روغن هاعطارباشی و طب سنتی

فواید و اثر روغن زیتون بر پوست

احتمالا روغن زیتون معروف‌ترین روغن گیاهی در جهان است؛ زیرا نه تنها بوی خوشایندی به غذا می‌بخشد، بلکه دارای ترکیبات مغذی منحصر به فردی است و فواید سلامتی بسیاری دارد. ایدۀ استفاده از روغن زیتون بر روی پوست برای برخی افراد قابل درک نیست، زیرا یک پوست چرب و روغنی برای اکثر افراد خوشایند نمی‌باشد. با این حال چربی‌های سبک،  اسیدهای ارگانیک، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های موجود در این روغن باعث فواید بی‌نظیر و اثر روغن زیتون بر پوست شده است. روغن زیتون در سرتاسر جهان برای پوست استفاده می‌شود و طی سال‌های گذشته تحقیقات بی‌شماری بر روی خواص آن انجام شده است.

اثر روغن زیتون بر پوست

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» در ادامه به بررسی فواید و اثر روغن زیتون بر پوست میپردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

چین‌و‌چروک‌ها و آثار پیری

ترکیبات پلی فنولیک موجود در زیتون، در روغن آن نیز یافت می شوند که به کاهش اکسید شدن استرس در بدن کمک می کنند. اکسیده شدن استرس نوعی التهاب مزمن است که باعث ایجاد چین چروک، لک و آثار پیری می شود. وقتی این آنتی اکسیدان ها وارد بدن میگردند و باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد می شوند، جوان سازی و سفت شدن پوست و در نتیجه ی آن افزایش قابلیت ارتجاعی پوست قابل مشاهده است.

مرطوب‌سازی

از آنجایی که روغن زیتون می تواند عمیقا در پوست نفوذ کند و مواد مغذی مهمی مانند ویتامین E و A را به لایه های پوست و سلول هایی که به آن ها نیاز دارند برساند، به عنوان یک مرطوب کننده ی قوی شناخته می شود. این اثر روغن زیتون بر پوست باعث متعادل سازی پوست شده که در اصطلاح به آن مرطوب سازی پوست می گویند و باعث می شود که پوست شما شاداب تر و سالم تر به نظر برسد.

رنگدانه‌های پوست

رنگ و رنگدانه های پوست شما می توانند در نتیجۀ اثر روغن زیتون بر پوست تغییر کنند. پس برای افرادی که خواستار تغییر و حتی روشن تر کردن رنگ پوست خود هستند، توصیه می شود که مرتب از این روغن استفاده کنند. روغن زیتون باعث تحریک گردش خون و از بین بردن سموم بدن می شود که بطور عمومی بر افزایش کیفیت سلامت پوست سرتاسر بدن اثر می گذارد.

پاک کردن آرایش چشم

پاک کردن آرایش چشم ها با یک روش صحیح از التهابات و عفونت جلوگیری می کند، اما این کار سختی های خاص خودش را دارد و ممکن است باعث زبر شدن پوست شود. اندکی روغن زیتون را بر روی یک تکه پنبه بریزید و با آن به راحتی و بدون هیچ مشکلی آرایش چشم خود را پاک کنید.

آنتی باکتریال

پوست وسیع ترین عضو بدن است و در معرض انواع بیماری ها نیز قرار دارد. با مالیدن روغن زیتون بر روی پوست میتوانید از فواید آنتی باکتریال طبیعی موجود در این روغن بهره‌مند شوید که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و شما را از بیماری های مختلف در امان نگه می دارد.

اثر روغن زیتون بر پوست

محافظت در برابر نور خورشید

تحقیقات نشان داده اند که روغن زیتون می تواند از آسیب های اشعه ی فرابنفش نور خورشید بر روی پوست جلوگیری کرده و با اکسیده شدن استرس و تغییر بافت های سلولی مبارزه کند. این روغن بسیار مفید به پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی کمک کرده و به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر نور خورشید شناخته میشود.

التهاباتِ پس از اصلاح

بسیاری از زنان و مردان پس از اصلاح قسمت های حساس پوست خود، دچار التهاب می شوند. استعمال اندکی روغن زیتون بر روی پوست باعث بهبود و آرام کردن ناراحتی و التهابات پوست و همچنین نرم شدن پوست شما می شود و روند بهبود را نیز سریع تر می کند.

موارد احتیاط

واضح است اثر روغن زیتون بر پوست و مواردی که بالا اشاره شد، همگی برای پوست مفید هستند، اما این روغن دارای عوارضی نیز می باشد که باید در نظر داشته باشید؛ مانند بدتر کردن رنگ پوست، خشکی پوست و ایجاد واکنش های آلرژیک. اگرچه روغن زیتون می تواند به متعادل سازی چربی پوست کمک کند، اما اگر به دفعات زیاد از آن استفاده کنید و یا آن را برای مدت زیادی روی پوست خود نگه دارید، می تواند باعث جوش زدن شود.

بعلاوه برخی افراد به روغن زیتون حساسیت دارند و ممکن است به آلرژی پوستی و التهابات پوستی نیز دچار شوند. بنابراین اگر متوجه این علائم موضعی شدید، باید فورا استفاده از این روغن را متوقف کنید. عموما در استفاده از روغن زیتون، اگر به اعتدال مصرف شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *