرتی به تمرینات کششی نیاز دارید

چرا؟ زیرا هرچقدر تعداد شمع های روی کیک تولدتان بیشتر شود، انعطاف پذیریتان کمتر می شود، و عضلات انعطاف پذیر به تحرک مفاصل کمک می کنند.

بیش از حد توانایی خود را می کشید

تمرینات شدید هم چون هیت و دویدن در گل، تنها روش آسیب به زانوها نیستند.

در حالی که تمریناتی هم چون یوگا روش های خوبی برای افزایش انعطاف پذیری و قدرت هستند، حرکاتی افراطی با طیف حرکتی گسترده- هم چون حرکتی که کاملا برای آن آماده نیستید- می تواند شما را در معرض خطر مفاصل قرار دهد.

هنگامی که حد افراطی یک حرکت را انجام می دهید، در لبه استخوان های شما برآمدگی ایجاد می شود که ممکن است شما را مستعد به آرتروز بکند.

بهترین کار انجام ندادن یوگا نیست، بلکه آن را به گونه ای انجام دهید که برایتان متناسب است. و قبل از اینکه تمرینی را انجام بدهید که برای آن آمادگی ندارید به خود زمان بدهید.

منبع: فیتامین


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.