آشپزیغذای بین المللیکیک و شیرینی

دستور تهیه نان گاتا گردویی ارمنستان

نان گاتا گردویی، یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ارمنستان به‌حساب می‌آید این نان با مغز گردو و عطر هل و دارچین به یک شیرینی محبوب کنار قهوه و چای تبدیل شده است.

مواد لازم جهت تهیه نان گاتا گردوی

مواد لازم مقدار
کره ۲۰ گرم
آردنول ۵۰ گرم
خمیر مایه فوری یک قاشق چایخوری
تخم‌مرغ ۳ عدد
شیر ۱۰ میلی‌لیتر
بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری
گردو ۲۰ گرم
نمک به مقدار لازم
کاغذ روغنی به مقدار لازم

طرز تهیه نان گاتا گردویی

  • گردو را با استفاده از چاقو کاملاً خرد نمایید. کره را ریز خرد کرده و صبر کنید تا به دمای محیط برسد. توجه نمایید که این نان را می‌توانید به شکل قرص‌های نان کوچک هم تهیه نمایید.
  • دوتا از تخم‌مرغ‌ها را درون کاسه‌ای شکانده و آن‌را با همزن دستی کاملاً هم بزنید.
  • شیر و خمیر مایه را به تخم‌مرغ اضافه نموده و همه مواد را باهم ترکیب نمایید. کره به دمای محیط رسیده را خرد کنید و به ترکیبات تخم‌مرغی اضافه نمایید.
  • آرد، بیکینگ‌پودر و کمی نمک را باهم الک کنید و کم‌کم به ترکیب تخم‌مرغی اضافه نمایید و مواد را کامل ترکیب کنید تا خمیری حاصل شود که به دست نچسبد. بعداز آن خمیر را ۱۵ دقیقه ورز دهید. روی خمیر را با محافظ پلاستیکی بپوشانید و به مدت یک ساعت به خمیر استراحت دهید.
  • آرد مواد میانی را در ماهیتابه‌ای بدون روغن روی حرارت ملایم بو دهید. هنگامی‌که آرد شروع به تغییر رنگ کرد آرد را از روی حرارت بردارید. گردوی خرد شده، کره قسمت گردویی و آرد تفت داده را با هم ترکیب نمایید. خمیر را با وردنه به ضخامت کمتر از نیم سانتیمتر باز کنید و آن‌را کف قالب قرار دهید. مواد گردویی را روی خمیر بریزید.
  • لبه های دو خمیر را کاملاً به هم بچسبانید سپس این خمیرنان را ۴۵ دقیقه دیگر استراحت دهید. فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید. تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید و یک قاشق آب به آن اضافه کنید و با چنگال کاملاً هم بزنید. روی خمیر نان را تخم‌مرغ بزنید و نان را داخل فر قرار دهید تا روی آن طلایی شود. نوش جان!
طرز تهیه نان گاتا گردویی شیرینی خوش‌ طعم ارمنستانی
منبع: بیر کلیک

One thought on “دستور تهیه نان گاتا گردویی ارمنستان

  • leila

    میشه لطفا کنید غذاهای افغانی پاکستانی وهندی رو هم اضافه حالا بمناسبتهای مختلفی که غذا و دسر درست میکنند و همچنین واسه بچه های لجباز که هر خوراکی رو نمیخورند مرسی اگه براتون مقدوره

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *