تغذیه و تناسب اندامورزش

چه اشتباهاتی ممکن است در اولین جلسه تمرینی داشته باشیم؟

برای بسیاری از مبتدیان اولین جلسه تمرین ممکن است زیاد هیجان انگیز و یا ترسناک باشد. اینکه مطمئن نیستید که باید چه کاری انجام دهید، بر روی تردمیل راه بروید یا با بلند کردن وزن‌ها تمرینات‌تان را شروع کنید. احتمالاً به دنبال کسی هستید که خبره بنظر برسد و بداند چه کاری انجام می‌دهد و ممکن است سایز شکم‌تان به شما بگوید باید همین حالا چاره‌ای پیدا کنید.

در واقع داشتن این‌چنین ذهنیتی می‌تواند به شما صدمه بزند و باعث شود تا برخی از بخش‌های بدن‌تان را بیش از حد مورد استفاده قرار دهید، در حالی که هنوز آن میزان آمادگی جسمانی مناسب را ندارید. حتی ممکن است همه حرکت را نادرست اجرا کنید، در حالی که شاید احساس کنید که آن حرکت را درست اجرا می‌کنید!

برای شناخت متداول‌ترین اشتباهات تمرینی که مبتدیان در اولین جلسه تمرین در باشگاه مرتکب می‌شوند، توصیه‌هایی از کارشناسان ورزشی را به شما ارائه داده‌ایم. گام اول برای حذف عادات بد و اشتباهات خود، یا حتی اصلاً به سراغ آن‌ها نرفتن، شناخت این عادات است. به همین دلیل ما اینجا هستیم تا این شناخت را در اختیار شما قرار دهیم.

۱. بسیار ذوق زده ‌می‌شوید

اولین جلسه تمرین که در باشگاه تمرینات‌تان را شروع می‌کنید، به یکباره تمام انرژی خود را در همان یک جلسه تخلیه می‌کنید! این کار برای‌تان گران تمام می‌شود. تنها خستگی و کوفتگی در بدن‌تان می‌ماند.

هر کدام از این موارد ممکن است دلیلی برای آوردن بهانه برای انجام ندادن تمرین جلسه بعد باشد. همچنین منجر به آسیب ‌می‌شود. «این تصمیم که خود را به سختی بیاندازید و تمرینات دشوار را در همان جلسات اولیه‌ انجام دهید و به سرعت شدت تمرینات خود را افزایش‌ دهید، احتمال ابتلا به تاندونیت را چند برابر می‌کند.»

۲. با شخص اشتباهی در حال رقابت هستید

باشگاه عمدتاً می‌تواند یک فضای از بین‌ برنده‌ی اعتماد به نفس باشد! هنگامی که برای به دست آورن تناسب اندام تلاش می‌کنید، می‌دانید که این عمل یک فرآیند زمان‌بر است و هر شخصی دارای ویژگی‌ها و محدودیت‌های مخصوص به خودش است که باعث ایجاد تفاوت‌هایی در شیوه‌های رسیدن به هدف و سرعت‌هایی که بدن می‌تواند به کمک آن‌ها قدرتش را بهبود بخشد، می‌شود.

به جای تلاش برای رساندن خود به آن میزان وزنه‌ای که فرد مجاور شما بلند می‌کند و یا‌ سرعت فردی که در کنار شما قرار دارد، سعی کنید با خودتان به رقابت بپردازید. شما می‌توانید بزرگ‌ترین رقیب و بهترین پشتیبان برای خود باشید.

۳. به سرعت می‌خواهید به نتیجه برسید

شاید این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده باشید که می‌گوید: (رهرو آن نیست که گاهی تند و گاهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود) این موضوع همیشه صادق است.

درست مثل رژیم غذابی، بهترین نتایج آن‌هایی است که در مدت‌زمانی طولانی و به صورت پایدار و به تدریج به دست می‌آورید. عجله در تمرین و یا برنامه‌ی غذایی ایده‌ای عالی نیست؛ هرکسی مشغله‌‌های خودش را دارد اما نباید به بهانه‌ی اینکه مدت زمان فشرده‌ای دارید، وزن و شدت اضافی را در تمرینات به خودتان تحمیل کنید.

در عوض، توصیه می‌شود راحت باشید (سخت نگیرید). یک مدت زمان کوتاه را برای گرم کردن بدن‌تان اختصاص دهید، مانند تمرین با دوچرخه ثابت به مدت ۵ دقیقه.

یک پیشنهاد خوب: مقدار زمانی که هر روز برای رسیدن به اهداف تناسب‌اندام‌تان نیاز دارید را یادداشت کنید. با دادن فرصت و همچنین مسیر مشخصی به خودتان، بیشتر از پیش در پایان هر دوره از تمرین‌تان از پیشرفت خود راضی خواهید بود. در حقیقت احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید به اهداف تناسب‌اندام‌تان دست ‌یابید. اگر خودتان را محدود کنید و فکر کنید که زمان کم است، بهانه‌های بیشتری برای تمرین نکردن دارید، اصلاً سراغ تمرین نروید.

۴. آب کافی نمی‌نوشید

نوشیدن دقیق آب می‌تواند خسته کننده باشد، اما اینکه بدانید نوشیدن آب سبب تغییرات شگرفی در فرآیند تناسب اندام می‌شود، بازی را عوض می‌کند. هنگامی که صحبت از کسب تناسب  اندام می‌شود، هیدراتاسیون کلید اصلی رسیدن به اندامی خوش‌فرم است.

میزان مصرف توصیه شده‌ی آب (۶۴ اونس) در روز است که این میزان سبب افزایش احتمال رسیدن به اهداف کاهش وزن می‌شود، گذشته از این در عملکرد ورزشی نقش بسزایی دارد.

نوشیدن آب کمک می‌کند تا سطح انرژی افزایش یابد و  عضلات تحت هر شرایطی و همیشه ویژگی الاستیسیته خود را حفظ کنند. H2O به عنوان یک عامل روان کننده‌ی بافت عضلانی و حرکت مفاصل در بدن‌تان عمل کند. نگاه داشتن دائمی هیدراتاسیون بدن باعث جلوگیری از احساس سفتی عضلانی می‌شود، قدرت و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

۵. زیاد خودتان را به چالش می‌کشید

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید همان تمرین مقاومتی یا هوازی که دوست‌تان از آن برنامه‌ی تمرینی استفاده کنید، دوباره کمی فکر کنید. به جای این عمل بیهوده، با برنامه‌ی تمرینی ساده‌تر شروع کنید.

۱۰ اشتباهی که در اولین جلسه‌ تمرین مرتکب می‌شویم

شما می‌خواهید تمرین ‌کنید، اما نمی‌خواهید که صبح روز بعد حساس خستگی و درماندگی کنید! (شاید بسیار شنیده باشید که مردم می‌گویند: بار اول که تمرینات‌مان را تحت فشار سنگین انجام می‌دادیم و یا اینکه به مدت طولانی تمرینی را انجام می‌دادیم و دیگر به آن تمرینات هرگز بازنگشتیم).

شما با این طناب پوسیده به تله نیفتید. این خوب است که در وسط تمرینات جاگینگ خود راه بروید و نفسی تازه کنید. در حقیقت، این برای شما بهتر است که آرام باشید و بتوانید تمرین را کامل کنید و بتدریج پیش بروید، به جای این که احساس کنید که اصلا از عهده‌ی انجام آن‌ها بر نمی‌آیید. نتیجه: دوباره به عقب باز می‌گردید و دوباره آن را انجام ‌می‌دهید و از پیشرفت خودتان کمال رضایت را خواهید داشت.

۶. به سایر پیشرفت‌های حاصل از تمرین توجهی ندارید

فرآیند ایجاد تغییر زمان‌بر است. در واقع، ممکن است این روند چند هفته طول بکشد تا تغییرات قابل مشاهده‌ای در بدن‌تان ببینید. اما، انجام تمرین فواید دیگری نیز دارد که سریع‌تر اتفاق بیفتد (ممکن است به آنها اهمیت کافی ندهید.)

اغلب مردم بعد از مدتی ورزش از خوشان نامید می‌شوند، زیرا نتوانستند طی مدت زمان کوتاهی به سرعت به اندازه‌ی مثلاً ۵ کیلو وزن کم کنند تا لباس دلخواه‌شان را بپوشند.

همه ما می‌دانیم که ورزش دارای فواید مثبت بسیاری است، از جمله داشتن خواب  و ایجاد تمرکز بهتر و احساس رضایت. به یاد داشته باشید توجه به این تغییرات در وهله‌ی اول می‌تواند به عنوان یک تقویت مثبت تلقی شود.

برای کمک به پیشرفت خود در این مسیر، مطالعه کنید، به میزان تغذیه، روند تمرینات منظم خود و اینکه به هنگام تمرین چه احساسی دارید، توجه کنید. به این ترتیب، هنگامی که متوجه درد یا صدمه‌ی جدی شدید، می‌توانید برنامه‌ی تمرینی خود را با یک مرور دقیق و یادداشت پیشرفت‌ها و نقاط ضعف، برنامه‌ی خود را اصلاح کنید، و دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید.

۷. سوخت کافی به بدن‌تان نمی‌رسانید

آیا ماشین فانتزی‌تان را با بنزین معمولی پر می‌کنید؟ این مثالی از بدن شماست. اگر بپرسید که اکنون بهترین کار چیست، به شما توصیه می‌کنیم که دائماً به بدن‌تان کالری رسانی کنید. قبل از تمرین در باشگاه، آنچه که اهمیت دارد، داشتن وعده‌ی غذایی پرکالری است به اندازه‌ای که بتواند سوخت بدن‌تان را برای انجام تمرینات تامین کند.

۱۰ اشتباهی که در اولین جلسه‌ تمرین مرتکب می‌شویم

بنابراین خوراک‌های سالم کم کالری حجیم با فیبر بالا را قبل از تمرین فراموش کنید. آیا منظور اصلاً نخوردن غذاست؟ نه، این فکر خوبی نیست.  وقتی که قبل از تمرین غذا نمی‌خوریم، احتمال داشتن احساس ضعف در میانه‌ی طول مدت تمرین بیشتر است و این بهانه‌ای خوب برای کاهش زمان تمرین است.

افرادی که تازه تمرین را شروع کرده‌اند اغلب توجهی به اهمیت تغذیه قبل و بعد تمرین ندارند. اگر آنها قبل و بعد تمرین،ترکیب مناسبی از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را در رژیم‌غذایی‌شان نداشته باشند، نمی‌توانند ریکاوری مطلوبی داشته‌ باشند و انرژی خود را حفظ کنند.

بیاد داشته باشید که ورزش بدون تغذیه صحیح مانند حل یک مسئله و سپس پاک کردن کل کاری است که برای حل مسئله انجام داده‌اید.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *