داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

بیماری های انگلی در طب سنتی

انگل گوارشی می تواند در کودکان و بزرگسالان در اثر رعایت نکردن بهداشت و تغذیه نامناسب بوجود بیاید. انگل های گوارشی انواع مختلفی دارد که با توجه به این موضوع پزشک متخصص داروهایی را تجویز می کند. اما در طب سنتی روش هایی وجود دارد که می تواند این بیماری را به طور طبیعی درمان کند. استفاده از گیاهان طبیعی نظیر بومادران ، صبرزرد ، سیاهدانه و… ساده ترین راه کار برای برطرف کردن انگل های گوارشی می باشد. در ادامه با عطارباشی همراه باشید.

بیماری های انگلی در طب سنتی

از نظر حکمای طب سنتی مهم‌ترین دلیل ایجاد کرم‌های گوارشی، افزایش بلغم در معده و روده‌هاست. مصرف زیاد غذاهای سرد و رطوبتی مثل گوشت‌های سفید، انواع لبنیات، برنج، افراط در مصرف میوه‌ها، سالادها و … افزایش مصرف غذاهای بلغمی باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن و گسترش انگل‌های گوارشی می‌شود.

علایم وجود انگل‌ گوارشی

– گاهی به دلیل تغذیه‌ی انگل از مواد غذایی موجود در روده، بیمار مبتلا به کم خونی می‌شود و ممکن است ضعف، خستگی و کمبود انرژی را تجربه کند.

– خارش مقعد، این علامت معمولا ویژه‌ی کرم‌های مقعدی است. حرکت و تخمگذاری کرم در اطراف خروجی مقعد، باعث خارش می‌شود.

– لب‌های بیمار در هنگام شب، تر و رطوبتی و در روزها خشک است؛ همچنین ممکن است با زبان خود لب‌هایش را مرتب، تر کند.

– بعضی بیماران اشتهای بسیار کمی دارند و بعضی پرخور می‌شوند. دسته‌ی دوم معمولا گرسنگی زودرس و مکرر دارند.

– اختلالات عصبی از جمله پرخاشگری و عصبانیت یا حالات شبیه به افسردگی.

– سایش دندان‌ها روی هم (دندان قروچه) به خصوص هنگام خواب

– ترشح بزاق از دهان به خصوص هنگام خواب

– خمیازه کشیدن، حرف زدن یا فریاد کشیدن در خواب

– حالت تهوع به خصوص هنگام غذاخوردن

– لاغری بدون دلیل با وجود پرخوری ظاهری

– تشنگی و عطش بدون دلیل

– دردهای شکمی

– وجود عرق سرد و بدبو

– سیاهی متغیر و کم و زیاد شونده‌ی دور چشم

– اسهال مزمن یا دفع سریع مواد غذایی از دستگاه گوارش

درمان انگل گوارشی در طب سنتی

– در اولین مرحله‌‌ی درمان باید میزان مصرف غذاهای بلغم‌زا (غذاهایی که طبع سرد و رطوبتی دارند) را کاهش داد. لبنیات به ویژه ماست، بسیاری از غذاهای صنعتی، برنج، ماکارونی، بسیاری از میوه‌های سرد مثل خیار، کاهو، هندوانه و …

– سیاهدانه جزو گیاهان دارویی محسوب می‌شود که درمان هر دردی است غیر از مرگ. برای دفع انگل‌های گوارشی سیاهدانه را آسیاب کرده و هر روز نصف قاشق چای‌خوری از آن را با دو سه قاشق غذاخوری سرکه‌‌ی انگور خانگی مخلوط و میل کنید. با توجه به این که خاصیت دارویی سیاهدانه پس از آسیاب کردن کم می‌شود، هر بار تنها به اندازه‌ی مصرف چند روز از آن را آسیاب کنید.

-سیر جزو بهترین داروی‌های گیاهی ضد انگل است. شما می‌توانید هر روز صبح ناشتا یک حبه سیر خام بخورید. در مورد بچه‌های کوچک‌تر پیشنهاد می‌شود دو حبه سیر را در یک لیوان شیر، خوب بجوشانید و با عسل شیرین کنید. این جوشانده‌ی خوش طعم را قبل از خواب به طفل بدهید تا انگل‌های دفع شود.

– صبرزرد نیز داروی بسیار خوبی است که باید به شکل موضعی استفاده شود. نیم تا یک گرم صبرزرد، یک عدد زرده‌ی تخم مرغ محلی و ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آب نیم گرم را با هم مخلوط و تنقیه کنید. راه دیگر این است که آن را با سیب مخلوط و روی شکم ضماد کنید.

– سرکه نیز ضد انگل خوبی است. روزی دو تا سه بار و هر بار سه تا چهار قاشق غذاخوری سرکه بخورید. سرکه‌ی انگور خانگی بهترین انتخاب است. اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به استفاده از سرکه نیستید، آن را با کمی آب مخلوط کنید.

– به جای شام، دو قاشق غذاخوری گل سرخ پودر شده را در یک کاسه دوغ ترش ریخته، در آن نان خرد کرده و میل کنید. این کار باعث می‌شود بعد از چند ساعت، دچار دل پیچه و اسهال شوید که نشانه‌ی دفع انگل است. دو تا سه هفته (یک بار) این درمان را تکرار کنید.

– می‌توانید هر شب یک پیاز متوسط را رنده کرده در یک لیوان آب، بخیسانید و صبح ناشتا آن را صاف کرده و عصاره‌‌ی حاصل را میل کنید.

– اگر هسته‌های پرتقال را جمع، خشک و آسیاب کنید و داخل کپسول بریزید، می‌تواند انگل‌های گوارشی شما را از بین ببرد. شبی یک کپسول از هسته‌های پرتقال تا درمان کامل مصرف کنید.

– بومادران گیاه تلخ، اما بسیار پرخاصیت برای دفع انواع انگل‌های گوارشی مفید است. مقداری از آن را آسیاب کرده با سه برابر عسل، مخلوط و صبح‌های ناشتا، یک قاشق غذاخوری میل کنید.

– برای دفع کرم کدو باید از تخم کدو استفاده کرد. بزرگسالان می‌توانند ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را آسیاب کرده با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل کنند. همچنین می‌توانید روزی یک قاشق غذاخوری تخم کدوی خام را خوب بجوید و میل کنید. در مورد کودکان باید مقداری مغز تازه‌ی تخم کدو را کوبیده، هم وزن آن عسل اضافه و مخلوط کنید و یک قاشق چای‌خوری قبل از خواب به کودک بخورانید.

– ریشه‏ ى درخت انار، ریشه‏ ى درخت توت، شنبلیله‏ ى خشک و برگ درخت هلو (از هرکدام ۱۰ مثقال) را نیم‌کوب کرده و به ۵ قسمت مساوى تقسیم کنید. هر قسمت از آن را شب در آب گرم بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید. سپس آب صاف‏کرده‏ى آن را قبل از صبحانه بنوشید.

– براى کشتن و برطرف کردن انگل‏ هاى ریز مقعد باید هر روز آش آلو، آش آلوچه، آش سماق یا آش قارا (قرقروت) میل کنید. همچنین باید پنج گرم شاهتره، ۱۰ گرم آویشن شیرازى، ۱۵ گرم گل بومادران و ۲۰ گرم درمنه‌ی ترکى را مخلوط کنید. صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق غذاخورى از آن را بجوشانید و آب آن را پس از خوردن یک لقمه غذا بنوشید.

– اگر دچار کرم کدو شده ‏اید، هر روز والک بخورید و سه روز متوالى صبح‏ ها فقط شیر بنوشید و خوراکى دیگرى میل نکنید. در این سه روز از غذاهاى شیرین، چرب، غلیظ، غذاهاى سفت و نان پرهیز و غذاى روزانه را کم کنید. هر خوراکى که مصرف مى‏کنید آن را ترش یا همراه با ترشیجات میل کنید.

– شصت گرم پوست ریشه‏ ى انار را بکوبید و در ۷۵ گرم آب، شش ساعت بخیسانید و بعد بجوشانید تا حجم آن به نیم لیتر برسد. آب صاف‏کرده‏ى آن را سه قسمت کنید و هر قسمت را به فاصله‌ی یک ساعت و نیم میل کنید. پس از تمام شدن آن دو ساعت صبر کنید، بعد یک مسهل بخورید و منتظر دفع کرم کدو بشوید.

– براى کشتن و دفع انگل ‏هاى روده ‏اى، هر صبح و شب ۳۰ گرم حبه‏هاى سیر را در یک و نیم لیوان آب یا شیر به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید بعد سیر و مایع آن را میل کنید.

– تخم کرفس، رازیانه، زیره (به صورت بو داده)، زنجبیل، افسنتین، نیلوفر، پونه، نعناع و … هم اثرات ضد انگلی خوبی دارند. می‌توانید آن‌ها را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده کنید.

– مخلوط گشنیز و ماست یا سکنجبین نیز بسیار موثر است. همچنین می‌توانید گشنیز را به شکل آب‌پز مصرف کنید.

– سماق را در آب بخیسانید، تفاله‌اش را جدا کرده و آب آن را میل کنید.

تخم خرفه، خارخسک و برگ درخت هلو هم خاصیت ضد انگلی دارند و بهتر است با دوغ، آب گرم یا سکنجبین مصرف شوند.

سه روز صبح ناشتا هر مرتبه ۱۰ گرم خلال نارنج ساییده شده را با آب بخورید.

هر روز ۵ گرم گل زوفا و ۱۰ گرم ریشه‏ ى درخت توت نیم‌کوب شده را بجوشانید و آب آن را بنوشید.

هشت تا ده روز صبح‏ها ناشتا هویج را ریز رنده کنید و به جاى صبحانه بخورید.

هر روز ۵۰ گرم ریشه‏ ى درخت شاه‏توت را نیم‌کوب کنید و با ۲۰ گرم برگ خشک‏شده‏ى درخت هلو یا ۱۵ عدد برگ تازه‏ى آن بجوشانید و آب آن را صبح بنوشید.

به مدت ۱۸ ساعت هیچ‏ چیزى میل نکنید، بعد ۲ کیلو اسفناج را بپزید، نمک بپاشید و بخورید.

پانزده روز صبح ناشتا هر روز یک قاشق سوپ‏خورى روغن فندق بخورید.

روزى دو مرتبه هر بار ۵ گرم ریواس را بجوشانید و آب آن را بنوشید.

برگ هلوى تازه را بکوبید، بفشارید و آبش را بگیرید و شب‏ها با قطره ‏چکان داخل مقعد بچکانید.

صد گرم کشمش را بکوبید تا به صورت خمیر درآید، بعد ۵ گرم صبرزرد را با آن مخلوط کنید و هر صبح، ظهر و شب به اندازه‏ى یک فندق از آن را قبل از غذا میل کنید.

معده را از اخلاط پاک کنید و یک ساعت پس از آن ۱۰ گرم خلال نارنج ساییده شده را با کمى آب بخورید.

برگ هلوى خشک، افسنطین رومى، درمنه‌ی ترکى و گل زرد از هرکدام یک مثقال بجوشانید و صبح ناشتا میل کنید و ناهار آش قرقروت یا آش آلوچه بخورید.

چند نکته مهم

– بهترین زمان مصرف داروهای ضد انگل، در وقت خالی بودن شکم است.

– بیشتر داروهایی که مزه‌ی تلخی دارند (به ویژه اگر طبع گرمی داشته باشند) خاصیت ضد انگلی هم دارند.

– اگر در کنار استفاده از داروهای ضد انگل، داروهای مسهل هم به بیمار داده شود، اثر درمانی زیادی خواهد داشت.

– بسیاری از داروهای ضد انگل، می‌توانند اثرات نامطلوبی روی جنین داشته باشند. بنابراین مادران باردار باید حتما با مشورت پزشک نسبت به استفاده از این داروها اقدام کنند.

– درمان انگل باید تا مدتی پس از رفع علایم بالینی ادامه پیدا کند تا تخم‌های انگل موجود در دستگاه گوارش نیز نابود و دفع شوند. سه هفته، زمان مناسبی برای اکثر انگل‌هاست.

– از مصرف غذاهای بلغم‌زا و رطوبتی به ویژه در طول دوره‌ی درمان پرهیز کنید.

– بهداشت فردی خود از جمله شست‌وشوی دست‌ها را رعایت کنید.

– سبزی‌ها را ضد عفونی کنید. سرکه‌‌ی انگور خانگی را با هفت برابر آب رقیق کرده به عنوان محلول ضد عفونی استفاده کنید.

– از آب ‌آشامیدنی‌ سالم‌ و بهداشتی استفاده کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *