تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

آب میوه بلوبری دارای چه خواصی است؟

آب میوه بلوبری از طریق مخلوط کردن یا فشردن میوه‌های بلوبری بدست می‌آید. نام علمی این میوه Vaccinium genus می‌باشد که آب گرفته شده از آن یک نوشیدنی غنی از مواد مغذی است. بلوبری یکی از سالم‌ترین نوع میوه‌ها محسوب می‌شود و معمولا آن را بدلیل داشتن محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای‌‌اش، با عنوان «سوپرفود» یا ابرغذا می‌شناسند.

میوه بلوبری

ارزش غذایی آب میوه بلوبری

آب بلوبری حاوی سطوح بالایی از ویتامین ث، فیبر، ویتامین آ، پتاسیم و ویتامین کا می‌باشد. این آبمیوه همچنین مقادیر بالایی از تانین‌ها، آنتوسیانین‌ها، سالیسیلات‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی که اثرات مثبتی بر سلامتی و تندرستی انسان دارند را در خود جای داده است.

خواص آب میوه بلوبری

در ادامه نگاهی به بهترین خواص این آبمیوه خواهیم داشت:

سلامت گوارش

حتی وقتی که آب این میوه را می‌گیرید، باز هم این آبمیوه حاوی مقادیری از فیبر است که برای تحریک گوارش و درمان یبوست مفید می‌باشد.

توانایی شناختی

سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این آبمیوه به شما کمک می‌کنند تا از استرس اکسیداتیو در مغز جلوگیری کرده و در نتیجه رسوب پلاک را کاهش دهید. این باعث می‌شود تا خطر ابتلا به بیماری‌های انحطاط اعصاب نظیر آلزایمر و پارکینسون کاهش پیدا کند.

بیماری قلبی

با داشتن مقادیر خوبی از آنتوسیانین‌ها و پتاسیم، این آبمیوه می‌تواند بسیار برای کاهش فشار خون بالا مفید بوده و آن را مدیریت کند. این خاصیت سبب می‌شود تا خطر بروز تصلب شرایین کمتر شود.

پیری زودرس

آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که در آب میوه بلوبری یافت می‌شوند می‌توانند سلامت پوست را تحت تاثیر قرار دهند و از بروز التهاب و استرس اکسیداتیو در صورت و سایر نواحی بدن پیشگیری کنند. این موارد باعث می‌شوند تا سرعت بروز چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پیری کمتر شود.

کاهش وزن

از آنجایی که این آبمیوه چگالی مواد مغذی بالایی داشته و نسبتا کالری کمی دارد، می‌تواند برای سیر نگه داشتن مفید بوده و از پرخوری، خوردن هله‌وهوله در میان وعده‌های غذایی و سایر عادت‌های ناسالم غذایی که مانع کاهش وزن می‌شوند، جلوگیری کند.

آسیب عضلانی

اگر ورزشکار هستید یا نوعی آسیب عضلانی را تجربه کرده‌اید، بازیابی و ترمیم عضلات برای‌تان بسیار اهمیت دارد. غلظت بالای ویتامین ث در این آبمیوه باعث می‌شود تا گزینه‌ای عالی برای تحریک تولید کلاژن در بدن باشد. کلاژن برای ساخت بافت‌های جدید و رشد سلولی ضروری است.

دیابت

مصرف متعادل این آبمیوه به سرکوب کردن سطوح قند خون کمک کرده و میزان آزاد شدن انسولین در بدن را تنظیم می‌کند. این می‌تواند خبری عالی برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند باشد.

عفونت‌های مجاری ادراری

اثرات تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی بدنِ آب بلوبری می‌توانند به درمان طبیعی و موثر عفونت‌های مجاری ادراری (UTIs) کمک کنند.

طرز تهیه آب میوه بلوبری

تهیۀ این آبمیوه بسیار راحت است، می‌توانید از یک دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه‌گیری استفاده کنید. با اینکه چگالی مواد مغذی در این آبمیوه بالا است، اما باید برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناخواسته، مصرف آن را به ۱ تا ۲ لیوان در روز محدود کنید.

  1. یک فنجان بلوبری، یک عدد سیب و نصف خیار را با آب بشویید.
  2. هسته‌های سیب را خارج کرده و آن را به همراه خیار برش بزنید.
  3. تمام میوه‌ها را به همراه نصف فنجان آب درون مخلوط‌کن بریزید.
  4. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه مخلوط کنید.
  5. آب بدست آمده را از یک صافی بگذرانید.
  6. از یک کفگیر برای فشردن پورۀ میوه‌ها استفاده کنید تا آب از آنها خارج شود.
  7. آب یک قارچ لیمو (یک‌چهارم لیمو) را اضافه کرده و از آبمیوه‌تان لذت ببرید!

عوارض جانبی

علیرغم فواید بی‌نظیری که این آبمیوه دارد، برخی عوارض جانبی نیز وجود دارند که ممکن است در اثر مصرف بیش از حد پدیدار شوند.

  • بلوبری معروف به رقیق‌کنندۀ خون و کاهندۀ قند خون است
  • نوشیدن بیش از حد آب بلوبری می‌تواند باعث کاهش خطرناکِ سطح قند خون شود
  • مصرف زیاد این آبمیوه می‌تواند اختلالات خونریزی را تشدید کند
  • علاوه بر این موارد، بلوبری حاوی ترکیبی به نام سالیسلات است که برخی از مردم به آن حساسیت دارند و می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در آنها شود.

به طور کلی مصرف متعادل این آبمیوه به صورت روزانه کاملا امن بوده و مشکلی ندارد.

 منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *