ریپورتاژ

داروهای گیاهی چه خواصی دارند؟

طب و داروی گیاهی قرن‌ها است که مورد استفاده قرار دارد. در این مقاله مزایا و معایت استفاده از این گیاهان دارویی را مورد بحث قرار می‌دهیم. در ادامه این مقاله از عطاری آنلاین همراه ما باشید.
امروزه مردم در سرتاسر جهان ترجیح می‌دهند از طب جایگزین مانند آیورودا، طبیعت درمانی، هموپاتی و طب و داروی گیاهی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طب جایگزین و طبیعی هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. شواهد باستان شناسی نشان می‌دهند که تمدنهای دوران گذشته از گیاهان به عنوان بخشی از طب سنتی استفاده می‌کردند. گیاهان دارویی همچون دانه اسفرزه (Plantago psyllium seed)، پودر آب ریواس، آلوئه ورا، آب یونجه، کلرلا (chlorella)، کنستانتره هویچ و سیر را می‌تواند به منظور پاکسازی روده بزرگ، بهبود هضم و جذب غذا و تقویت سیستم ایمنی استفاده نمود.نخستین مدرک مربوط به استفاده از چنین درمانهای طبیعی در چین بوده است و به ۲۸۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. به مدت تقریباً ۵۰۰۰ سال، از این روش جهت درمان بیماریهای مختلف استفاده می‌شد. امروزه به عنوان پیشه و صنعتی مستقل توسعه یافته است، به این دلیل که مردم بسیاری داروهای گیاهی را به انواع غیر طبیعی ترجیح می‌دهند.

مزایای داروهای گیاهی چیست؟

» داروهای گیاهی مقرون به صرف بوده ارزان‌تر از داروهای خریداری شده از داروخانه‌های رایج هستند.
» آنها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد. و در هر عطاری یافت می‌شوند.
» تأثیر آنها برای برخی بیماریها بیشتر از طب رایج یا آلوپاتی است.
» این داروهای گیاهی با خود عوارض جانبی به همراه نداشته و در صورت وجود عوارض جانبی، خفیف‌تر از داروهای رایج است.
» آنها را می‌توان به طور مؤثر جهت فرایند سم زدایی طبیعی بدن مورد استفاده قرار داد. گیاهان دارویی همچون دانه اسفرزه (Plantago psyllium seed)، پودر آب ریواس، آلوئه ورا، آب یونجه، کلرلا (chlorella)، کنستانتره هویچ و سیر را می‌تواند به منظور پاکسازی روده بزرگ، بهبود هضم و جذب غذا و تقویت سیستم ایمنی استفاده نمود. برخی اختلالات گوارشی مانند کولیت، سوء هاضمه، زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر را می‌توان با استفاده از گیاهان دارویی درمان ساخت.
» گیاهانی مانند زنجبیل، فلفل دلمه‌ای، سیر و دم شیر یا مادروُرت (motherwort) به کنترل بیماریهای مرتبط با گردش خون نظیر فشار خون بالا، زخم‌های واریسی و مانند آن کمک می‌کنند. بسیاری از داروهای گیاهی جهت درمان بیماری عروق کرونر بکار رفته و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.
» آنها می‌توانند به کاهش وزن و تنظیم اشتها کمک کنند.

جهت خرید از عطاری اینترنتی  به وبسایت دیجی عطار https://digiattar.com مراجعه فرمایید.

لیست برترین گیاهان دارویی

۱- گیاه دارویی بابونه: اولین دارو گیاهی که ما به شما معرفی می کنیم گیاه بابونه است . اما چرا این گیاه به عنوان اولین عضو از خانواده گیاهان دارویی معرفی شده است ؟ علت آن است که طیف وسیعی از درمان بیماری ها را با خود به همراه دارد و تقریبا در دسته بدون عارضه ترین گیاهان دارویی در زمین نام گرفته است .

 

۲- سیر:  از دیگر فواید گیاهان دارویی خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال آنهاست که در سیر به وفور یافت میشود ، شما برای داشتن یک زندگی سالم و به یک آنتی بیوتیک طبیعی نیاز دارید که میتوانید آنرا در سیر بیابید . سیر دومین گیاه برتر از لیست گیاهان دارویی است که به علت عدم آگاهی از خواص و فواید سیر در سفره های مردم کشورمان به ندرت یافت میشود . شاید یکی از دلایل عدم استفاده از آن ایجاد بوی بد در دهان است که باید گفت این داروی گیاهی آنقدر فواید دارد که بوی بد دهان در مقابل آن هیچ محلی از اعراب ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف سیر برای خواب خوب و لاغری

۳- زنجبیل :  زنجبیل یکی از مهمترین گیاهان دارویی می باشد که خواص و فواید بسیار زیادی را دارا می باشد. این گیاه دارای سرشار از خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده و به واسطه این خواص سبب کاهش رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شوند شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین سبب بهبود گردش خون، درمان سرماخوردگی و گلو درد، تنظیم اشتها، تنظیم قند خون و… می شود. در صورتی که از داروهای فشار خون و یا قلبی استفاده می کنید، پیش از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

۴- شیرین بیان :  چهارمین گیاه از گیاهان دارویی اختصاص دارد به گیاه شیرین بیان ! این گیاه از قدیم ( بیش از ۱۵۰۰ سال پیش ) برای درمان مشکلات گوارشی ، درد ها و برخی بیماری مورد استفاده قرار میگرفت که در قسمت خواص شیرین بیان به آن اشاره خواهیم کرد .

 

۵-  زالزالک :  یکی دیگر از دسته گیاهان درمانی است که با اعمال آرامش و رفع اضطراب بر روی سیستم قلبی و عروقی ، آن را به یکی از بهترین نوع از انواع گیاهان دارویی برای تسکین قلب و استرس تبدیل می کند.

 

۶- گیاه گزنه ششمین گیاه از لیست گیاهان دارویی پر طرفدار است که خاصیت های بسیاری دارد . از ریشه گزنه برای بیماری های مفاصل ، به عنوان ادرار آور و به عنوان قابض استفاده می شود . قسمتهای فوقانی گیاه گزنه همراه با مقدار زیادی مایعات در دفع سنگ های کلیه و عفونت های دستگاه تناسلی و ادراری و از قسمت های هوایی آن برای درمان حساسیت ، آرتروز , آلرژی های فصلی ، کنترل دیابت و تب یونجه استفاده میشود.

 

۷- گیاه اکالیپتوس : هفتمین گیاه درمانی و دارویی که میخواهیم درباره آن بحث کنیم اکالیپتوس است . گیاه اکالیپتوس یک گیاه عجیب با دارا بودن سایر خواص گیاهان دارویی است که ویژگی های منحصر به فردی را در شناسنامه گیاهی خود به ثبت رسانده است .

 

۸- گیاه خار مریم :  تاکنون درباره خواص گیاهان دارویی بر روی سلامت جسم صحبت کردیم ، بد نیست کمی هم درباره تاثیر گیاهان بر روی افکار و روان صحبت کنید . گیاه خار مریم از دسته داروهای گیاهی است که میتواند به درمان مشکلات فکری ، روحی و خلقی کمک بسیاری کند . گیاه دارویی خار مریم به جهت دارا بودن ارزش دارویی علمی و اثبات شده در قدیم میان مردم به عنوان یک غذا مصرف می گردید .

 

۹- قاصدک :  قاصدک گیاهی ادرار آور می باشد که از این طریق می تواند به سم زدایی از بدن کمک نماید. همچنین پتاسیم موجود در قاصدک جهت درمان اگزما ، مشکلات روده، آرتروز و تنظیم قند خون مناسب می باشد.

 

۱۰- بومادران : بومادران این گیاه نیز طبیعت گرم دارد. از برگ و گل های گیاه بومادران جهت تقویت جریان خون در جراحات جزئی استفاده می شود . همچنین دم نوش این گیاه جهت مبارزه با ویروس سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. از دیگر فواید این گیاه می توان به رفع خستگی، ضدعفونی کننده، ضد انگل، برطرف نمودن دردهای استخوانی و روماتیسم اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *