تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

روش هایی برای افزایش سوخت و ساز بدن

سوخت و ساز یا متابولیسم عبارت است از تمام واکنش‌های شیمیایی که در بدن رخ می‌دهند. این واکنش‌های شیمیایی بدن را زنده و دایر نگه می‌دارند. در بسیاری از مواقع واژه متابولیسم یا سوخت و ساز را به جای نرخ متابولیسم یا نرخ سوخت و ساز استفاده می‌کنند که عبارت است از میزان کالری سوزانده شده توسط بدن. هرچه نرخ متابولیسم بدن بالاتر باشد، کالری بیشتری می‌سوزانید و راحت‌تر لاغر می‌شوید. در این مطلب به معرفی بهترین روش های افزایش سوخت و ساز بدن می‌پردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

روش های افزایش سوخت و ساز بدن

مصرف زیاد پروتئین در وعده‌های غذایی

غذا خوردن می‌تواند متابولیسم را برای چند ساعت افزایش دهد. به این پدیده اثر حرارتی غذا (TEF) می‌گویند که ناشی از کالری اضافۀ مورد نیاز برای هضم، جذب و پردازش مواد مغذی موجود در غذا است.

پروتئین بیشترین اثر را بر افزایش TEF دارد. پروتئین نرخ سوخت و ساز را ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد که این میزان برای کربوهیدرات‌ها ۵ تا ۱۰ درصد و برای چربی‌ها ۰ تا ۳ درصد است.

نوشیدن آب سرد

یکی از روش های افزایش سوخت و ساز بدن نوشیدن آب است. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن نیم لیتر آب باعث می‌شود تا سوخت‌ و سازِ در حال استراحت فعال شده و نرخ آن ۱۰ تا ۳۰ درصد برای یک ساعت افزایش یابد.

این اثر کالری‌سوزی ممکن است با نوشیدن آب سرد حتی بیشتر هم بشود. زیرا بدن شما برای رساندن دمای آب سرد به دمای بدن، انرژی مصرف می‌کند.

انجام ورزش با شدت بالا

تمرین‌های HIIT شامل فعالیت‌های سریع و شدید هستند. این تمرین‌ها از طریق افزایش سوخت و ساز بدن، کمک می‌کنند تا چربی بیشتری بسوزانید.

این باور وجود دارد که اثر تمرین‌های HIIT برای کالری‌سوزی بیشتر از سایر ورزش‌ها است.

بلند کردن اجسام سنگین

عضله نسبت به چربی، فعالیت متابولیکی بیشتری دارد و ساختن عضله به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. این بدین معناست که با عضله‌سازی، کالری بیشتری می‌سوزانید، حتی وقتی در حال استراحت هستید.

وزنه زدن کمک می‌کند تا عضلات‌تان حفظ شده و بدن‌تان با کاهش سوخت و ساز در روند کاهش وزن مقابله کند.

ایستادن

بیش از حد نشستن برای بدن مضر است. برخی از متخصصین سلامت به نشستن طولانی مدت لقب «سیگار جدید» را داده‌اند، زیرا نشستن‌های طولانی‌مدت کالری‌سوزی را کاهش داده و منجر به افزایش وزن می‌شود.

در مقایسه با نشستن، ایستادن در طول بعد از ظهر در محل کار، می‌تواند ۱۷۴ کالری بیشتر بسوزاند.

اگر کارتان پشت میز است، سعی کنید بین ساعات کاری مقداری به خودتان استراحت داده و برای مدتی در حالت ایستاده قرار بگیرید.

سایر روش های افزایش سوخت و ساز بدن

  • نوشیدن چای سبز
  • خوردن غذاهای تند
  • خواب شبانۀ کافی
  • نوشیدن قهوه
  • جایگزین کردن روغن‌‌های آشپزی با روغن نارگیل
  • دریافت ماساژ
منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *