داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

روشهای خانگی برای درمان شوره موی سر

با آمدن فصل زمستان، بسیاری از مردم دچار شورۀ سر می‌شوند. شوره موی سر، مشکل ناخوشایند و آزاردهنده‌ای است. زیرا خارش پوست سر، باعث پوسته پوسته شدن پوست شده و شانه‌هایتان پُر از تکه‌های پوست سر می‌شود. این مشکل می‌تواند هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار دهد. هوای سرد زمستان، با کاهش رطوبت سر، منجر به خشکی پوست می‌شود و این نقطۀ آغازی برای مشکل شوره و خارش پوست سر است. در این مطلب به بررسی روش‌های طبیعی برای درمان شوره موی سر میپردازیم.

درمان شوره موی سر

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰هوم رمدیز» به غیر از هوای سرد و خشک زمستان، شوره ی سر می تواند ناشی از نشستن موها با شامپو، شانه نزدن، عوارض جانبی محصولات مراقبت از مو، تغییرات هورمونی در بدن، عفونت های قارچی و حساسیت های پوستی نیز باشد.

اگر چه مشکل شوره ی سر در زمستان واقعا مشکلی جدی است، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید از شر این وضع آزار دهنده رها شوید. شما می توانید از برخی راه حل های ساده و موثر جهت درمان شوره موی سر استفاده کنید. حتی بهتر است که از برخی نکات و ترفند ها  برای پیشگیری از این مشکل استفاده کنید.

این مقاله نکاتی را جهت پیشگیری و درمان شوره موی سر در زمستان به شما ارائه می دهد.

موهایتان را به صورت منظم بشویید

بسیاری از مردم، در ماه های سرد زمستان، موهایشان را کمتر از تابستان می شویند. پوست و موی کثیف، مشکل شوره سر را تشدید کرده و حتی باعث خارش بیشتر می گردد. برای جلوگیری از شوره ی سر توصیه می شود به طور منظم موهایتان را بشویید. اما از شستشوی مکرر آن ها اجتناب نمایید. زیرا پوست سرتان را خشک کرده و منجر به شوره ی سر می شود. موهایتان را ۲ الی ۳ بار در هفته با استفاده از شامپوی مناسب بشویید. برای پوست های خشک، از شامپو های مرطوب کننده و برای پوست های چرب، از شامپو های درخشان کننده استفاده کنید.

شانه زدن مو

موی کثیف، نه تنها زشت به نظر می رسد بلکه می تواند منجر به شوره نیز شود. شانه کردن مو، برای جلوگیری یا از بین بردن لکه های خشک پوست ضروری است. همچنین جریان خون را در زیر پوست افزایش می دهد که برای داشتن موهای سالم و بدون شوره، بسیار مهم است.

برای جلوگیری از شوره ی سر، موهایتان را از پوست سر با آرامی به سمت پایین شانه کنید. با شانه زدن، چربی پوست سر را به لابه لای موها پخش می کنید. همچنین شانه زدن کمک می کند تا موهایتان را سالم و براق نگه دارید.

با این که شانه زدن امری ضروری به حساب می آید، اما باید قبل از آن مطمئن شوید که برس یا شانه ای که استفاده می کنید پاکیزه است. برس ها و شانه های خود را در آب گرم ضد عفونی کنید تا از آلودگی و ته مانده ی چربی ها پاک شوند. همچنین برس مو و یا شانه را به شخص دیگری ندهید.

درمان شوره موی سر

به طور منظم با روغن ماساژ دهید

مو و پوست سرتان را با روغن ولرم ماساژ دهید. این عمل یکی از بهترین راه های جلوگیری از شوره ی است که برای مو های خشک و چرب اهمیت زیادی دارد.

روغن رطوبت زیادی را برای پوست های خشک به وجود می آورد که برای رفع شوره بسیار مهم هستند. همچنین به کنترل چربی بیش از حدِ پوست کمک می کند. هنگامی که پوست سر خشک است، غدد چربی برای جبران خشکی، روغن بیشتری را تولید می کنند.

متاسفانه این باعث می شود تا موها چرب به نظر برسند، اما پوست سر هنوز خشک باقی بماند. وقتی به طور مرتب به سرتان روغن می مالید، در اصل، به حفظ مقدار زیادی از چربی روی پوست سرتان کمک می کنید. علاوه بر این، استفاده از روغن، موهایتان را سالم و براق نگه می دارد.

درمان شوره موی سر با سرکه سیب

استفاده ی منظم از سرکه ی سیب به پوست سرتان کمک می کند و به طور موثر از مشکل شوره جلوگیری می کند. همچنین به عنوان درخشان کننده ی طبیعی مو عمل کرده و به منافذ مسدود پوست و فولیکول های مو کمک می کند. علاوه بر این، تعادل pH پوست را بازسازی می کند.

-۲ قاشق غذا خوری از سرکه ی سیب خام و آب را با هم ترکیب کنید

-مخلوط را روی پوستتان گذاشته و ماساژ دهید

-اجازه دهید ۵ دقیقه در سر قرار گیرد. سپس موهایتان را با آب ولرم بشویید.

-این درمان طبیعی را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.

استرس‌تان را کنترل کنید

استرس بیش از حد، از دیگر علل شایع شوره ی سر است. استرس، تعادل شیمیایی بدنتان را تغییر می دهد که خود موجب چرب شدن بیش از حد پوست و شوره می شود.

علاوه بر این استرس باعث می شود تا نسبت به شرایط محیط و بیماری ها، حساسیت نشان دهید. از این رو بهتر است که استرس را کاهش دهید.

برای کنترل استرس صبح ها روزی یکبار مدیتیشن انجام دهید تا ذهن و بدنتان را آرام کنید.

همچنین شما می توانید پیاده روی سالمی داشته باشید یا یوگا تمرین کنید تا بدین صورت استرستان را کنترل کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *