تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

سس مایونز و میزان چاق کنندگی آن

مایونز یکی از سس‌های محبوب است که در غذاها و سالادهای مختلف استفاده می‌شود. اما اگر به دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن‌تان هستید، باید حواستان به این سس باشد. شکی نیست که سس مایونز چاق کننده است و مصرف زیاد آن می‌تواند اضافه وزن را به همراه داشته باشد.

سس مایونز چاق کننده است

کالری

یک قاشق غذاخوری سس مایونز معمولی حاوی ۱۰۰ کالری است. این سس همچنین ۱۱ گرم چربی و ۸۰ میلی‌گرم سدیم دارد (در یک قاشق). این بدین معناست که ۲ قاشق غذاخوری از سس مایونز بر روی ساندویچ بوقلمون می‌تواند محتوای کالری و چربی ناهار شما را دو برابر افزایش دهد.

نقش چربی

بدن ما برای جذب ویتامین‌های دریافتی از غذاها، حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن و ساخت و ترمیم ساختارهای سلولی، به مقدار خاصی از چربی نیاز دارد. اما چربی زیاد می‌تواند مشکلاتی مربوط به وزن و سیستم قلبی – عروقی را به وجود آورد. چربی مصرفی نباید بیشتر از ۳۵ درصد از کالری دریافتی شما در روز را شامل شود. این یعنی مصرف کمتر از ۷۰۰ کالری یا ۷۸ گرم چربی در روز. ۲ قاشق غذاخوری سس مایونز ۲۰۰ کالری و ۲۲ گرم چربی دارد که بخش زیادی از چربی مورد نیاز شما در روز را شامل می‌شود.

در نظر داشته باشید که…

بدون شک سس مایونز چاق کننده است و باید به طور متعادل مصرف شود، اما بخش زیادی از چربی مایونز از نوع غیراشباع یا چربی «خوب» می‌باشد. تنها حدود ۱.۵ گرم از چربی یک قاشق مایونز از نوع اشباع می‌باشد.

نظر متخصصین

اگر برای کاهش دریافت چربی و کالری، مصرف سس مایونز را قطع کرده‌اید، می‌توانید از مایونز‌های کم‌چرب یا بدون‌چربی استفاده کنید. البته حتما محتوای سدیم یا نمک این سس‌ها را بررسی کنید، زیرا بسیاری از محصولاتی که چربی آنها کم می‌شود، سدیم بیشتری دارند. سس خردل طعم متفاوتی دارد، اما محتوای کالری آن بسیار کمتر از مایونز بوده و جایگزینی عالی برای این سس در ساندویچ‌ها و برگر‌ها می‌باشد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *